دولت از طریق مدیریت و محدودیت واردات اجازه تنفس به تولید کننده ها بدهد/اگر تولید کنندگان لوازم خانگی نتوانندسلیقه مصرف کنندگان را پاسخ دهند قاچاق لوازم خانگی تشدید خواهد شد

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رهبر معظم انقلاب هم این سیاست ها را در جهت تقویت تولید ملی و بهبود معیشت جامعه مطرح می کنند و اگر احساس کنند که منافع اقتصادی کشور به دلیل انحصار و پایین رفتن کیفیت کالای داخلی تحت تأثیر قرار می گیرد ممکن است سیاست دیگری را اتخاذ نمایند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سیاست حمایت از تولید ملی که این بار در ابلاغیه مقام معظم رهبری ناظر به حمایت از صنعت لوازم خانگی داخلی است بعد از کش و قوس های دولت کره جنوبی برای بازگرداندن ارزهای بلوکه شده نفتی ایران در این کشور و تلاش برخی برای واردات لوازم خانگی به جای دلارهای نفتی ایران بود. این در حالی است که کشور کره بعد از تحریم های آمریکا جزء اولین کشورهایی بود که بدون هیچ پاسخی بازار ایران را ترک کرد. لذا در ابلاغیه اخیر رهبر انقلاب به دولت عدم واردات لوازم خانگی وحمایت همه جانبه از تولید کنندگان کشور برجسته شده است. حال سوال این است حمایت به خودی خود می تواند عامل رشد صنعت لوازم خانگی داخلی شود؟ توامان مصرف کننده هم مورد حمایت قرار می گیرد؟ با عدم واردات لوازم خانگی آیا می توان تصور کرد این صنعت به آینده صنعت انحصاری خودروسازی کشور دچار گردد؟ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد دراین زمینه به ما پاسخ داده است

وحید ارشدی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه فرد وسی مشهد در خصوص ابلاغیه ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای از سوی رهبر معطم انقلاب به زوایای مختلف این موضوع پرداخت ودر این باره گفت: یکی از عوامل پیشرفت ساز اقتصادی اهتمام به افزایش تولید ملی و رفع موانع آن است. از طرف دیگر رفتار مصرف کننده هم تحت تأثیر میزان خودباوری، ملی گرایی مصرفی و تقاضا و چگونگی کمیت و کیفیت تولیدات داخلی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بزرگترین مشکل امروز ملت ایران را مسائل اقتصاد و معیشت مردم می دانند. این از دو مسیر قابل بهبود است. یکی از منظر تقاضا و تغییر الگوی مصرف ملی و دیگری از مسیر تولید و رفع موانع تولید.

وی در این باره توضیح داد: لذا برای دو طرف عرضه و تقاضا باید سیاستگذاری فرهنگی اقتصادی و اجتماعی کرد. یکی از مسیرهایی که پایه نظری محکمی دارد این است که تا زمانی که تولید داخلی به سن بلوغ خود نرسیده و تولید کنندگان داخلی به دلائل مختلف ضربه می خورند باید مسیر واردات به شدت محدود شود تا آنها بتوانند روی پای خود بدون کمک دولت بایستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره نقشه راه پیش روی صنعت لوازم خانگی داخلی گفت: از زمانی صنعت و تولید کنندگان لوازم خانگی به نقطه آستانه ای رسیدند که برای بهبود کیفیت خود باید برای آنها رقیب ایجاد کنند، رقابتی که از طریق واردات امکان پذیر است این موضوع باید صورت بگیرد.

ارشدی تصریح کرد: در شرایط موجود که به دلیل کرونا، تحریم و تورم شدید عوامل واسطه ای و نهایی، تولید کننده داخلی با فشار حداکثری روبرو شده است نیاز است که از طریق مدیریت و محدودیت واردات اجازه تنفس به تولید کننده داده شود تا بتواند در این بازار سنگین، تحرک داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که بیم آن می رود در صنعت لوازم خانگی انحصار ایجاد شود و در سال های آینده صنعت لوازم خانگی مثل صنعت خودرو داشته باشیم با عملکرد ضعیف راهکار لازم درباره این موضوع مهم را بیان کرد و گفت: تولیدات لوازم خانگی توسط بخش خصوصی انجام می شود، بنابراین مانند صنعت خودرو نیست که از یارانه و حمایت حداکثری دولت برخوردار باشد که با این وجود از بهره‌وری و کیفیت لازم برخوردار نباشد. به نظر می رسد اگر سیاست‌ها هم افزا نباشد و فقط به ممنوعیت واردات اقدام شود و کارخانجات داخلی نتوانند نیاز و سلیقه مصرف کنندگان داخلی را از نظر کیفیت تضمین کنند منجر به قاچاق لوازم خانگی خواهد شد. این نیازمند مدیریت چندجانبه است. هم تولیدکنندگان از نظر کمیت و کیفیت تقاضای داخلی را پاسخ دهند و فرهنگ خودباوری و اعتماد به تولیدات داخلی و غیرت اقتصادی تقویت شود و هم هزینه قاچاق کالا نسبت به منافعش به شدت افزایش یابد و هم نهادهای رسمی و غیر رسمی اقدام به قاچاق لوازم خانگی نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح نمود: از طرف دیگر، هزینه عوامل تولید برای کاهش قیمت لوازم خانگی کاهش بیابد و ازسوی دیگر، تولیدکنندگان گارانتی محصولاتشان را افزایش دهند. مجموع اینها زمینه اثرگذاری سیاست ممنوعیت واردات لوازم خانگی را بیشتر می کند.

وحید ارشدی در ادامه توضیح داد: البته این سیاست همیشه نمی تواند پایدار باشد و قاعدتا در صورت پاسخ ندادن  تقاضای جامعه، سیاست اقتصادی تغییر خواهد کرد. آنچه مسلم است در چند سال گذشته، رشد کمی و کیفی خوبی برای لوازم خانگی ایرانی پیدا شده است و با توجه به تفاوت زیاد لوازم خانگی داخلی و خارجی استقبال از لوازم خانگی داخلی بیشتر شده است.

استاد اقتصاد با بیان اینکه تقویت و ارتقای کیفیت باید همواره نقشه راه سازندگان لوازم خانگی داخلی باشد گفت: مدیریت کارخانجات لوازم خانگی باید بدانند که سیاست ممنوعیت واردات همیشه نمی تواند وجود داشته باشد و برای تقویت کیفیت کالاها مجبور هستیم در زمان مناسب که احساس بلوغ تولید این محصولات برسد اقدام به آزادسازی واردات کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در راستای حمایت از تولید ملی بوده گفت: رهبر معظم انقلاب هم این سیاست ها را در جهت تقویت تولید ملی و بهبود معیشت جامعه مطرح می کنند و اگر احساس کنند که منافع اقتصادی کشور به دلیل انحصار و پایین رفتن کیفیت کالای داخلی تحت تأثیر قرار می گیرد ممکن است سیاست دیگری را اتخاذ نمایند. در مجموع نیاز است این دستور بسیار مهم در این ‌شرایط اقتصادی از جوانب گوناگون مورد توجه قرار گیرد و این دستور در کنار سایر دستورات رهبر معظم انقلاب به تولیدکنندگان داخلی و مصرف کنندگان دیده شود.

۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 20602

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha