۵ ترند آینده معماری در جهان

در این گزارش شما را با ۵ ترند آینده معماری در جهان که فرآیند طراحی را متحول خواهند کرد آشنا می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در آغاز قرن بیستم، تعدادی از هنرمندان خلاق و آینده گرا مجموعه‌ای از کارت پستال‌های رویایی را منتشر کردند که نشان می‌داد مردم در سال ۲۰۰۰ چگونه زندگی می‌کنند و شکل شهرها به چه صورتی تغییر خواهند کرد. تصور آن‌ها به این صورت بود که قرار است در آینده روی کلان شهرها، سقف‌های شیشه‌ای غول پیکری کشیده شود و خانه‌ها در ردیف‌های به هم چسبیده با قطار جابجا شوند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این همان چیزی است که ما امروزه برای آینده شهرها و معماری دنیا پیش بینی می‌کنیم؟ ما آینده را به چه شکلی تصور می‌کنیم؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب شما را با ۵ ترند آینده معماری در جهان که فرآیند طراحی را متحول خواهند کرد آشنا می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به آن چه در انتظار جهان است پیدا کنید. با ما همراه باشید.

در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از الگوها و ترندهای نوظهور پیرامون ساخت و ساز معماری و طراحی شهری که ممکن است چند سرنخ واقعی از آن چه در آینده برای شهرهای ما اتفاق خواهد افتاد، به ما ارائه دهد. این ۵ ترند آینده معماری در جهان را در ادامه دنبال کنید.

۱. پایداری
با افزایش جمعیت و بحران‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، مبحث «پایداری» (Sustainability) و «طراحی پایدار» (Sustainable Design) یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که شرکت‌های معماری آینده با آن روبرو هستند. مهندسان و معماران در حال حاضر وظیفه خود را برای کاهش ضایعات زیست محیطی، افزایش کارایی ساختمان و ترکیب مواد قابل بازیافت در ساختارهای خود انجام می‌دهند تا بتوانند از اصول پایداری در طراحی‌های خود بهره ببرند.

۲. واقعیت مجازی
البته که بدون حضور تکنولوژی و ظهور «واقعیت مجازی» (Virtual Reality) و طراحی سه بعدی، نمی‌توان در مورد معماری آینده صحبت کرد. امروزه می‌توانیم با استفاده از حسگرهای بی‌سیم، هدست و گرافیک‌های دیجیتالی، تجربه‌های همه جانبه‌از از واقعیت را خلق کنیم که فقط برای گیمرها نیست. در چند سال اخیر معماران شروع به استفاده از این فناوری برای برنامه ریزی و نشان دادن مفاهیم جدید خود با وضوح بیشتر از گذشته کرده‌اند. به کمک این تکنولوژی مشتریان می‌توانند پروژه‌های مجازی را به صورت واقعی پیاده سازی کنند تا حس فضا بهتر درک شود.

۳. طراحی عمودی
بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که شهرهای آینده برای مقابله با افزایش جمعیت جهان به سمت بالا ساخته خواهند شد تا به سمت بیرون و این یعنی «طراحی عمودی» (Vertical Design). در این حالت زمانی که فضا مهم می‌شود، زندگی عمودی می‌تواند راه حل معضل تراکم جمعیت باشد. همچنین رشد کشاورزی عمودی باعث می‌شود محصولات با تأثیر کمتری بر محیط زیست رشد کنند. این ایده می‌تواند شهرهای تمیزتر و سبزتری را در اختیار مردم قرار دهد.

۴. فضاهای تعاملی
یکی دیگر از عوامل محرک حرکت ما به سمت معماری تکنولوژیکی در آینده، رشد مبحث اینترنت اشیا است. فضاهای زندگی ما با استفاده از طراحی هوشمند برای باز تعریف نحوه زندگی، کار و بازی، به صورت فزاینده‌ای بصری خواهد شد. این موضوع شامل خانه‌های هوشمندی می‌شود که می‌توانند دما و روشنایی را به طور خودکار تنظیم کنند و همچنین ویژگی‌های متنوع زیادی را برای راحتی و ترجیحات شخصی شما کنترل نمایند. پس به عبارت دیگر باید منتظر تعامل بیشتر انسان و محیط در آینده معماری جهان بود. «فضاهای تعاملی» (Connected Spaces) می‌توانند رویای جان گرفتن هوش مصنوعی را تبدیل به واقعیت کنند.

۵. مصارف جدید مصالح قدیمی
باید به این موضوع توجه شود که همه چیز از جدیدترین مواد با تکنولوژی بالا ساخته نمی‌شود. به همین دلیل یک سری تجدید نظرها برای معماران معاصر مطرح شده که تلاش در تغییر مصارف متریال‌های سنتی دارند. آن‌ها به دنبال مصارف جدید برای مصالح قدیمی هستند تا بتوانند با شرایط محیطی سازگارتر باشند. پس اگر در آینده شاهد به کار بردن متریال‌های قدیمی در مواردی نامتعارف بودید، نباید تعجب کنید!

در نهایت باید گفت که آینده معماری، پایدار، ارگانیک و بصری خواهد بود و به ساکنان خود، کاربردهای جدیدی را ارائه می‌دهد. این ۵ ترند آینده معماری در جهان نشان می‌دهد که به زودی چهره شهرها بر اساس نیازهای جوامع تغییر خواهد کرد و همه ما شاهد اهداف جدیدی در عرصه معماری و شهرسازی خواهیم بود. شما درباره آینده این صنعت چه تصوری دارید؟ از تصوراتتان در این باره برای ما بنویسید و ایده‌های خلاقانه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:دینو

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 20438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha