مزایای تامین مالی بازار سرمایه بیشتر از بانک است/ بنگاه‌های اقتصادی چرا بانک‌ها را ترجیح می‌دهند؟/ بازار سهام برای سرمایه پذیران به صرفه‌تر بوده و با اقتصاد کشور سازگاری بیشتری دارد

علی عباس کریمی گفت: اگر ناشران و یا فعالان اقتصادی به خوبی با بازار سرمایه اشنا شوند و امکانات آن را بشناسند، قطعا از این بستر استقبال خواهند کرد وجایگاه آن نسبت به تامین مالی از بانک‌ها ارجحیت پیدا می کند. با اینکه امکان دست‌رسی به منابع از بانک‌ها سریع‌تر است اما بازار سهام برای سرمایه پذیران به صرفه‌تر بوده و همچنین این بستر با اقتصاد کشور سازگاری بیشتری دارد.

علی عباس کریمی معاون تحقیق و توسعه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه تامین مالی شرکت‌ها و یا فراهم کردن امکان دسترسی به منابع سرمایه گذاران است.

کریمی بیان کرد: سازمان بورس راهکارهای مختلفی همچون اوراق بدهی، صکوک، افزایش سرمایه و غیره را برای رفع نیاز شرکت‌های پذیرفته شده ارائه می‌دهد و فعالان اقتصادی می‌توانند از ابزار متناسب با وضعیت بنگاه خود بهره ببرند.

وی ادامه داد: هرچند که کشور ما در قیاس با کشورهای پیشرفته جهان، به خوبی از کارکردها و ابزارهای بازار سرمایه استفاده نمی‌کند اما طبق آخرین آمار به ثبت رسیده در سال‌های گذشته امکان تامین مالی برای ناشران افزایش پیدا کرده است و رشد ملموسی در این حوزه دیده می‌شود.

معاون تحقیق و توسعه سازمان بورس بیان کرد: حجم شرکت‌هایی که از بازار سرمایه تامین مالی می شوند نسبت به بنگاه‌های فعال در اقتصاد کشور کم و یا متوسط است و باید امکانی فراهم شود که شرکت های بیشتری مایل به حضور و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه باشند.

کریمی تشریح کرد: با بیان اینکه در سراسر دنیا بازار سرمایه نقش اصلی تامین مالی را دارد، بیان کرد: اگر ناشران و یا فعالان اقتصادی به خوبی با بازار سرمایه اشنا شوند و امکانات آن را بشناسند، قطعا از این بستر استقبال خواهند کرد وجایگاه آن نسبت به تامین مالی از بانک‌ها ارجحیت پیدا می کند.

وی ضمن اشاره به اینکه با افزایش آگاهی شرکت ها نقش بازار سرمایه بیشتر از وضعیت کنونی خواهد بود؛ افزود:  توسعه فرهنگ و افزایش دانش فعالان اقتصادی درمورد مزایا و کارکردهای بازار سرمایه می‌تواند منجر به کاهش اتکا به نظام بانکی و بازگشت اقتصاد به ریل اصلی خود شود. باید تامین مالی‌های میان و بلند مدت از طریق بازار سرمایه انجام شود و سیستم بانکی برای دوره‌ای کوتاه مدت و یا سرمایه در گردش کاربرد دارد.

کریمی ابراز کرد: اینکه چرا در شرایط فعلی بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی از بانک ها را نسبت به بازار سرمایه ترجیح می دهند مربوط به ساختارهای مالی آنهاست. شرکت‌ها برای حضور در بازار سهام باید اطلاعات خود را افشا کنند و شرایطی را برای حفظ حقوق سهامدارانشان ایجاد کنند اما تامین مالی از نظام بانکی سهل‌تر بوده و نیازی به اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها نیست.

معاون تحقیق و توسعه سازمان بورس تصریح کرد: با اینکه امکان دست‌رسی به منابع از بانک‌ها سریع‌تر است اما با بررسی و مقایسه مزایای بازار سرمایه و بانک‌ها خواهیم دریافت که بازار سهام برای سرمایه پذیران به صرفه‌تر بوده و همچنین این بستر با اقتصاد کشور سازگاری بیشتری دارد چراکه منابع مالی سرمایه گذاران در مسیر تولیدی به کار گرفته می‌شود و این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود شرایط کلی اقتصاد داشته باشد.

وی مطرح کرد: ابزارهای متنوعی برای تامین مالی در بازار سرمایه وجود داشته که صرفه اقتصادی آن برای بنگاه‌های اقتصادی بیشتر از بانک‌هاست. به‌طور مثال با استفاده از افزایش سرمایه، ناشران ناچار به بازگرداندن منابع و بازپرداخت وجوه نیستند. در واقع در این شیوه سرمایه گذاران با بنگاه اقتصادی شراکت کرده و بنگاه‌های اقتصادی بدون نگرانی از بازپرداخت منابع، سرمایه جدیدی را به کسب و کار خود وارد می کنند. همچنین ابزارهای دیگری همچون انتشار اوراق بدهی، مشارکت، صکوک و... وجود دارد که ناشران می توانند با یک فرآیند ساده، منابع مورد نیاز خود را تامین کنند.

کریمی گفت: این در حالی بوده که شرکت‌ها با تامین مالی از بانک‌ها، هزینه بیشتری در خصوص مقدار بهره و غیره متحمل می‌شوند. در هر بار تامین مالی از نظام بانکی، بنگاه‌های اقتصادی نیاز به ارائه تضمین و ضامنی را دارند اما در بازار سرمایه پس از پذیرش، شرکت‌ها دیگر با دشواری‌های این چنینی رو به رو نمی‌شوند.

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 20883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha