پالس‌های مثبت سیاسی باعث اصلاح بازار سهام شد/ دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان نمی‌شود! / سودآوری خوب بورس تا یک سال آینده/ از منظر بنیادی بازار به p/e مناسبی رسیده است

کارشناس بازار سرمایه گفت:علاوه بر بحث مذاکرات برجامی، بحث اقدامات سیاسی تاثیرگذار دیگری همچون توافق ایران و عربستان و همچنین باز شدن کنسولگری آنها نیز مطرح است. در خصوص برجام پالس‌های مثبتی از جمله رفع تحریم شدن دو شرکت گروه صنعتی دریافت شده است. بازار هوشمند بوده و این موضوعات را پیش درآمد می‌بیند اما با این حال بازار سهام ارزنده است و به سرمایه گذاران پیشنهاد سهامداری می دهم.

حمزه کریمی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: دلار یکی از پارامترهای اصلی و اثرگذار در بازار سرمایه است و با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است و این موضوع به افت نرخ دلار انجامیده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رفتار و تغییرات دلار اثر مستقیمی بر بازار سهام دارد. با انتظارات کاهش نرخ دلار، بازار سرمایه نیز وارد فاز اصلاحی شده است. همان طور که به یاد داریم در سال‌های ۹۸ و ۹۹  رشد نرخ دلار، مهمترین دلیل صعودی شدن بازار سهام بود. اکنون نیز دلار بازیگر اصلی بازار سرمایه است؛ اگر اصلاحات ادامه دار باشد، باید انتظار اصلاح بیشتر بورس را داشته باشیم.

کریمی افزود: البته فکر نمی‌کنم اصلاح شدیدی در نرخ دلار داشته باشیم. چراکه دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان می تواند برای صنایع ما زیان آور باشد و در واقع توجیهی ندارد. با فرض اتفاق افتادن تمام تهدیدهای سیاسی و اقتصادی، گمان نمی کنم دلار بیشتر از ۲۵ هزار تومان اصلاح داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: علاوه بر کاهش نرخ دلار دلایل دیگری همچون ترس سهامداران نیز به اصلاح بازار سرمایه دامن زده است. زیان برخی از سهامداران از سال گذشته تاکنون جبران نشده و این دسته از سرمایه گذاران با دیدن شرایط کنونی بازار اقدام به فروش و خروج از بازار می کنند.

وی با اشاره به دلایل افت نرخ ارز، گفت: علاوه بر بحث مذاکرات برجامی، بحث اقدامات سیاسی تاثیرگذار دیگری همچون توافق ایران و عربستان و همچنین باز شدن کنسولگری آنها نیز مطرح است. در خصوص برجام پالس‌های مثبتی از جمله رفع تحریم شدن دو شرکت گروه صنعتی دریافت شده است. بازار هوشمند بوده و این موضوعات را پیش درآمد می‌بیند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با تمام موارد یاد شده، بازار سهام ارزنده است و به سرمایه گذاران پیشنهاد سهامداری می دهم. هرچند که هر یک از سهامداران فعال در بازار آستانه تحمل متفاوتی دارند و با شرایط فعلی امکان لب ریز شدن حد صبوری آنها وجود دارد. اگر بازار در محدوده مشخصی باقی می ماند، سهامداران دغدغه‌مند نمی شدند اما نبود شفافیت کافی و همچنین موضوعاتی از جمله معاملات الگوریتمی باعث شده تا سهامداران احساس کنند که از آنها سوء استفاده و نوسان‌گیری می‌شود. در نتیجه سهامداران امید خود را حضور خود در بازار از دست داده و خارج می شوند.

کریمی ابراز کرد: حدود یازده سال است که در بازار سهام فعالیت دارم و به سهامداری خود ادامه می دهم. گمان می کنم فعالان قدیمی نیز همین تصمیم را داشته باشند اما دیدگاه سرمایه گذاران جدید متفاوت شده است و تجربه خوبی از این بازار ندارند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر بنیادی بازار به p/e مناسبی رسیده است و همچنین شرکت‌های بورسی گزارش‌ عملکردهای خوبی را منتشر کرده‌اند. اگر سهامداران نگاه بنیادی به سهام خود داشته باشند متوجه خواهند شد که درایی پرارزشی را دارند و نباید آن را به فروش برسانند اما  متاسفانه سهامداران تازه وارد به p/e بازار توجه کافی ندارند و تنها صف های خرید و فروش را دنبال می کنند.

۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 20919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha