تامین مواد اولیه داخلی، مهمترین چالش قطعه سازان

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های ما نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنعت قطعه سازی از منابع داخلی است.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمدرضا نجفی منش با بیان این که فولاد، آلومینیوم، مس و مواد پتروشیمی از عمده‌ترین مواد اولیه موردنیاز صنعت قطعه سازی است که از منابع داخلی تامین می‌شود افزود: تا حدود هشت ماه قبل تامین این مواد به صورت مچینگ انجام می‌شد یعنی به طور نمونه فولاد مبارکه کارخانه ما را ارزیابی و سهمیه و نیاز ما را مشخص می‌کرد ضمن این که با سامانه بهین یاب وزارت صمت هم هماهنگ بود، درخواست می‌دادیم، فولاد مبارکه هم پیش فاکتور می‌داد که با ارائه این پیش فاکتور به بانک اعتبارنامه‌ای گشایش می‌کردیم و دو تا شش ماه پس از تحویل جنس پول را پرداخت می‌کردیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان این که اکنون دیگر به روش مچینگ عمل نمی‌شود گفت: باید خریدمان را از طریق بورس انجام دهیم به این ترتیب که صددرصد وجه را اول پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم مواد اولیه را دو تا سه ماه بعد تحویل بگیریم که این روش فشار مضاعفی را به صنعت قطعه سازی که در مواردی تعویق مطالباتش تا یک سال هم رسیده وارد می‌کند.

نجفی منش افزود: یک واحد قطعه سازی از نقدینگی بالایی برخوردار نیست که بتواند با حجم زیاد از بورس خریداری کند بنابراین آن‌هایی که می‌توانند در حجم زیاد خریداری کنند به این کار اقدام می‌کنند و به قطعه سازانی مانند ما ۳۰ تا ۵۰ درصد بالاتر می‌فروشند.

وی گفت: بسته به نوع قطعه تولیدی ۱۰ تا ۱۰۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعه را از واسطه‌ها و دلالان تهیه می‌کنیم.

نجفی منش افزود: پیشنهادم این است که تامین مواد اولیه به روش مچینگ و براساس سهمیه هر واحد برگردد تا مواد اولیه داخلی در اختیار قطعه ساز قرار گیرد همان گونه که هشت ماه قبل هم این گونه بود و هیچ گونه اختلاف قیمت هم نداشتیم.

انتهای پیام/

۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 2060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha