پذیرش ۲۰ شرکت در فرابورس طی ۷ ماه اخیر/عده ای گمان می کنند که فرابورس به عمد فرآیند پذیرش آنها را به تاخیر می‌اندازد/ چرا فرآیند پذیرش به کُندی پیش می رود؟

موناسادات کابلی گفت: از فروردین ماه سال جاری تاکنون (بدون احتساب تعطیلات) حدود ۲۳ پرونده در صنایع مختلفی همچون معدنی، فلزی، غذایی، خدماتی، نیروگاهی، سرمایه گذاری و... در هیات پذیرش بررسی شده است و آخرین وضعیت آنها نیز در سایت فرابورس ایران قابل مشاهده و ردیابی است. همچنین طی ۷ ماه اخیر حدود ۲۰ پرونده پذیرش شده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با ورود شرکت‌های بیشتر به بازار سرمایه و افزایش عرضه سهام شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف، بازار عمق بیشتری پیدا می کند و استقبال عموم نیز به مراتب بیشتر می شود. این امر موجب می شود تا بازار سرمایه نسبت به جریانات غیرعادی (افزایش و کاهش نا متعارف قیمت نمادها) مصون بماند. البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند هر زمانی مناسب ورود شرکت‌های جدید و عرضه اولیه آن نیست و در صورتی که بازار از حجم نقدینگی بالا و پویایی برخورددار باشد باید اقدام به عمق بخشی آن کرد.  

موناسادات کابلی مدیر پذیرش فرابورس ایران در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۵۸ شرکت پذیرش شد و امسال نیز تمام پرونده‌ها به طور منظم هر هفته در هیات پذیرش مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: عده ای گمان می کنند که شرکت فرابورس به عمد فرآیند پذیرش آنها را به تاخیر می‌اندازد در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. پرونده‌هایی که تقاضای پذیرش دارند و تاکنون به درج نماد نرسیده دارای ایراداتی در فضای اطلاعات خود هستند و تا زمانی که ابهامات پرونده خود را برطرف نکنند، نمی توانند به مرحله بعدی ورود کند.

مدیر پذیرش فرابورس ایران توضیح داد: هیات پذیرش فرابورس تغیری نکرده و من هم از سال گذشته در این سمت مشغول به کار هستم. اگر عمدی در کندی پذیرش‌ شرکت‌ها وجود داشت طی یک سال گذشته موفق به پذیرش ۵۸ شرکت نمی‌شدیم.

کابلی بیان کرد: گاهی اوقات شرکت های متقاضی به علت فاصله زیادی که با فضای پذیرش دارند و از بعد مکانی دورتر هستند، برای فراهم کردن اطلاعات خواسته شده دچار سختی‌هایی می شوند و در نهایت ای پروسه زمان‌بر می شود اما قصد و غرضی برای زمان‌بر شدن پذیرش شرکت‌ها نیست و شرکت فرابورس هیچ سستی در خصوص این موضوع نداشته است.

وی تصریح کرد: البته گاهی بررسی مدارک ارائه شده توسط شرکت متقاضی و یا استعلام مستندات آنها نیز مشمول صرف زمان زیادی می شود و برای سریع تر پیش رفتن درخواست آنها شرکت فرابورس ایران پیشنهادات لازم را می‌دهد.

کابلی تشریح کرد: بیشتر پرونده‌هایی که کار آن‌ها به کُندی پیش می‌رود با ابهاماتی در خصوص درآمدها، ساختار بهای تمام شده، تسهیلات اخذ شده و نرخ تسعیر و تسویه آن و یا محدودیت‌های سهامداری مواجه هستند. در صورت وجود ابهام در پرونده آنها حسابرس آن شرکت و کارگزاری مشاور آنها موظف به بررسی بیشتر و رفع ایرادات آن هستند.

وی مطرح کرد: از فروردین ماه سال جاری تاکنون (بدون احتساب تعطیلات) حدود ۲۳ پرونده در صنایع مختلفی همچون معدنی، فلزی، غذایی، خدماتی، نیروگاهی، سرمایه گذاری و... در هیات پذیرش بررسی شده است و آخرین وضعیت آنها نیز در سایت فرابورس ایران قابل مشاهده و ردیابی است.

مدیر پذیرش فرابورس ایران خبر داد: طی ۷ ماه اخیر حدود ۲۰ پرونده پذیرش شده است. شرکت‌های متقاضی پس از تکمیل فرآیند پذیرش، نمادشان در کدال درج می‌شود و سپس مرحله نهایی یعنی ارزش گذاری را طی می‌کنند.

کابلی گفت: شرکت‌هایی از جمله آهن و فولاد غدیر، فولاد شاهرود، پویا زرکان آق دره، ثغدیر، آنتی بیوتیک‌سازی صبا تامین از سال گذشته تاکنون موفق به طی کردن این مراحل نشده‌اند و باید گزارش‌های ارزش گذاری خود را به فرابورس تحویل بدهند تا مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و در نهایت آماده عرضه شوند.

۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 20436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha