اوراق دولتی با سود بیش از ۲۳ درصد برای بورس خطرناک است/ رفتارهای سینوسی بازار سهام ادامه‌دار خواهد بود/ عبور از مقاومت ۱.۶میلیون واحدی نیازمند نقدینگی بیشتری است

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم گفت: انتشار اوراق دولتی با سود بالا باعث می شود که نقدینگی در بازار سهام به شدت کاهش پیدا کند و منابع مالی به بخش بدون ریسک ورود کند. اگر این اوراق سود سالانه حدود ۲۳ درصد را نیز پوشش دهد، سرمایه گذاران این بازار را انتخاب می کنند. البته نرخ تورم بیشتر از این مقدار بوده است. بنابراین افراد ریسک گریز و سهامدارانی که نمی توانند شرایط فعلی بازار را تحمل کنند، تصمیم به فروش دارایی خود می‌گیرند.

سید جلال صادقی شریف رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه از اوایل سال ۹۹ تا مردادماه سال گذشته رشد شارپی را تجربه کرد و بدیهیست که در کوتاه مدت چنین بازاری تکرار نخواهد شد و شاخص دو میلیون واحد دور از دسترس است.

صادقی شریف ادامه داد: فکر می کنم شاخص کل بورس در همین محدوده باقی بماند و رفتاری سینوسی و با نوسانات کم داشته باشد. این نوسانات می تواند صعودی و یا نزولی باشد اما درمورد عبور آن از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، انرژی لازم در بازار وجود ندارد. شکستن این مقاومت و رسیدن به ارقام بالاتر نیازمند ورود و تزریق منابع مالی است. اکنون نقدینگی کافی برای این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: بازار رفتار عجیبی دارد چراکه برخی از اخبار و اتفاق ها مورد توجه قرار می گیرد و بسیاری دیگر دیده نمی شود و همین موضوع تحلیل و پیش‌بینی‌ها را دشوار کرده است. به طورمثال هرگاه سخنی مبنی بر مذاکرات به میان می‌آید بازار منفی می شود و در ادامه با بهم خوردن آن نیز باز هم بازار منفی می‌شود و یا اخباری که درمورد عضویت ایران در پیمان شانگهای به خوبی در بازار دیده نشد؛ این موضوع خبر خوبی تلقی می ‌شود و می‌تواند بر بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار اثر زیادی بگذارد. با این توافق، منابع مالی ما در کشورهایی همانند هند، چین و دیگر کشورهایی که عضو این پیمان هستند، آزاد خواهد شد. این اتفاق می تواند موجب توسعه برخی از صنایع از جمله حمل‌ونقل ریلی و کشیترانی شود اما متاسفانه به این موضوع توجه کافی نشده است.

به گفته این فرد مطلع؛ علاوه بر پیچیدگی شناخت رفتاری بازار، شایعات نیز تاثیرگذاری زیادی دارد؛ به‌طور نمونه می توان به موضوعات مربوط به واردات خودرو، خوراک پالایشگاه‌ها، نرخ گاز و غیره اشاره کرد که در روزهای گذشته سبب تغییرات عملکرد سهامداران شده است. بازار نمی‌تواند قطعیتی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد و بر این اساس هم اقدام جدی شکل نمی‌گیرد.

صادقی شریف مطرح کرد: نرخ بهره یکی دیگر از عوامل جهت‌دهنده به روند بازار سرمایه است. اکنون شایعات زیادی درمورد نرخ اوراق قرضه مطرح است. طبق آخرین گفته‌ها بانک مرکزی قصد دارد سود این اوراق را برابر با نرخ تورم در نظر بگیرد و با توجه به این که ضمن پوشش تورم، هیچکونه ریستکی ندارد، سرمایه گذاران آن را بر دیگر بازارها ترجیح می‌دهند.

وی مطرح کرد: اتشاراوراق دولتی با سود بالا باعث می شود که نقدینگی در بازار سهام به شدت کاهش پیدا کند و منابع مالی به بخش بدون ریسک ورود کند. اگر این اوراق سود سالانه حدود ۲۳ درصد را نیز پوشش دهد، سرمایه گذاران این بازار را انتخاب می کنند. البته نرخ تورم بیشتر از این مقدار بوده است. بنابراین افراد ریسک گریز و سهامدارانی که نمی توانند شرایط فعلی بازار را تحمل کنند، تصمیم به فروش دارایی خود می‌گیرند.

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم تشریح کرد: اوراق‌های دولتی را معمولا صندوق‌های بزرگی همانند تامین اجتماعی، بانک‌ها و ... می خرند، لذا نقدینگی از سهام خارج شده و به سمت این صندوق ها می رود. بازار سهام به اندازه کافی نقدینگی پویا ندارد و با اجرای این طرح بسیاری از سهامداران کلان اذیت خواهند شد.

صادقی شریف گفت: ابهام در یکی از مهمترین بخش‌های آسیب رسان به بازارسهام بوده و هنوز رئیس کل بانک مرکزی به طور رسمی مشخص نشده است. دیدگاه تصمیم گیران سیاسیت‌گذاران درمورد نرخ تورم، انقباضی و یا انبساطی بودن سیاست‌های کلان اقتصادی بر روند و پیش‌برد بازار اثر می‌گذارد. از آغاز فعالیت دولت جدید تاکنون این پرسش ها همچنان باقی مانده و تا زمانی که شفافیت کامل به وجود نیاید نمی توان انتظار رشد جدی را از بازار داشت.

۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 20637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha