واردات لوازم خانگی از کره ممنوع شده نه کشورهای دیگر/کارخانه های تولید لوازم خانگی با دور زدن شبکه توزیع خود همه کاره شده اند/ دپو شدن لوازم خانگی ایرانی به دلیل گرانی و نداشتن قدر خرید مردم است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: دپو شدن لوازم خانگی ایرانی در انبارها به دلیل گرانی و عدم قدرت خرید مردم است نه اشباع بازار! پس گناه گرانی نباید به فروشنده نسبت داده شود بلکه تولید کننده گران می فروشد و با گرفتن کالا از توزیع کننده هم می خواهد سود تولید را بخورد هم سود توزیع را.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، موضوع عدم واردات لوازم خانگی و حمایت از تولید داخلی، حمایت از مصرف کننده موضوع بسیطی است که اظهار نظرهای کارشناسی قابل توجهی درباره آن شده است. مقوله ای که در آن باید حمایت از تولید کنندگان، توزیع کننده و مصرف کننده یک جا دیده شود تا مانع هر گونه انحصار و قدرت در گروهی و تحمیل زیان و ضرر به گروه های دیگری شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با رادار اقتصاد حول این محور به چند پرسش ما پاسخ داده است.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با رادار اقتصاد به موضوع تحریم واردات لوازم خانگی کره ای به کشور و چالش های بازار و صنعت لوازم خانگی داخلی پرداخت و در این باره گفت: بعد از تشدید تحریم های آمریکا و تحریم های بانکی که ایران نتوانست اموال بلوکه شده خود را نزد کشورهای مختلف من جمله کره جنوبی پس بگیرد، روی بحث تهاتر کالا به جای دریافت دلارهای بلوکه شده ما نظرات زیادی داده شده است. لذا در چند ماه اخیر بحث واردات لوازم خانگی به جای پول های بلوکه شده ایران به یکی از موضوعات خبر ساز تبدیل شد. در حالی که ایران تمایلی برای واردات لوازم خانگی از کره جنوبی در ازای منابع مالی خود ندارد. این یک سوی قضیه است.

وی در خصوص وضعیت تولید لوازم داخلی و چالش هایی که در این بخش وجود دارد گفت: اما اگر مساله را از دید داخل با ممنوعیت واردات لوازم خانگی مورد بحث قرار دهیم موضوع مهم این است که واردات لوازم خانگی از کره ممنوع شده نه کشورهای دیگر. آنچه در حال حاضر برای صنعت و بازار لوازم خانگی کشور مهم است یک مساله کلی است. یعنی فارغ از حواشی ایجاد شده در مساله تولید لوازم خانگی و ممنوعیت لوازم خانگی، باید به این مسائل توجه کرد که مشکلات صنعت لوازم خانگی را باید در یک یا چندین جلسه، بین تولید کننده، توزیع کننده و واردکننده حل و فصل کرد.

پازوکی در این موضوع خاطر نشان کرد: برای اینکه تولید و بازار لوازم خانگی ایران رشد کند باید زنجیره خرید فروش و تولید لوازم خانگی کشور با هم مرتبط شوند. به عبارت دیگر این محورها باید مورد توجه قرار بگیرد یعنی از تولید کننده پرسیده شود، امروز میزان تولید شما چقدر است؟ از توزیع کننده نسبت به مسیرهایی که برای عرضه کالا باید داشته باشد سوال شود و اینکه وارد کننده چه میزان واردات برای اشباع بازار و ایجاد رقابت خواهد داشت؟به هر حال انتظار می رود تولید کننده و وارد کننده دوشادوش هم خلأ کمبود لوازم خانگی و به اشباع رساندن بازار را حل و فصل کنند.

