صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار چقدر موفق بوده است؟ /این صندوق یار کمکی بـــرای بــــازارگـــردان‌هــــا اســــت/سوگیری در گزینش سهام وجود ندارد

سید مهدی پارچینی گفت: صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه یار کمکی برای بازارگردان‌ها است که اگر عرضه در سهمی زیاد شود، آن را خریداری کرده و به بالانس و توازن بازار می‌پردازد. بالعکس این عمل نیز انجام شده و اقدامات دو سویه دارد.گاهی عموم فکر می کنند که این صندوق در تمام بخش‌های بازار حضور دارد اما این تصور اشتباهی است.

سید مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در تمام روزهای کاری بازار فعالیت دارد و به خرید و فروش می پردازد. اینکه در طول روز چه حجمی را معامله می کند، بستگی به همان روز داشته و نمی‌توان مقدار مشخصی را برای آن عنوان کرد.

پارچینی افزود: ارزش ریالی خرید و فروش‌های صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه متغیر بوده اما در مجموع همانند یک بازارگردان، معاملات روزانه دارد و هدف آن نیز متعادل سازی بازار سهام است. این صندوق در روزهایی که بازار نیاز به عرضه دارد، اقدام به عرضه دارایی خود می کند و روزهایی که نیاز به خرید هست صف‌های فروش را جمع آوری کرده و از نمادها حمایت می کند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها بیان کرد: در واقع صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه یار کمکی برای بازارگردان‌ها است که اگر عرضه در سهمی زیاد شود، آن را خریداری کرده و به بالانس و توازن بازار می‌پردازد. بالعکس این عمل نیز انجام شده و اقدامات دو سویه دارد.

وی درورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه این صندوق چقدر در انجام رسالت خود موفق عمل کرده است؟ پاسخ داد: همین که در نمادهای پذیرفته شده و لیست شده، کمتر شاهد صف خرید و فروش باشیم، نشان می دهد که صندوق در آن روزکاری موفق عمل کرده است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها تشریح کرد: البته برای باز شدن قفل‌های صف فروش و خرید، در گام نخست خود بازارگردان سهام باید اقدام کند و مکلف به انجام وظیفه خود است و در این بین صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه نیز به واسطه رسالت‌های کلانی که در بازار دارد، به عنوان یارکمکی ایفای نقش می کند.

پارچینی بیان کرد: گاهی عموم فکر می کنند که این صندوق در تمام بخش‌های بازار حضور دارد اما این تصور اشتباهی است و اینگونه نیست که به خرید و یا فروش همه سهام پذیرفته شده در بازار بپردازد. صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه تنها مطابق اساسنامه‌ خود عمل کرده و بر پایه دستورالعمل‌ مصوب هیات امنا، اقدام به خرید و فروش می‌کند.

وی در واکنش به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چه سازوکاری برای انتخاب یک سهم برای حمایت از آن وجود دارد؟ پاسخ داد: سهامی که برای حمایت و معامله‌ انتخاب می‌شود، مشخصه‌های زیادی را باید داشته باشند اما آنچه که حائز اهمیت بوده این است که منابع این صندوق از وجوه بانک‌ها، کارگزاران و فعالان بازار حاصل می‌شود و هیات امنا صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه دستورالعمل مشخصی را تدوین کرده‌اند تا سوگیری در شناسایی و نحوه حمایت به وجود نیاید.

مدیر نظارت بر بورس‌ها تشریح کرد: در حقیقت اگر سهامی با اساسنامه مذکور همخوانی داشته باشد، صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه آن نماد را گزینش کرده و نسبت به ورود و خروج آن تصمیم‌گیری می‌کند.

پارچینی گفت: این دستورالعمل‌ها در سایت داخلی صندوق برای عموم قابل مشاهده نیست اما گمان می‌کنم اساسنامه آن در سایت کدال وجود داشته باشد.

۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر: 20525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha