کرونا یا کلک؟ / دلیل غیبت تماشاچیان در بازی ایران و کره چه بود؟

پیش از این قرار بود در هفته چهارم مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ تیم ملی فوتبال ایران روز سه شنبه - بیستم مهرماه - در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی فوتبال کره جنوبی باشد . مقرر شده بود با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا این دیدار باید با حضور تماشاگران زن برگزار شود و افراد واکسینه شده پس از دریافت دو دُز واکسن می‌توانستند به عنوان تماشاگر با حضور در استادیوم این مسابقه را نظاره کنند.

سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از مصاحبه جالب فائزه هاشمی با انصاف نیوز و افشاگری او درباره دلایل برگزاری بدون تماشاچی بازی ایران و کره جنوبی از مرحله مقدماتی جام جهانی ، انتقادات ریز و درشتی از طرف بخش های مختلف متوجه او شده به خصوص رسانه ملی که به شکل عجیبی این اظهارات را مصداق نمکدان شکنی فائزه هاشمی دانسته است. 

اخبار سراسری شبکه رادیویی جوان در ساعت ۸:۳۰ صبح  چهارشنبه را بشنوید که در آن رسانه ملی به نقد اظهارات دختر آیت الله هاشمی می پردازد:


اما فائزه هاشمی چه گفته است؟ 
فائزه هاشمی در گفت‌وگو با انصاف نیوز، گفت طرح موضوع کرونا برای عدم حضور تماشاچی در بازی ایران و کره جنوبی بهانه است و فیفا گول نخورد و قضیه را دنبال کند، امیدوارم دختران ما هم کوتاه نیایند. او در ادامه همچنین می‌گوید پخش نکردن ورزش زنان در صداوسیما بی‌احترامی و نقض حقوق زنان است، نگاه به ورزش زنان سیاسی و امنیتی شده و آینده‌ی مثبتی در دوران آقای رئیسی برای ورزش زنان نمی‌بینم. 

وی در این گفتگو می افزاید : اول که شنیدم دختران می‌توانند حضوری بازی را ببینند، بسیار خوشحال شدم. البته فکر کردم به خاطر سیاست‌های گذشته‌ی فیفا است؛ اما امروز که خبر بازی بدون تماشاچی را شنیدم به نظرم یک برخورد بدون صداقت با این موضوع است. بازی استقلال و پرسپولیس و بازی امارات در همین دوران کرونا با تماشاچی برگزار شد. لازم نیست حتماً استادیوم پر شود. در کل به نظرم به بهانه‌ی کرونا نمی‌خواهند زنان وارد استادیوم شوند، چون فیفا هم فشار می‌آورد. امیدوارم فیفا گول نخورد و قضیه را دنبال کند، این‌یک کلک است. امیدوارم دختران هم کوتاه نیایند، مثل همیشه به پشت در استادیوم‌ها بروند و الان که به‌جایی رسیدند، حق خود را از دست ندهند. چون حق گرفتنی است و هر وقت آن رها کنید از دست می‌رود.


قبل از بازی
پیش از این قرار بود در هفته چهارم مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ تیم ملی فوتبال ایران روز سه شنبه - بیستم مهرماه - در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی فوتبال کره جنوبی باشد . مقرر شده بود با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا این دیدار باید با حضور تماشاگران زن برگزار شود و افراد واکسینه شده پس از دریافت دو دُز واکسن می‌توانستند به عنوان تماشاگر با حضور در استادیوم این مسابقه را نظاره کنند. تعداد تماشاگران و نحوه ورود آن‌ها به ورزشگاه آزادی برای دیدار پیش روی شاگردان دراگان اسکوچیچ برعهده فدراسیون فوتبال بود و نهایتا مشخص شد که این مسابقه تنها ۱۰۰۰ تماشاگر خواهد داشت. که بر این اساس ۱۰۰ تماشاگر میتوانستند در جایگاه میهمان حضور یابند و ۲۰۰ خانم هم می‌توانستد در استادیوم حاضر شوند .همچنین ۷۰۰ تماشاگر هم سهمیه آقایان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد ورزشگاه مشوند.


۴۸ ساعت تا شروع 
اما بعد از حدود یک ماه اطلاع رسانی و ابراز امیدواری مسئولان فدراسیون فوتبال برای حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار ایران و کره جنوبی، در فاصله ۴۸ ساعت تا این دیدار، حضور تماشاگران در این دیدار لغو شد. فدراسیون فوتبال ۲ روز قبل از بازی اعلام کرد: «دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان برابر کره جنوبی  از رقابتهای مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، روز سه شنبه ۲۰ مهرماه، راس ساعت ۱۷ بدون حضورتماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.» این اتفاق در حالی است که از روزهای قبل بازی اعداد و ارقام مختلفی برای حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی اعلام شده بود اما در نهایت هیچ تماشاگری مجوز حضور در این بازی را دریافت نکرد و تیم ملی هم نتوانست همانند کشورهای منطقه و آسیا، از امتیاز میزبانی در خانه بهره‌مند شود. 


گاف فدراسیون؟؟
بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، هر کشوری که بخواهد بازی هایش را در شرایط خاص کرونایی با حضور تماشاگر برگزار کند، باید نامه نگاری لازم در این خصوص را ۱۴ روز قبل با AFC انجام بدهد و البته نحوه حضور تماشاگرانی که دو دوز واکسن کرونا زده اند باید مشخص شود. جالب اینکه تا قبل از بازی فدراسیون فوتبال ایران هیچ اقدامی برای نامه نگاری درباره حضور تماشاگران با AFC نداشته و به همین خاطر احتمال میرفت که دیدار روز سه شنبه بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

در چنین شرایطی دو مساله وجود داشت. اینکه برای حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی بعد از دولت و وزارت بهداشت، شورای تامین استان تهران باید تصمیمات لازم را میگرفت. اما شورای تامین درباره حضور تماشاگر و نحوه چیدمان آن‌ها  در ورزشگاه و البته فاصله گذاری اجتماعی نظری نداد و تصمیم خاصی گرفته نشد. مساله دوم سهل انگاری مسئولان فدراسیون فوتبال برای نامه نگاری با AFC از ۱۴ روز قبل است که برابر اعلام برخی رسانه ها فدراسیون فوتبال سهوا با این گاف عملا شانس حضور همه تماشاچیان علی الخصوص بانوان را از دست داد. 


حق با فائزه هاشمی است؟
از نظر فیفا حقوق تماشاچیان خانم ایرانی در مسابقات رسمی بین المللی تیم ملی فوتبال ایران ضروری است و هرگونه بی توجهی یا عبور از این مسئله ، با جریمه فدراسیون جهانی فوتبال مواجه خواهد شد . حالا باید دید فدراسیون فوتبال که نتوانسته زیر ساخت های حضور بانوان در استادیوم و شرایط لازم را فراهم آورد طبق اظهارات فائزه هاشمی برای گریز از محرومیت فیفا ، به پروتکل های کرونا روی آورده و همه گیری بیماری و عدم تحقق شرایط لازم در مهلت قانونی را بهانه کرده است یا اینکه واقعا فقط به خاطر بروز یک گاف و خطای فردی یا سیستماتیک ، تماشاگران ایرانی از بازی جذاب ایران و کره محروم شدند؟

برنامه کامل مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ + جدول و نتایج

جدیدترین فهرست برترین گلزنان تیم ملی فوتبال ایران

وب‌سایت رسمی مسابقات انتخابی مقدماتی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ 

۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 20940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha