علت فوت مبتلایان بعد از تزریق دو دوز واکسن کرونا چیست؟

دبیر کمیته علمی مقابله با کووید-۱۹ درباره دلیل فوت افراد مبتلا به بیماری کرونا با وجود واکسیناسیون کامل توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛به‌گفته دکتر حمیدرضا جماعتی تزریق واکسن باعث کاهش مرگ و میر و بستری شدن بیماران در ICU می‌شود، ولی به طور مطلق هیچ واکسنی وجود ندارد که با تزریقش بشود از مرگ و میر افراد جلوگیری کند. مرگ و میر و بستری شدن افراد به ویروس و به شدت بیماری و سابقه بیماری زمینه‌ای و زمان ابتلا به این بیماری بستگی دارد.

جماعتی ادامه داد: هنگامی که دو دوز از واکسن تزریق می‌شود، بعد از دو تا سه هفته از تزریق دوز دوم ایمنی در بدن فرد به وجود می‌آید و در بسیاری از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، دوز دوم واکسن را تزریق نکرده‌اند و در این شرایط ایمنی به صورت کامل در فرد به وجود نیامده است. یا برخی از افراد بلافاصله بعد از تزریق دوز دوم دچار بیماری می‌شوند که دلیل آن به وجود نیامدن ایمنی کامل در بدن است.

وی گفت: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیف هستند و با وجود تزریق واکسن، ایمنی کامل در بدنشان به وجود نمی‌آید. همچنین به دلیل داروهایی که مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف می‌شود و با تزریق واکسن از ابتلا به ویروس مصون نمی‌شوند.

دبیر کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کووید-۱۹ بیان کرد: یکی دیگر از دلایلی که باعث تضعیف سیستم ایمنی افراد می‌شود بالا بودن سن این افراد است. افراد مسن علی‌رغم دریافت واکسن، سیستم ایمنی کاملا قوی ندارند که بتواند از بستری شدن یا مرگ و میرشان جلوگیری کنند.

وی افزود: بعضی از افراد نیز زیاد در معرض ابتلا به ویروس قرار می‌گیرند که در این شرایط ویروس زیادی وارد بدن آن‌ها می‌شود و سیستم ایمنی آن‌ها در برابر این مقدار از ویروس تاب نمی‌آورد علی‌رغم اینکه ممکن است واکسن نیز تزریق کرده باشند.

جماعتی در خصوص پوشش واکسیناسیون و پایین آمدن آمار فوتی‌ها بیان کرد: واکسیناسیون و به موازات آن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بسیار مهم است. در حال حاضر همچنان زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و نرفتن به دورهمی‌ها از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کند و این اقداماتی است که خود افراد باید انجام دهند و واکسن را به تنهایی باعث پیشگیری از ابتلا ندانند. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید این دو امر را به طور کامل انجام دهیم و همزمان با تزریق واکسن، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم.

۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 20869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha