جهش دلار به کانال جدید تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد/ از تب و تاب فروش سهامداران حقیقی کاسته شده است/ برخی از سهم‌های کوچک هنوز وضعیت خوبی ندارند

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در طی هفته اخیر سهامداران حقیقی بیشترین فروشنده‌های بازار بودند اما در حال حاضر تب و تاب خروج پول از بازار سهام نسبت به هفته گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است. در روز چهارشنبه شاهد کمترین خروج پول در طول هفته کاری بودیم و در معاملات روز شنبه نه تنها خروج پولی را نداشتیم بلکه شاهد ورود ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار بودیم. این موضوع می تواند خبر خوبی برای سهامداران باشد و معاملات دوباره حقیقی‌ها نوید روزهای بهتری را می‌دهد.

پیام الیاس کردی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در ‌گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد تغییرات نرخ برابری دلار نسبت به ریال از کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان به کانال جدید ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بودیم و در واقع دلار توانست از مرز ۲۸ هزار تومان عبور کند و به کانال جدیدی وارد شود و این موضوع تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: قیمت ارز یکی از فاکتورهایی بوده که تاثیر بسیار زیادی بر بازار سهام می‌گذارد؛ در حال حاضر نیز نرخ دلار روند صعودی را پیش گرفته است. در نتیجه این عامل موجب شده تا بازار سرمایه همانند سایر بازارهای مالی دیگر واکنش مثبت نشان دهد. همان طور که دیدیم بازار سهام نخستین روز کاری این هفته را نیز پرقدرت وسبزپوش آغاز کرد.  

الیاس کردی تشریح کرد: رشد نرخ جهانی کامودیتی‌ها نیز جذابیت سهام‌هایی که ارتباط مستقیمی با محصولات پایه دارند را افزایش داده؛ همچنین طی روزهای اخیر نرخ خوراک برخی از پالایشی ها نیز اعلام شده است که این موضوع سبب استقبال سرمایه گذاران شده و خریداران نمادهای این گروه افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از طرفی باید این نکته را مد نظر داشت که شاخص کل بورس اوراق بهادار نیز طی ماه‌های اخیر حرکت صعودی و امیدوار کننده ای را آغاز کرده اما به علت اینکه نمی توانست مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را یک‌ضرب و راحت بشکند، حدود سه هفته‌ اصلاح و استراحتی را داشته است. انتظار می رود با پایان این استراحت حرکت صعودی خود را مجددا پیش گرفته و به سوی مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حمله کند.

تحلیلگر بازار سرمایه ابراز کرد: معاملات خوب نمادهای بزرگ و شاخص‌سازها (به‌خصوص پالایشی‌ها) موجب حرکت صعودی شاخص کل شده و این تکانه‌ آنها در روز گذشته، رشد خوبی را رقم زدند.

الیاس کردی اضافه کرد: پیش بینی می شود بازار سهام تا پایان هفته جاری روند صعودی خود را حفظ کند و فکر نمی کنم شاخص کل با مقاومت مذکور در این هفته رو در رویی داشته باشد و قضاوت درمورد اینکه چه اتفاقی در هفته‌های آتی رخ می‌دهد، هنوز زود است.

وی مطرح کرد: با اینکه موج مثبتی در کلیت بازار سهام وجود دارد اما با این حال برخی از سهم‌های کوچک هنوز وضعیت خوبی ندارند. البته این دسته از سهام نیز به مدار صعود بازگشتند و در معاملات روزانه شاهد مثبت شدن آنها در آستانه‌های حدود مثبت نیم و یا یک درصد هستیم.

الیاس کردی درمورد روند تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی و همچنین میزان ورود و خروج پول در بازار سرمایه، تشریح کرد: در طی هفته اخیر سهامداران حقیقی بیشترین فروشنده‌های بازار بودند اما در حال حاضر تب و تاب خروج پول از بازار سهام نسبت به هفته گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است. در روز چهارشنبه شاهد کمترین خروج پول در طول هفته کاری بودیم و در معاملات روز شنبه نه تنها خروج پولی را نداشتیم بلکه شاهد ورود ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار بودیم. این موضوع می تواند خبر خوبی برای سهامداران باشد و معاملات دوباره حقیقی‌ها نوید روزهای بهتری را می‌دهد.

تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد: اگر مجموع این عوامل و رخدادها را که در کنار یکدیگر قرار ‌دهیم، متوجه خواهیم شد که باید معاملات مثبتی را در طول هفته جاری شاهد باشیم. اگرعوامل اثرگذار در طی هفته‌های آینده نیز تداوم پیدا کند، می توان انتظار مداومت صعود بازار سرمایه را داشت.  نرخ دلار و تغییرات سیاسی اقتصادی دولت بیشترین اثرگذاری را در این موضوع دارد.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که تلرانس تصمیمات اقتصادی دولت که بر بازار سرمایه نیز اثر می‌گذارد، به یک هفته رسیده است. به بیان دیگر امکان دارد در هفته‌های آینده با اتفاق و خبرهای جدیدی رو به رو شویم که بازار سهام نیز متناسب و درخور آن واکنش نشان دهد. بنابراین در شرایط کنونی نمی‌توان پیش‌بینی و برنامه ریزی دقیقی برای کوتاه مدت و میان مدت داشته باشیم.

الیاس کردی بیان کرد: ابهامات و نامشخص بودن فضای سیاسی اقتصادی کشور به خودی خود یکی از ریسک‌های بازار سرمایه به حساب می‌آید و اقدام سهامدارانی که طی روزهای اخیر اقدام به فروش و نقد کردن دارایی خود کردند، چندان غیرمعمول به نظر نمی‌آید. در فضای ابهام‌آلود نمی‌توان دید عمیق و صحیحی را برای بازه زمانی فرضا ۳ماهه، داشت.

تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ البته اگر سهامداران به دید بلندمدت به بازار سرمایه ورود کنند، منتفع خواهند شد. کشور ما همواره با تورم، رشد نقدینگی و افزایش قیمت‌ها رو به رو است و به همین علت افق بازار سرمایه در بلندمدت قطعا صعودی خواهد بود.

الیاس کردی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با فرض افزایش تورم، آیا بازار سهام پتانسیل بیشتری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد؟ پاسخ داد: بله. در هر دوره که با تورم مواجه شدیم، شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و در پی این موضوع بازار سرمایه نیز با یک انحراف زمانی کوتاه، واکنش نشان داده است. با بررسی سوابق بازار سرمایه به خصوص در سال ۹۹ که به اوج خود رسیده بود، متوجه خواهیم شد که بازار سهام رشد و سوددهی بیشتری نسبت به دلار داشته است.

۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
کد خبر: 20583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      اینقدر مثبت از بازار صحبت کرده یا خبر نداره وضعیت سهم ها چطوری یا سهم های که خودش داره را شاید فقط میبینه . چون این بازار اصلا صعودی را نشون نمیده و وارد کانال نزولی شده .