وی در این باره توضیح داد: برای این منظور مثلا باید از سال ۹۶ برای چهار سال بعد برنامه ریزی می کردیم و استراتژی تعریف می کردیم. به این معنا که در سال ۹۶ باید با وارد کننده و تولید کننده داخلی برای تامین لوازم خانگی چهار سال آینده کشور قرار دادهایی بسته می شد. در این بین وزارت صنعت معدن تجارت به عنوان متولی وظیفه داشت از تولید کننده لوازم خانگی داخلی بخواهد میزان تولید خود را در چهار سال آینده مشخص کند. به این معنا که مثلا هر سال به چه میزانی باید تولید داخلی افزایش بیابد تا به ازای آن سهم واردات کم شود. اگر این روند دنبال می گردید و بازار اشباع می شد قطعا روی کاهش قیمت لوازم خانگی به نفع مصرف کننده بسیار تاثیر گذار بود. دولت بعد از آن می توانست روند صادرات محوری را کلید بزند. در حالی که متاسفانه این اتفاق رخ ندارد چرا که دولت وقت برای صنعت لوازم خانگی برنامه و استراتژی خاصی تعریف نکرده بود.

پازوکی در خصوص نگرانی های ایجاد انحصار در صنعت لوازم خانگی کشور گفت: تا اینجای موضوع روی یک طرف قضیه بحث داشتیم در حالی که از یک طرف مهم دیگر جلوگیری از ایجاد انحصار در این صنعت است. از سوی دیگر گفته می شود نباید از کره جنوبی لوازم خانگی وارد شود، اما گفته نشده که نمی توانیم از کره قطعات لوازم خانگی یا مثلا حتی خودرو وارد کنیم؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص توضیح داد: قطعا اگر دولت برنامه ریزی خوبی داشته باشد به جای واردات لوازم خانگی از کره جنوبی، می توان تکنولوژی روز دنیا را از این کشور وارد کرد. همانگونه که کره تکنولوژی را از آلمان وارد کرد. ما می توانیم خط تولید ال جی و سامسونگ را در داخل راه بیاندازیم، یعنی از این شرکت ها بخواهیم با نام کالای ایرانی در ایران لوازم خانگی تولید کنیم. به عبارت دیگر برای استفاده بهینه و اقتصادی از ارزهای ایران راهکارهای خوبی وجود دارد که یک به یک آنها باید بررسی شود.

 وی در خصوص اینکه دولت باید مانع ایجاد انحصار در صنعت لوازم خانگی داخلی شود گفت: اگر دولت و سازمانهای ذیربط در حوزه های مختلف از تامین مواد اولیه تا قیمت گذاری و فروش دخالت درستی نداشته باشند قطعا در سال های آینده باید شاهد انحصارهای بزرگی در این صنعت باشیم. کما اینکه در حال حاضر بعضی کارخانه های تولید لوازم خانگی به فروشنده تبدیل شده و برای خود فروشگاه زده اند،یعنی با دور زدن شبکه توزیع خود همه کاره شده اند.

اکبر پازوکی در این باره تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های تولید کننده هم می‌خواهند سود تولید را ببرند و هم سود توزیع را از آن خود کنند. این یعنی ایجاد انحصار. تولید کننده باید پاسخ دهد که چرا جای توزیع کننده را گرفته است؟ چرا توزیع کننده را با القاب گرانفروش و کم فروش حتی عناوینی چون قاچاقچی صدا می زنند در حالی که توزیع کنندگان که سالهاست در این کار بوده، جواز کسب دارند و به دولت مالیات می دهند نباید تحت آماج حملات تولید کنندگان قرار بگیرند.

وی در خصوص عدم کشف قیمت لوازم خانگی نیز گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته تا کنون در این صنعت هیچ کشف قیمت واقعی صورت نگرفته است. وقتی سازمان صنعت، تجارت و معدن به چنین مبحث مهمی ورود نمی کند قطعا باید شاهد افزایش بی حساب کتاب لوازم خانگی ایرانی باشیم. دپو شدن لوازم خانگی ایرانی در انبارها به دلیل گرانی و عدم قدرت خرید مردم است نه اشباع بازار! پس گناه گرانی نباید به فروشنده نسبت داده شود بلکه تولید کننده گران می فروشد و با گرفتن کالا از توزیع کننده هم می خواهد سود تولید را بخورد هم سود توزیع را.

 پازوکی در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که تولید کننده باید به فکر بهینه سازی و به روزرسانی کارخانه و صادرات کالای خود باشد، نه افزایش قیمت و تحمیل قیمت های بالا به مردمی که توان معیشتی خود را از دست داده اند.

۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 20769

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha