برای تعیین تکلیف رئیس بانک مرکزی نباید بیش از این وقت کشی کرد/دولت زودتر مشخص کند که چه کسی مسئول هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:روی این موضوع که چه کسی ناظر بر هماهنگی های بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است نیز باید فکر شود چرا که مساله ای بسیار مهمی است. باید فکر شود تا به نتیجه مشخصی برسیم که آیا وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهورچه کسی این مسوولیت بزرگ را باید برعهده بگیرد و پاسخگو باشد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با اینکه دولت تشکیل شده و وزارتخانه ها هر کدام به تفکیک ودر کنار هم مسوولیت ها وماموریت های خود را انجام می دهند اما همچنان درباره بانک مرکزی تعیین تکلیف نشده و مشخص نیست رئیس فعلی بانک مرکزی ابقا می شود یا رئیس دولت مدیریت بانک مرکزی را تغییر می دهد. کارشناسان اقتصادی از وقت کشی برای مشخص شدن مدیریت بانک مرکزی و تاثیراتی که این موضوع روی تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های اقتصادی دارد بسیار نگران هستند. آلبرت بغزیان اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دراین موضوع با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص ویژگی هایی که براساس آن رئیس بانک مرکزی باید مشخص شود گفت: یکی از اصلی ترین پیش شرط هایی که رئیس جمهور برای انتخاب رئیس بانک مرکزی باید بدان توجه داشته باشد این است که رئیس بانک مرکزی حتما یک اقتصادددان آن هم اقتصاددان پولی باشد نه بانکدار، نه مدیران سابقه بیمه یا مدیرانی که دربخش بورس و بازار سرمایه فعالیت داشته اند. بی تردید انتخاب رئیس بانک مرکزی که از مسائل پیچیده و فنی بانکداری و سیاست گذاری های پولی بانک مرکزی اطلاعات دقیق و مطالعات اساسی و کارشناسی نداشته باشد تحمیل یک خسارت محض به اقتصاد کشور است.

 وی در این خصوص ادامه داد: بورس گوشه ای از اقتصاد کشور است، بنابراین در محدوده خود باید مدیریت شود. لذا مدیران اسبق بازار سرمایه نمی توانند مدیران خوبی برای بانک مرکزی باشند. به این دلیل که وقتی می گوییم سیاست پولی یعنی متغیری به نام نقدینگی داریم که از ضرب  پایه پولی، ضریب افزایش پایه پول به دست می آید، پایه پولی که کنترل آن دست بانک مرکزی است. بنابراین این بانک مرکزی است که باید ضریب پایه پولی را کنترل کند.

وی دراین باره افزود: بانک مرکزی برای اتخاذ و اجرای سیاست های درست پولی ابزارهایی در دست دارد که به وسیله آنها می تواند هم پایه پولی را کنترل کند، هم ضریب افزایش پول را و هم نقدینگی را کنترل کند. براین اساس مشاهده می شود مدیریت بانک مرکزی، با مدیریت بورس و سایر بخش ها ونهادهای اقتصادی بسیار متفاوت است. لذا فردی باید برای پست ریاست بانک مرکزی انتخاب شود که هم نسبت به مباحث تئوری های مدیریت این بخش و هم فعالیت های عملی، سیاست گذاری های درست و استفاده از ابزارهای موجود و اثراتی که این تصمیم گیری ها وسیاست گذاریها بر اقتصاد خرد و کلان کشور می گذارد مطلع باشد.

آلبرت بغزیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص عملکرد روسای سابق بانک مرکزی گفت: اینکه روسای قبلی بانک مرکزی در دوران کاری خود چه سیاست هایی اتخاذ کردند که اقتصاد را به چنین ورطه ای کشاندند خود باید پاسخگو باشند. اما امیدواریم از این به بعد هر مدیری و هر فردی که برای پست ریاست بانک مرکزی انتخاب می شود اگر می داند که به لحاظ اطلاعات علمی و اجرایی از تخصص لازم برای مدیریت بانک مرکزی برخوردار نیست واقعا این سمت را نپذیرد، چرا که تبعات و پیامدهای شدیدی را به مردم وارد می کند.

استاد اقتصاد با تاکید براینکه وزارتخانه هایی چون اقتصاد باید با بانک مرکزی تعامل همه جانبه ای داشته باشند گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی مسوول تعیین سیاست های پولی است و وزارت اقتصاد نیز سیاست های مالی را مشخص می کند، هماهنگی و همکاری این دو نهاد اقتصادی مهم در کشور بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هر سیاستی که برای اقتصاد ایران آورده بهتری دارد اعم از سیاست های انبساطی یا انقباضی پولی و مالی را با همکاری هم پیش ببرند و اجرا کنند. مجموعه دولت نیز در این موضوع کمک کننده باشد.

وی در این باره تصریح کرد: اگر نهادها و وزارتخانه های دولتی به دلیل کسری بودجه یا هر مورد دیگر همکاری لازم را با هم  نداشته باشند و کارشکنی هایی صورت بگیرد قطعا باز هم رکود تورمی بیشتری بر اقتصاد تحمیل می شود. برای اینکه از رکود تورمی نجات پیدا کنیم همه باید در کنار هم باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تکلیف رئیس بانک مرکزی هر چه زودتر باید مشخص شود گفت: قطعا روی موضوع انتخاب یا تعیین تکلیف رئیس بانک مرکزی بیش از این نباید وقت کشی ادامه پیدا کند. ضمن اینکه روی این موضوع که چه کسی ناظر بر هماهنگی های بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است نیز باید فکر شود چرا که مساله ای بسیار مهمی است. باید فکر شود تا به نتیجه مشخصی برسیم که آیا وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهورچه کسی این مسوولیت بزرگ را باید برعهده بگیرد و پاسخگو باشد. بی تردید تا زمانی که هر نهادی خود را رئیس و همه کاره بداند و با سایر دستگاه های دولتی هماهنگی های لازم را نداشته باشد نمی توان به عبور از وضعیت پر چالش اقتصاد ایران امیدوار بود.

۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 20515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha