سرمایه‌گذاران در روزهای نزولی بازار چه رفتاری داشته باشند؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های بازار سهام برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند، وجود نوسانات مثبت و منفی در این بازار است. براین اساس، برخورداری از یک استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب با توجه به درجه ریسک‌پذیری افراد، لازمه موفقیت در بازار سهام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیر عامل گروه مالی ساتا گفت: بررسی بازدهی بلند مدت بازار سرمایه در ایران حاکی از آن است که برای یک سرمایه‌گذاری مناسب در بازار سرمایه سرمایه‌گذاران باید نگاه میان مدت و بلند مدت را در سرمایه‌گذاری‌های خود لحاظ کنند.

محمد هاشمی‌نژاد، افزود: با این حال به دلایل گوناگون و طی بازه‌های زمانی مختلف، بازار سهام شاهد روندهای نزولی می‌شود. از این نظر سرمایه‌گذاران به منظور مدیریت بهینه منابع خود باید به نکاتی توجه کنند.

وی سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را از جمله نکات مهم برای سرمایه گذاران دانست و گفت: بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه همواره با نوسان همراه است. ذات نوسانی بازار، سبب می شود برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی، سرمایه‌گذاران این بازار تخصص،  دانش و مهارت کافی را داشته باشند.

هاشمی نژاد، از جمله مهمترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه را استفاده از شرکت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سهامی دانست و افزود: این نهادهای مالی به دلیل برخوردار بودن از نیروهای متخصص در زمینه سرمایه‌گذاری، فرآیند سرمایه‌گذاری را برای سرمایه گذاران خرد و همچینین اشخاصی که دانش بالایی نسبت به بازارهای مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ندارند، تسهیل می‌کنند.

وی ادامه داد: از این رو مناسب است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند ولی تخصص و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند با انتخاب روش های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، مدیریت سرمایه خود را به نهادهای متخصص در زمینه سرمایه‌گذاری واگذار کنند.

 استفاده از ابزارهای مالی پوشش ریسک

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: هرچند بازارهای مالی با ریسک عجین شده است، اما همین بازارها ابزارهایی تحت عنوان ابزارهای مشتقه را برای مواجهه با ریسک در اختیار فعالان بازارهای مالی قرار می‌دهند. قراردادهای مشتقه توافقی میان دو طرف خریدار و فروشنده است که هر یک می پذیرد برای دیگری کاری را در زمان مشخصی در آینده به انجام رساند.

هاشمی نژاد اضافه کرد: از جمله اوراق مشتقه ای که در ایران مورد معامله قرار می‌گیرند، اوراق اختیار معامله و قراردادهای آتی هستند. هر چند هنوز استفاده از ابزارهای اختیار معامله و قراردادهای آتی در ایران زیاد رایج نشده است و عده کمی از فعالان حقیقی و حقوقی بازارسرمایه برای پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری خود از این ابزارها استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت با گذشت زمان و توسعه بازارهای مالی، استفاده از ابزارهای مشتقه یکی از روش‌های مناسب برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در مواجهه با نوسانات بازارهای مالی بر شمرده خواهد شد.

کنترل هیجانات و داشتن استراتژی سرمایه‌گذاری

مدیر عامل گروه مالی ساتا با اشاره به این که ذات نوسانی بازار سهام سبب ایجاد هیجانات مثبت و منفی در فعالان این بازار می‌شود، بیان کرد: از این رو سرمایه گذاران باید قبل از آغاز سرمایه‌گذاری در این بازار از هیجانات احتمالی که ایجاد می شود، آگاهی لازم را داشته باشند. داشتن استراتژی مناسب می‌تواند سبب کنترل هیجانات در روند های نزولی و صعودی بازار سرمایه باشد. برای داشتن یک استراتژی مطلوب بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری مواردی از جمله حد سود، حد ضرر، تعداد پله‌های خرید و ... را مشخص کنیم.

توجه به وضعیت بنیادین شرکت‌ها

هاشمی نژاد افزود: در انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود در بازار سهام باید به پارامترهای بنیادی و اثر گذار بر سود آوری شرکت‌ها توجه شود. عواملی از جمله وضعیت بنیادین صنعت، سودآوری شرکت، وضعیت نقد شوندگی سهام، چارت قیمتی سهم و ... باید مورد بررسی و ارزیابی مداوم قرار گیرد و ملاک تصمیم گیری فرد سرمایه گذار باشد.

آگاهی از میزان ریسک‌پذیری

وی اظهار کرد: با توجه به ریسکی بودن بازار سهام نسبت به بازار اوراق با درآمد ثابت، سرمایه گذاران باید از درجه ریسک‌پذیری خود آگاهی داشته باشند. لازم است سرمایه گذاران قبل از انجام سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ضمن پذیرش این اصل که بازار سرمایه ماهیت نوسانی دارد، از آستانه ضرر خود نیز آگاهی داشته باشند و با داشتن استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب، منابع مالی خود را به صورت بهینه مدیریت کنند.

داشتن دیدگاه بلند مدت در سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: بررسی بازدهی بازارهای موازی در ایران نشان از آن دارد که بازار سرمایه در ایران بازدهی بهتری در مقایسه با سایر بازار های موازی در بازه های زمانی بلندمدت داشته است. بنابراین نیاز است که سرمایه گذاران نگاه میان مدت یا بلند مدت نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشته باشند.

سرمایه‌گذاری با منابع مازاد

هاشمی نژاد گفت: هرچند که بازار سهام از پتانسیل کسب سود بالاتری نسبت به سایر بازارهای موازی برخوردار است، اما سرمایه گذاران باید به ریسک های احتمالی بازار نیز توجه داشته باشند. به همین دلیل توصیه می شود به منظور مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری حتماً سرمایه گذاران از منابع مالی مازاد خود استفاده کنند.

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 20887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha