چرا هیچ کس متقاضی کسب اقامت ایران در ازای سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری نشد؟/آنقدر موانع کسب و کار زیاد است که سرمایه گذار داخلی هم رغبتی به سرمایه گذاری ندارد چه رسد به فرد خارجی!

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: سرمایه گذار وقتی اقدام به سرمایه گذاری در کشور دیگری می کند که نسبت به آینده اقتصادی آن کشور خوش بین باشد. این موضوع حتی برای سرمایه گذار داخلی یا خارجی تفاوتی نمی کند چرا که سرمایه گذار با هدف کسب سود، نه نابودی منابع مالی خود اقدام به سرمایه گذاری می کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، چندی پیش معاون وزیر کشور خبر داد که مصوبه هیات وزیران در خصوص سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری برای اعطای اقامت ایران به سرمایه گذاران خارجی با شکست رو به رو شد و حتی یک درخواست برای سرمایه گذاری خارجی در ایران اعلام وصول نشد. عدم استقبال از چنین مصوبه ای قطعا نشان می دهد زمینه برای سرمایه گذاری های خارجی بسیار بزرگ نیز در کشور فراهم نیست. سرمایه هایی که می تواند انقلابی در اقتصاد و رشد و شکوفایی را در بخش های مختلف به دنبال داشته باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز چرایی عدم استقبال از سرمایه گذاری خارجی و حتی داخلی در ایران را با رادار اقتصاد در میان گذاشته است.

مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد به تاثیر گذاری سرمایه گذاری خارجی بر روی رشد اقتصاد کشور پرداخت و دراین باره تصریح کرد: یکی از مولفه های مهمی که می تواند بر روی رشد اقتصادی کشور، تولید ملی، اشتغال و کاهش تورم موثر باشد زمینه سازی برای ورود سرمایه های خارجی به کشور است. وقتی سرمایه های خارجی وارد اقتصاد شود شاهد سرمایه گذاری های مولد و تولیدی خواهیم بود که از هر منظر می تواند موجب رشد و پویایی اقتصاد کشور شود.

وی دراین باره افزود: طبیعتا از آن سو اگر زمینه های لازم برای سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور ایجاد نشود، تولید اتفاق نمی افتد و چون تولید دچار رشد نمی شود آن زمان اصلا تولیدی نخواهیم داشت که اشتغالی و به تبع آن رفاه اقتصادی و اجتماعی ایجاد شود. در چنین شرایطی رکود اقتصادی، تعمیق رکود و افزایش تورم سناریوهای محتملی است که اقتصاد را درگیر خود خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز درباره عواملی که زمینه میل و رغبت سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری در یک کشور دیگر ایجاد می کند اشاره کرد و گفت: سرمایه گذار وقتی اقدام به سرمایه گذاری در کشور دیگری می کند که نسبت به آینده اقتصادی آن کشور خوش بین باشد. این موضوع حتی برای سرمایه گذار داخلی یا خارجی تفاوتی نمی کند چرا که سرمایه گذار با هدف کسب سود، نه نابودی منابع مالی خود اقدام به سرمایه گذاری می کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از پیش شرط های مهم برای سرمایه گذاری خارجی، خوش بین بودن نسبت به آینده اقتصاد آن کشور است. با توجه به اینکه اقتصاد ایران در شرایط سخت تحریمی به سر می برد، از آن سو به دلیل انبوه مشکلات متعدد اقتصادی داخلی که از جمله آنها می توان به موانع کسب و کار، بوروکراسی نظام اداری و نظام اجرایی و ناکارآمدی های مدیریتی اشاره کرد این عوامل دست به دست هم داده تا سرمایه گذار داخلی و خارجی میلی برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نداشته باشند.

افقه در این باره توضیح داد: حتی سرمایه گذاران داخلی به دلایل توضیح داده شده و بسیاری از دلایلی که از حوصله این بحث خارج است، سرمایه گذاری داخلی در بخش مولد را رها کرده و ناامید از سرمایه گذاری در این بخش ها به سمت سرمایه گذاری در فعالیت های غیر مولد حرکت کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در ادامه افزود: این موضوع باعث شده سرمایه گذار، سرمایه خود را از بخش غیر مولد به بخش مولد انتقال ندهد، موضوعی که عامل مهمی در افزایش نرخ تورم به شمار می رود. وقتی در داخل امکانات فراهم باشد اما سرمایه گذاری کم باشد معمولا دولت ها برای افزایش رفاه، افزایش تولید ملی، کاهش بیکاری و افزایش پیشرفت های اقتصادی از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشورشان دعوت به عمل می آورند تا از این طریق سرعت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهند. با توجه به اینکه معمولا سرمایه گذاران از تکنیک های نو و پیشرفته استفاده می کنند سرمایه گذاری خارجی این امتیاز وارد شدن تکنیک ها وروش های نو به کشور را  نیز به دنبال دارد.

مرتضی افقه اقتصاد دان با اشاره به مانع های داخلی و خارجی بر سر راه سرمایه گذاری در اقتصاد ایران گفت: در شرایط فعلی که موانع کسب و کار داخلی انقدر زیاد است که سرمایه گذار داخلی هم رغبتی به سرمایه گذاری در بخش مولد ندارد بعید است در شرایط فعلی شرایط جذب سرمایه گذار خارجی در اقتصاد ایران فراهم باشد. بخصوص اینکه درشرایط تحریم هستیم، تحریم یکی از عواملی است که مانع ورود و سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی به کشور می شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تحریم های آمریکا جزء شدیدترین تحریم هایی به شمار می رود که علیه ایران اعمال شده است لذا کشورها یا تجاری که با ایران مراوده مستقیم داشته باشند قطعا چون تحت تعقیب و مجازات های اقتصادی آمریکا قرار می گیرند از هر گونه مراوده یا سرمایه گذاری در ایران منصرف می شوند.

وی دراین باره تصریح کرد: به همین دلیل است که از ایران کالایی خریداری نمی شود و کالایی صادر نمی شود چه برسد به سرمایه گذاری در ایران. ضمن اینکه حتی اگر تحریم مانع نباشد وقتی سرمایه گذاری صورت می گیرد که سرمایه گذار مطمئن باشد بازار برای کالای تولیدی وجود دارد بخصوص اگر کالای سرمایه گذار صادراتی باشد در شرایط تحریم باز هم سرمایه گذار خارجی به دلیل بسته بودن مسیر برای صادرات کشور رغبتی به سرمایه گذاری در ایران از خود نشان نمی دهد.

۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 20825

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha