بازداشت کار چاق‌کن‌های مراکز تعویض پلاک/ رانندگان چگونه به جرائم رانندگی ثبت شده توسط دوربین اعتراض کنند؟

سردار حسینی درباره نحوه اعتراض به جرائم رانندگی اشتباهی که توسط دوربین ثبت می‌شود، توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره خدمات مراکز تعویض پلاک گفت: بیشترین تمرکز ما در بحث مراکز تعویض پلاک است. همچنین برای مدتی به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مجبور بودیم ظرفیت مراکز را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. طبیعی است که بعد از کاهش ظرفیت خدمات دهی با حجم زیادی از مراجعه کنندگان روبه رو شویم.

وی ادامه داد: برای این هفته به همکاران ابلاغ کردیم که تا دو ساعت خدمات اضافه به شهروندان ارائه دهند؛ بنابراین مراکز تعویض پلاک ما فعال هستند. در زمینه اعتبار وکالت نامه‌ها هم با دادستان کل کشور هماهنگی صورت گرفته که اعتبار وکالتنامه‌ها تا پایان آذر ماه ادامه دارد؛ بنابراین مردم نگران نباشند و این وکالتنامه‌ها تمدید شدند.

ظرفیت مراکز تعویض پلاک افزایش پیدا کرده است

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره نوبت دهی مراکز تعویض پلاک بیان کرد: نوبت دهی به صورت اینترنتی است. در حال حاضر هم ظرفیت مراکز افزایش پیدا کرده و هم ساعت کار را افزایش داده ایم. مراکز ما نزدیک به ۷۰ درصد ظرفیت پذیرش دارند. اگر شهروندان مشکلاتی را مشاهده کردند به سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کرده و نکاتشان را کامنت کنند.

سردار حسینی با بیان اینکه آدم‌های فرصت طلب در همه جا هستند و در زمینه ورود افراد کارت چاق کن به مراکز تعویض پلاک گفت: یکی از اولویت‌های جدی ما این است که پای این افراد را کوتاه کنیم. در ظرف یکی دو ماه گذشته بیشتر پنج مورد دستگیری را داشتیم. این افراد به صورت واهی وعده و عیدهایی می‌دادند و از ناچاری مردم سوء استفاده می‌کردند. شهروندان اگر مشکلاتی را مشاهد می‌کنند با مرکزی مانند ۱۹۷، ۱۱۰، سایت راهور ۱۲۰ تماس بگیرند و در زمینه برخورد با این افراد سودجو به ما کمک کنند.در این زمینه تعدادی از افرادی که در مراکز تعویض پلاک اقدام به کار چاق کنی می کردند، بازداشت شدند.

وی درباره کانون سردفتران که با برگ سبز خودرو مخالفت می‌کند، افزود: ریاست قوه قضاییه از مجلس خواست که تفسیر خود را از این ماده قانونی اعلام کند و ما هم منتظر تفسیر مجلس هستیم. اما پیشینه تاریخی مراجعه مردم به این دفاتر این است که در یک مقطعی پلاک به ماشین داده می‌شد و تا زمانی که این خودرو وجود داشت، پلاک هم همراه خودرو بود. پلیس هم از طریق اوراق و فرم‌هایی که تهیه می‌کرد از فروش خودرو مطلع می‌شد.

وی ادامه داد: زمانی که دفاتر این نقل و انتقالات را در برگ سبز ثبت می‌کردند و فرم را به پلیس تحویل می‌دادند، پلیس هم این اطلاعات را در سوابق فرد ثبت می‌کرد. از زمانی که طرح تعویض پلاک ملی شروع شد، نقل و انتقالات خودرو را مطلع می‌شدیم؛ بنابراین زمانی که خودمان در جریان این نقل و انتقالات قرار گرفتیم، لزومی ندارد که افراد نقل و انتقالشان را دوبار به طلاع مراکز رسمی برساند.

منع تردد شبانه پابرجاست

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه هرآنچه قانونگذار تعیین کند ما تمکین می‌کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر توصیه ما این است که برگ سبزی که در مراکز تعویض صادر می‌شود برای سندیت کفایت می‌کند. منع تردد شبانه هم کماکان در حال اجراست و ملاک ما در این زمینه، دستور ستاد ملی مقابله با کروناست. تا این لحظه هم از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا مطلبی دال بر تغییر شرایط به ما ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که به مناسبت هفته نیروی انتظامی بخشودگی جرائم صورت می‌گیرد، افزود: خیر بخشودگی هم در کار نیست. در زمینه مشاغلی مانند کادر درمان، نیروی انتظامی، صداوسیما و مراکز شیفتی مجوزی صادر کردیم. از طرفی هم برای ثبت تخلف غیر مجاز سامانه‌هایی راه اندازی کردیم که ممکن است درصدی دچار اشتباه شده باشند. تلاش مان بر این است که این خطای سیستمی را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

سردار حسینی ادامه داد: بخش دیگر از اشتباه سیستمی ناشی از دستکاری در ارقام پلاک است. در نتیجه فردی که با دستکاری شماره پلاک خود دست تغییر می دهد، زمانی که  جریمه شود، برای صاحب اصلی شماره پلاک قبض ارسال می‌شود.

وی گفت: در هر حال به هر دلیل که افراد دچار تخلف شوند، مشمول جریمه هستند، ولی اگر اقدام به تغییر شماره پلاک کنند این عمل غیرقانونی و جرم است و فرد به مراجع قضایی معرفی می شود؛ بنابراین افرادی که مشمول جریمه اشتباه شده اند با مراجعه به واحدهای رسیدگی که همه استان‌ها و شهر وجود دارد،می توانند مشکلشان را برطرف کنند، این موضوع برای جرائمی هم که توسط دوربین ثبت شده است هم امکان پذیر است.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره بحث استفاده از هوش مصنوعی گفت: بحث استفاده از هوش مصنوعی در مطالعه اولیه است و در بخش‌هایی هم به مرحله تست هم رسیده است. اگر قرار باشد با روش‌های سنتی جاده‌های کشور را مدیریت کنیم در این زمینه شکست می‌خوریم.

وی در زمینه آمار تصادفانت جاده‌ای در سطح کشور بیان کرد: تصادف پدیده‌ای است که به میزان تردد وابسته است و در سال ۹۹ هم با کاهش تردد چشمگیری از تصادف روبه رو بودیم. در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ با افزایش قابل توجهی از تردد روبه رو بودیم. در تعطیلات هفته گذشته هم در جاده‌های شمالی نسبت به سال قبل کرونا افزایش تردد را داشتیم که امر بی سابقه‌ای بود. در کل ۵۵ درصد تردد را در کشور شاهد بودیم.

سردار حسینی در پایان درباره ترخیص موتورهای رسوبی خاطرنشان کرد: تا امروز حدود ۱۷۰ هزار نفر خودروشان را ترخیص کرده اند.

۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 20851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha