عبور تورم از مرز پیش‌بینی‌ها | بالاترین رشد قیمت را کدام گروه های غذایی داشتند؟

در شرایطی که پیش‌تر تخمین‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه از کند شدن‌ روند رشد نرخ تورم از شهریور به بعد حکایت داشت، در آخر تابستان نرخ تورم به ۴۵/۸ درصد رسید؛ یعنی ۱/۱ درصد بالاتر از برآورد اولیه. در یک بازه زمانی ۱۲‌ ماهه، نرخ تورم سالانه بالاترین رشد قیمت را در گروه روغن و چربی‌ها با ۹۲.۵ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۶۹.۱ به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه همشهری، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت رفاه می‌گوید: در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال بالاترین رشد قیمت را گروه کالایی روغن و چربی‌ها با ۸/۹۷ درصد، سبزیجات و حبوبات با ۸/۹۳ درصد و شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۵/۷۲ درصد تجربه کرده‌اند

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سبقت نرخ تورم فراتر از پیش‌بینی‌ها حکایت می‌کند. پیش‌تر این نهاد دولتی پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم خانوارهای ایرانی از مرداد ماه امسال به بعد روند نزولی را تجربه کند و نرخ تورم تا پایان شهریور به ۴۴.۷ درصد برسد اما برخلاف پیش‌بینی‌ها در آخر تابستان نرخ تورم به ۴۵.۸ درصد رسید که ۱.۱ درصد از برآورد اولیه بالاتر بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قبلا پیش‌بینی کرده بود با نزولی‌شدن روند نرخ تورم از مردادماه امسال در پایان سال نرخ تورم به سطح ۲۹.۸ درصد کاهش خواهد یافت. شاخص سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی موسوم به نرخ تورم، از ۳۸.۹ درصد در فروردین امسال، به نزدیک ۴۶ درصد در پایان تابستان رسیده، حالا این احتمال وجود دارد که نرخ تورم سالانه، با ادامه روند کسری بودجه دولت و ناترازی شدید بانک‌ها و درصورت تعلل در اجرای سیاست‌های ضدتورمی، در پایان امسال به ۵۰ درصد برسد؛ رقمی که بسیار بالاتر از برآورد اولیه مراکز دولتی است.

این گزارش می‌افزاید: منفی‌شدن نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت، خرداد و شهریور ۹۶ در مناطق روستایی و اردیبهشت همان سال در مناطق شهری حکایت از آن داشت که ایران به شرایط مطلوبی از نظر تورم نزدیک شده اما از اردیبهشت سال ۹۷ تورم ماهانه با جهش فزاینده‌ای مواجه شد که به‌گفته مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دلیل اصلی این جهش تورمی اثرات روانی تحریم‌ها بوده است. در سال گذشته اما اوضاع تغییر کرد، یعنی علاوه بر ادامه تحریم‌ها و بروز نوسانات نرخ ارز، شیوع کرونا هم بر معادله عرضه و تقاضای برخی کالاها و شوینده‌ها اثر گذاشت و مسدودشدن مرزها و تغییر در سازوکار صادرات و واردات کالاها و اقلام باعث شد تا جهش تورم از سال گذشته بیشتر شود.
 

راز بالا رفتن تورم در شهریور

تازه‌ترین بررسی‌های وزارت کار نشان می‌دهد که از بین ۱۲ گروه اصلی در سبد هزینه خانوارهای ایرانی، ۴ گروه مسکن، آب و برق و دیگر حامل‌های انرژی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل به‌ترتیب بیشترین وزن را در سبد خانوارها داشته؛ به‌گونه‌ای که ۷۶ درصد از ضریب اهمیت سبد هزینه خانوارها در مناطق شهری و روستایی را این ۴ گروه کالاها و خدمات تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، سهم ۲ گروه مسکن و حامل‌های انرژی به همراه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶۰ درصد سبد هزینه خانوار ایرانی را شامل می‌شود.

در شهریور ماه امسال اما هر ۳ شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه روند متفاوتی را تجربه کرد، به‌گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه به ۳.۹ درصد، نقطه به نقطه به ۴۳.۷ درصد و سالانه به ۴۵.۸ درصد رسید، این در حالی بود که گروه کالاهای خوراکی‌ها و آشامیدنی و دخانیات با ضریب اهمیت ۲۷ درصد در سبد مصرفی درماه گذشته با رشد ۵ درصدی تورم ماهانه، ۶۱.۶ درصدی نقطه به نقطه و ۵۹.۵ درصدی سالانه مواجه شده است.

گروه حامل‌های انرژی و اجاره‌بها با ۱۱ درصد افزایش، گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ شامل ماست، پنیر و شیر پاستوریزه با ۱۰ درصد و  گروه سبزیجات شامل کاهو، هویج و کدو سبز با ۹.۹ درصد بالاترین رشد قیمت را در ماه شهریور نسبت به مرداد امسال به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌گفته وزارت کار، افزایش هزینه تولید و قیمت نهاده‌های دامی، کم‌آبی و رشد تقاضا برای برخی صیفی‌جات نظیر هویج، دلیل رشد قیمت این کالاها در آخرین‌ماه تابستان امسال بوده است.

در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال بالاترین رشد قیمت را گروه کالایی روغن و چربی‌ها با ۹۷.۸ درصد، سبزیجات و حبوبات با ۹۳.۸ درصد و شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۷۲.۵ درصد تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر قیمت خدمات ارتباطی با ۵.۵ درصد، آموزش با ۱۸.۸ درصد و اجاره بها با ۲۵.۵ درصد کمترین رشد قیمت را در فاصله شهریور پارسال تا شهریور امسال ثبت کرده‌اند.  

در یک بازه زمانی ۱۲‌ ماهه، نرخ تورم سالانه بالاترین رشد قیمت را در گروه روغن و چربی‌ها با ۹۲.۵ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۶۹.۱ درصد و نوشابه‌های غیرالکلی با ۶۶.۶ درصد به ثبت رسیده است.

 عبور تورم از مرز پیش‌بینی‌ها |  بالاترین رشد قیمت را کدام گروه های غذایی داشتند؟

۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 20469

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha