مافیای واردات لوازم خانگی نقشه شکست تولید داخلی را کشیده است

از زمانی که خبر تهاتر دلارهای ایران با لوازم خانگی کره‌ای منتشر شد، صدای اعتراض صنایع داخلی بلند شد و به رغم اینکه واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ ممنوع است، برای محکم‌کاری و دادن اولتیماتوم احتمالی به رقبای خارجی، تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نامه‌ای به رهبری نوشتند و خواستار ممنوعیت تهاتر دلارهای ایران با لوازم خانگی (ال جی - سامسونگ) کره‌ای شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛جوان درباره واردات لوازم خانگی هشدار داده و نوشته است:‌   اینکه لوازم خانگی داخلی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی داشتند. برکسی پوشیده نیست، اما با نوشتن نامه به رهبری برای تأکید دوباره بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد کرد که این صنعت هم به دنبال انحصار است. رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی دلیل ارسال نامه تولیدکنندگان به رهبری را بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌ها با مجلس و دولت اعلام کرد و گفت: چرا زمانی که ۸۰ درصد از بازارلوازم خانگی کشور دست ال‌جی و سامسونگ بود، کسی از رانت و انحصار حرفی نمی‌زد.

از زمانی که خبر تهاتر دلارهای ایران با لوازم خانگی کره‌ای منتشر شد، صدای اعتراض صنایع داخلی بلند شد و به رغم اینکه واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ ممنوع است، برای محکم‌کاری و دادن اولتیماتوم احتمالی به رقبای خارجی، تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نامه‌ای به رهبری نوشتند و خواستار ممنوعیت تهاتر دلارهای ایران با لوازم خانگی (ال جی - سامسونگ) کره‌ای شدند. پیرو رهنمود رهبری دوبت واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد که اقدام مذکور این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد کرد، این صنعت هم به دنبال انحصار است و اگر دولتمردان تصمیم درستی نگیرند ممکن است انحصار خودرو برسر این صنعت نیز آوار شود. در هفته‌های اخیر خبرها و گزارش‌های بسیاری در دفاع از صنایع داخلی یا نقد صنایع انحصار طلب منتشر شد. از این رو انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی خبرنگاران را برای بازدید از کارخانجات داخلی لوازم خانگی دعوت کرد و گزارشی از میزان داخلی‌سازی و سرمایه‌گذاری در این صنعت ارائه داد.

ترکیه دو برابر نفت ما لوازم خانگی تولید می‌کند

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی در حاشیه این بازدید در یک نشست خبری از جریان‌سازی مافیای واردات علیه صنایع داخلی سخن گفت. محمدرضا دیانی در پاسخ به سؤال جوان مبنی بر دلایل ارسال نامه به رهبری گفت: با جدی شدن موضوع تهاتر دلارهای ایران با لوازم خانگی کره‌ای به مجلس و دولت مراجعه کردیم تا دولت لایحه‌ای تنظیم کند و مجلس نیز با تصویب آن جلوی تهاتر را بگیرد، اما پاسخی نگرفتیم؛ چراکه دولت می‌گفت مسائل مهم‌تری برای تنظیم لایحه داریم و مجلس نیز تأکید می‌کرد که لوایح بسیاری در نوبت هستند و حداقل رسیدگی به این لایحه یک‌سال زمان می‌برد. از این رو تصمیم گرفتیم نامه‌ای به مقامات بالای کشور بنویسیم تا به مقامات کره‌ای نیز هشداری داده شود.

وی در پاسخ به اینکه در سه سال گذشته یخچال ۸ میلیون تومانی به ۵۰ میلیون تومان رسیده و این اتفاق به معنای انحصار و جولان قیمت‌هاست، افزود: امروز برای ساخت لوازم خانگی نه تنها از هیچ یارانه انرژی بهره نمی‌بریم، بلکه ورق فولاد مبارکه را در بورس با نرخ آزاد می‌خریم. در حالی که اگر ورق وارد کنیم ۵ تا ۸ درصد ارزان‌تر برای ما تمام می‌شود و صنایع پلیمر به نرخ آزاد به دست ما می‌رسد. ما که نمی‌توانیم از خاک مواداولیه ایجاد کنیم و چاره‌ای جز گران کردن قیمت‌ها نداشتیم. ضمن اینکه در این مدت نوسانات نرخ ارز نیز بسیار زیاد بود.

دیانی میزان ارزآوری صادرات لوازم خانگی در یک‌سال گذشته را ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ما به سمت توسعه صادرات قطعات و صادرات پلیمر به کشورهای سوئد و انگلیس رفتیم تا وابستگی ارزی کشور را قطع کنیم و در این حوزه خودکفا شویم. وی افزود: مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بیند، شروع به جریان‌سازی علیه جریان صنعتی کشور کرده و سعی می‌کند که صنایع موفق را زمین بزند.

دیانی تصریح کرد:. طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی انجام شد، علت نامه‌نگاری ما با رهبری، نگرانی‌مان در مورد امنیت سرمایه این سرمایه‌گذاران بود. کسانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شدند، ورشکست می‌شدند. کره‌ای‌ها قصد داشتند به جای پول‌های مسدود شده ایران، لوازم خانگی به ایران بفرستند. در حالی که در بسیاری از موارد دیگر حتی جواب ایمیل ما را نمی‌دهند. رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی افزود: در دهه ۶۰ میلادی، کره جنوبی به مدت ۱۲ سال ورود کالاهای الکترونیک ژاپنی به کره را ممنوع اعلام کرد و حتی فروش این کالاها در فروشگاه‌ها نیز ممنوع شد. حتی امریکا نیز تعرفه‌ها را دائم تغییر می‌دهد تا از صنایع خود حمایت کند.

دیانی افزود: ما نمی‌خواهیم واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع شود، بلکه برای یک مدت پنج ساله واردات در این حوزه با برنامه و هدفمند کنترل شود و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی نیز افزایش یابد و انجمن‌های مصرف‌کنندگان نیز وارد عمل شوند. ورود کشورهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد.

رئیس انجمن صنفی لوازم خانگی تأکید کرد: در حال حاضر سهم ال جی در بازار تلویزیون ایران ۱۶ درصد، سامسونگ ۱۷ درصد و سونی ۸ درصد است. آن هم در زمانی که ما هم تحریم هستیم و هم واردات ممنوع اعلام شده است. اگر تفکر جامعه این‌گونه نشود که کشور نیاز به صنایع پیشران دارد، حتی اگر ده‌ها دولت هم عوض شود و میلیاردها دلار نفت بفروشیم، باز هم مشکلاتمان حل نخواهد شد.

وی گفت: تولید ترکیه در حوزه لوازم خانگی در سال گذشته ارزشی معادل ۴۵ میلیارد دلار، یعنی دو برابر فروش نفت ما داشت. ما باید بررسی می‌کردیم که ترکیه چگونه به این جایگاه رسیده است.

فعال شدن مافیای واردات

دیانی افزود: بعد از نامه‌نگاری با رهبری در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، برخی افراد موضوع انحصار را مطرح کردند. چرا زمانی که ۸۵ درصد بازار در اختیار کره‌ای‌ها بود، این مباحث مطرح نمی‌شد؟ شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی، خود کشور ما را ترک کردند، زمانی که مصرف‌کننده نیاز به قطعه و خدمات داشت یک‌دفعه بازار را خالی کردند و تولیدکنندگان داخلی بودند که توانستند این خلأ را پر کنند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی گفت: برای مثال می‌توان به صدور مجوز تولید در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد. در حال حاضر هر کسی که مجوز تولید لوازم خانگی بخواهد، می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت این مجوز و ظرف یک هفته نیز کارت بازرگانی بگیرد و اقدام به تولید کند. ایران ۷/۲۹ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد که از این رقم چه میزان به صنعت لوازم خانگی رسیده است؟ تولیدکنندگان ورق فولادی را در بورس با نرخ آزاد می‌خرند، در حالی که واردات همان ورق ۵ تا ۸ درصد ارزان‌تر تمام می‌شود. صنایع پلیمری کشور محصول خود را به نرخ روز ارز در بورس عرضه می‌کنند، بنابراین در هیچ حوزه‌ای برای فعالان این صنعت رانتی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته که به علت تحریم، واردات لوازم خانگی ممنوع شد، شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم خانگی بودیم، اما حالا جریانی پیش آمد که تولید را محکوم می‌کند. وی افزود: قبلاً کالای پیله‌وری به صورت تکی وارد کشور می‌شد، اما قانونی را مصوب کردند که براساس آن، پیله وری تجمیعی شد. بنابراین واردکنندگان با خرید کارت پیله‌وری مرزنشینان اقدام به واردات می‌کنند.

۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 20918

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha