افت شاخص واکنش به تغییر رئیس سازمان بورس/ کامودیتی‌ها همچنان پر تقاضا

با وجود گزارش های مثبت یک ماهه و شش ماهه، به دلیل گمانه زنی هایی که درباره تغییرات در سطوح مدیریتی سازمان بورس که در فضای مجازی منتشر شده، بورس با نوسان منفی روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص کل اولین روز هفته را خوب شروع نکرده زیرا نه تنها نتوانسته سطوح مثبت را حفظ کند بازاری کم حجم و کم رمقی در حال معامله است که نشان می دهد که ارزش معاملات پایین و بلاتکلیفی بازار در حال رقم خوردن است اما از لحاظ تکنیکال در دو هفته اخیر، کندل های شاخص کل ضمن اینکه از کیجوسن عبور کرده بود به محدوده مقاومتی هم نفوذ کرده بود، به همین دلیل انتظار نمی رفت که روز یک شنبه شاخص کل در منفی شود چرا که با منفی شدن شاخص، کندلها وارد ابرکومو شده و احتمال اینکه اصلاح حداقل تا کف ابرکومو ادامه پیدا کند زیاد است، با این حال در شرایط کنونی دو مقوله مهم برای بازار وجود دارد نخست اینکه حقوقی ها حمایت لازم را داشته باشند تا شاخص بار دیگر روند نزولی را طی نکند و دو اینکه خبرهای مثبتی مبنی بر سیاست گذاری های اقتصادی منتشر شود که نشان دهد دولت و مجلس حامی بورس هستند، در غیر اینصورت ریزش شاخص تا کف ابرکومو در گام اول جدی است و بعد از آن باید منتظر واکنش سهامداران بود.

دلایل افت بازار سرمایه در هفته جاری

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با وجود گزارش مثبت یک ماهه شهریور ماه به دلیل گمانه زنی ها درباره تغییرات در سطوح مدیریتی سازمان بورس که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده بورس با نوسان روبرو شده است، گفت: در حال حاضر تصمیم گیر اصلی برای انتخاب ریاست سازمان بورس وزیر اقتصاد و شورای عالی بورس هستند و در شرایط کنونی نمی توان درباره تغییرات احتمالی در این سازمان اظهار نظر کرد.

همایون دارابی درباره دیگر دلایل افت اخیر سازمان بورس افزود: با توجه به تلاش دولت برای فروش اوراق این مساله باعث شده که بازار با کمبود نقدینگی مواجه شود و فعلا بازار درگیر این مسائل است.

او درباره افت احتمالی در فصل سوم سال، گفت: در پاییز به دلیل اینکه گزارش های شش ماهه منتشر می شود همواره در آبان بازار از هیجانات فاصله می گیرد که هنوز به این زمان نرسیده ایم به همین دلیل فعلا بازار به خبرها واکنش نشان می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت شاخص در کامودیتی ها به ویژه پالایشی ها گفت: مصوبه های وزارت نفت درباره نحوه محاسبه قیمت خوراک و ... یک امتیاز مثبت برای پالایشی است اما مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که گزارش پالایشی ها با تاخیر سه ماهه و شش ماهه منتشر می شود این در حالی است که این گزارش ها باید ماهانه و هفتگی منتشر شود تا سرمایه گذاران به درستی تصمیم گیری کنند

او درباره وضعیت بازار جهانی و تاثیری که بر شاخص کل بورس ایران داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر در بازار جهانی شرایط مطلوبی در تقاضا و قیمت محصولات وجود دارد، به همین دلیل اگر براساس بازار جهانی شاخص کل بورس بخواهد عمل کند باید در یک روند مثبت قرار بگیرد اما واکنش روزهای اخیر کاملا تحت تاثیر مسائل داخلی بوده است.

دارابی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اختلاف بین قیمت دلار نیمایی و آزاد زیاد است گفت: این اختلاف قیمت به نوعی باعث شده تا صادرکننده ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به ارزش دلار تنبیه شوند و از طرف دیگر به واردکننده ها رانت داده می شود و همین مساله روی درآمد و سودسازی شرکت های صادرکننده هم تاثیر گذاشته است.

او درباره تاثیر عملکرد سایر دستگاه های دولتی بر وضعیت شاخص کل بورس، گفت: هنوز وزارت صنعت هم سیاست های خود را درباره قیمت گذاری و ... بورس کالا اعلام نکرده و شاید این مساله تحت تاثیر تغییر و تحولی است که در سطوح مدیریتی بورس ایجاد شده است و باید دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد، هرچند با توجه وضعیت زیان دهی خودروسازها به نظر می رسد عرضه خودرو در بورس اجرایی شود در غیر اینصورت مشکلات این شرکت ها افزایش می یابد.

کامودیتی ها در بازارهای جهانی پرتقاضا

از هفته پیش کامودیتی ها در بازارهای جهانی پرتقاضا بوده اند و باعث شد در مجموع دو روز سرسبز را پشت سر بگذارند و همین مساله باعث شد در ابتدای هفته جاری هم تا حدودی معاملات مثبت خود را حفظ کنند اما رفته رفته تحت تاثیر جو منفی بازار قرار گرفته و کمی از تقاضای آنها کاسته شده است هرچند نفت برنت به بالای ۸۳ دلار رسیده، متانول، اوره، ذغال سنگ و گاز طبیعی هم با افزایش قیمت محسوسی همراه بوده اند به همین دلیل از نظر بنیادی سهم های این گروه ها در وضعیت خوبی قرار دارند اما از نظر تکنیکال وضعیت سهام این گروه ها متاثر از شرایط شاخص کل بورس شده است.

رضا پور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار با هیجان نزولی روبرو شده است، گفت: به نظر می رسد بازار سرمایه در این روزها بیشتر حول خبرهای سیاسی می گردد و منفی های بازار بازتاب انتخاب رییس جدید بانک مرکزی و رییس سازمان بورس است.

او افزود: همچنین زمزمه آغاز مذاکرات و به تبع آن کاهش نرخ دلار  هم در بازار تاثیر گذاشته است اما  از نظر بنیادی شرکت ها گزارشات خوبی ارایه داده اند و قیمت های جهانی اثرگذار نیز در وضعیت خوبی هستند. از طرفی دیگر مقاومت ۱۶۰۰ پیش روی شاخص قرار دارد که باید ظرف چند روز اینده این مقاومت شکسته شود تا صعود بعدی اغاز شود.

با توجه به اینکه قیمت دلار هم در محدوده ۲۷ هزار تومان قرار دارد هرچند در هفته گذشته روند صعودی داشت و بعد از تاچ ۲۸۵۰۰ تومان و مشخص شدن رئیس بانک مرکزی وارد اصلاح موقت شده است و احتمالا در همین محدوده می ماند و این قیمت ارز بالاتر از ارزی است که نمادها در بازار سرمایه با آن معامله می شوند و از طرف دیگر گزارشهای ماهانه و فصلی برخی شرکتها که منتشر شده است در مجموع مثبت و رضایتبخش بوده اند و گزارش های شش ماهه که از اهمیت بیشتری برخوردار است به ترتیب توسط شرکت ها منتشر می شود و نوسانات رو به بالا یا پایین را به صورت کوتاه مدت ایجاد می کند اما این مساله هم تحت تاثیر جو کلی بازار قرار گرفته و تا حدودی رشد چند برابری شرکت ها را خنثی کرده است.

۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
کد خبر: 20822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha