تا زمانی که مدیــران اقتصادی کشور مشخص نشوند بازار ملتهب و نوسانی خواهد بود/بازار ســهام در نیمه دوم مهرماه وضعیت بهتری پیدا می‌کند/ قیمت بسیاری از سهم‌ها جذابیت پیدا کرده است

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: باید این نکته را مدنظر داشت که تا پایان مهر ماه، صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود و وضعیت سود و زیان و عملکرد شرکت‌ها قابل بررسی می‌شود. به این ترتیب سرمایه گذاران با دید بازتری می‌توانند صنایعی که دارای شرایط بهتری هستند و یا ظرفیت بیشتری برای رشد دارند را شناسایی کنند و همین موضوع عاملی ترغیب کننده برای سهامداری می‌شود.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد درمورد علت بی‌رمقی و نبود پویایی بازار سهام اظهار کرد: تا زمانی که مدیران اقتصادی دولت از جمله رئیس بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر نهادهای اقتصادی مشخص نشود، بازار ملتهب می‌ماند. این حساسیت درمورد زیرمجموعه‌ها و بخش‌های دیگر همچون تغییرات هیات مدیره بورس نیز وجود دارد. هرچند که اکنون قیمت و موقعیت بسیاری از سهام بسیار عالی بوده و مناسب سرمایه‌گذاری است اما سهامداران ترجیح می‌دهند که با شفافیت بیشتر و رفع ابهامات فعلی اقدام به معامله کنند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان بیان کرد: ابهامات سیاسی و اقتصادی دولت هنوز برطرف نشده و تغییرات مدیریتی مهمترین ابهام در این برهه زمانی به شمار می‌آید. پیش‌بینی می شود با روشن شدن این موضوع تا حد زیادی فضای سرمایه گذاری بهتر شود و بازار سهام روند متعادل‌تری را پیش بگیرد.

وی افزود: البته باید این نکته را مدنظر داشت که تا پایان مهر ماه، صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود و وضعیت سود و زیان و عملکرد شرکت‌ها قابل بررسی می‌شود. به این ترتیب سرمایه گذاران با دید بازتری می‌توانند صنایعی که دارای شرایط بهتری هستند و یا ظرفیت بیشتری برای رشد دارند را شناسایی کنند و همین موضوع عاملی ترغیب کننده برای سهامداری می‌شود.

صفاری اضافه کرد: وضعیت کلی یک شرکت‌ در اطلاعات ۶ ماهه به مابقی هم گروهی های آن نیز سرایت می‌کند و در حقیقت بر یکدیگر اثرگذار هستند. تجربه نشان می‌دهد که سرمایه گذاران، این صورت‌های مالی را تا حد زیادی مبنای تصمیم گیری خود قرار می‌دهند و با توجه به برآوردهای خوبی که از آنها به دست آمده، انتظار داریم بازار سهام در نیمه دوم مهرماه وضعیت مطلوب‌ و بهتری را داشته باشد. از طرفی هم فکر می‌کنم تا یک الی دو هفته آینده تغییرات مدیریتی مشخص شود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به نرخ جهانی کامودیتی‌ها بیان کرد: نرخ جهانی محصولات پایه افزایش پیدا کرده است و با وجود تمام ابهامات فعلی و عدم اطمینان سرمایه گذاران بازهم شاهد تاثیر آن بر بازار هستیم و نمادهای کامودیتی محور رشد خوبی را طی یک هفته اخیر داشتند.

وی تشریح کرد: تغییرات قیمت‌های جهانی بر قیمت تمام شده محصولات تولیدی صنایع مختلف اثر مستقیمی دارد اما درمورد اینکه این اثرگذاری مثبت و یا منفی تلقی می شود، نمی توان به طور دقیق اظهار نظر کرد چراکه میزان افزایش نرخ خوراک صنایع و نرخ گاز هنوز به‌طور رسمی در داخل کشور اعلام نشده است و اثرگذاری این تغییرات به سال آینده موکول می‌شود. در واقع تغییرات نرخ خوراک در این برهه زمانی عاملی نگران کننده نیست.

صفاری ابراز کرد: قیمت بسیاری از سهم‌ها جذابیت پیدا کرده است و به سهامداران پیشنهاد می شود سبد دارایی خود را از شرکت‌هایی که p/e پایینی دارند و صادرات محور هستند، تشکیل دهند. بنیاد شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای در پیشرفت و رشد آن دارد و اولویتی در اینکه ریالی و دلاری باشد، وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان مطرح کرد: سهامداران باید شرکتی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند که عملکرد آن قابل اتکا و فروش خوبی را به ثبت رسانده باشد. در تمام گروه‌ها چند شرکت این ویژگی‌ها را دارد اما به طور کلی به نظر می رسد گروه شیمیایی پتانسیل رشد بیشتری را داشته باشند.

صفاری درمورد این پرسش خبرنگار در خصوص اینکه شائبه‌هایی مانند اینکه هیچگاه در مهرماه بازار سهام خوب نمی‌شود به گوش می رسد. آیا این ادعا صحیح است؟ پاسخ داد: این ادعای صحیحی نیست و بازار سهام تنها به عوامل اقتصادی واکنش نشان می‌دهد. تا زمانی که مدیران اقتصادی کشور تعین نشوند، بازار ملتهب و نوسانی خواهد بود. اینکه چه مقدار از دارایی آنها نقد و چه مقدار سهام باشد نیز بستگی به میزان ریسک پذیری هر فرد داشته و نسخه یکسانی نمی‌توان عنوان کرد.

۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
کد خبر: 20544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha