تشکیل کـــانــــون سهامداران حقیقی به کجا رسید؟/ اتمام اصلاحات قانون بازار سرمایه تا ۲ ماه دیگر/مسولان  بخاطر عدم جبران زیان پالایش یکم مرتکب تخلف شده‌اند

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: تکشیل کانون سهامداران حقیقی همچنان در حال بررسی بوده و این مهم در اصلاح بخشی از قانون بازار سرمایه نیز اشاره شده است و به زودی تبدیل به قانون و ابلاغ شده و با نهایی شدن آن در مجلس دیگر مراحل اجرایی آن شکل می‌گیرد. اکنون قانون اصلاح بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و  تا ۲ ماه دیگر این اصلاحات به اتمام می‌رسد و در نهایت باید ببینیم در دستور صحن علنی قرار می‌گیرد و یا خیر.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ تشکیل کانون سهامداران حقیقی یک امر ضروری به نظر می‌رسد. این کانون می‌تواند با ادبیات تخصصی به نمایندگی از سهامداران خرد این حقوق را به دست آورد. نکته دیگر این که دادرسی قضایی حوزه‌های شرکتی نیاز به تعریف و شفافیت دقیق دارد. کسی که در بازار سرمایه است از طریق قانون بازار اوراق بهادار باید به دنبال حقوق خود باشد یا از طریق مراجع قانونی این کار صورت گیرد. در حال حاضر هر دو روش وجود دارد اما بهتر است شفاف تر به این موضوع نگاه شود.

در اسفند ماه سال گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تشکیل کانون سهامداران خرد (حقیقی) را به عنوان برنامه های خود بیان کرده بود. او در آن برهه زمانی مدعی شد که بررسی در زمینه این طرح درحال انجام بوده و در این کانون هیات موسس بی طرف شامل افراد صاحب نام در حوزه بازارسرمایه خواهند بود؛ اما با گذشت حدود ۸ ماه هنوز اقدام جدی و موثری را در این موضوع شاهد نبودیم.

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سهامدارانی که در ETF های دولتی (صندوق قابل معامله) همانند صندوق پالایش یکم متضرر شدند، زیان آنها از محل همان صندوق یعنی پالایش یکم پرداخت بشود اگر تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده یعنی مسئولان امر بی توجهی کردند و  مرتکب تخلف شده‌اند. 

علیزاده بیان کرد: تکشیل کانون سهامداران حقیقی همچنان در حال بررسی بوده و این اهم در اصلاح بخشی از قانون بازار سرمایه نیز اشاره شده است و به زودی تبدیل به قانون و ابلاغ شده و با نهایی شدن آن در مجلس دیگر مراحل اجرایی آن شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم خبر داد: اکنون قانون اصلاح بازار سرمایه اکنون در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود و  تا ۲ ماه دیگر این اصلاحات به اتمام می‌رسد و در نهایت باید ببینیم در دستور صحن علنی قرار می‌گیرد و یا خیر.

۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 20704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha