سابقه اعتراض به نحوه برگزاری و طرح تست‌های کنکور سراسری ۱۴۰۰

در طول برگزاری کنکور سراسری، نحوه طرح سوالات تغییرات زیادی سپری کرده است و در این بین بوده و هستند داوطلبین زیادی که در مقایسه رتبه خود با رتبه‌های نزدیک، فکر می‌کنند در رشته و محلی باید پذیرفته می‌شدند که نشده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سالهاست که کنکور سراسری در کشور برگزار می‌شود. اوّلین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد و ۴۷٬۷۰۳ نفر داوطلب در آن شرکت کردند. سؤالات اوّلین دورهٔ کنکور، به صورت پاسخ کوتاه طراحی شده بودند. در آزمون سال ۱۳۹۴ که چهل و ششمین کنکور ایران بود، حدود ۸۵۰۰۰۰ نفر داوطلب ورود به دانشگاه بودند که ۵۰۰۰۰۰ نفر در رشته علوم تجربی ثبت نام کرده بودند. در طول برگزاری کنکور سراسری، نحوه طرح سوالات تغییرات زیادی سپری کرده است و در این بین بوده و هستند داوطلبین زیادی که در مقایسه رتبه خود با رتبه‌های نزدیک، فکر می‌کنند در رشته و محلی باید پذیرفته می‌شدند که نشده‌اند یا اگر پذیرفته شده‌اند، چرا در رشته و محل بهتری پذیرفته نشده‌اند و از این قبیل شبهات و سوالات.

واقعیت اینست متقاضیان زیادی برای حضور در دانشگاه و کسب مدارج علمی هر سال در قالب کنکورهای مختلف به رقابت می‌پردازند و هر سال هم اعتراض و شبهات نزد داوطلبین شکل می‌گیرد، لیکن از موضوع نحوه طرح سوالات تا نشستن داوطلب بر صندلی دانشگاه، عوامل پیچیده و متعددی دخالت دارند فلذا پرداختن به مسائل کنکور اساسا ساده نیست.

از نقطه نظر فنی، برای داوطلبینی که رتبه قابل‌توجهی کسب نمی‌کنند، انتخاب رشته بسیار پیچیده خواهد بود. از آنجائیکه تنها درصد اندکی از داوطلبین رتبه‌های بالا کسب می‌کنند، بنابراین درصد بالایی از داوطلبین دچار اشکال در انتخاب رشته و محل خواهند بود؛ امری که تازگی ندارد و هر سال اتفاق می‌افتد. فارغ از موضوع اعتراض به نتایج کنکور، خالی از لطف نخواهد بود خانواده‌های محترم داوطلبین دانشگاه‌ها، در نحوه نگرش خود به کارآفرینی و کارمندی دقت بیشتری داشته باشند.  

در زیر نمونه ای از کارزارهایی که در فضای مجازی خطاب به سران قوا ترتیب داده شد، را ملاحظه می‌کنید:
"با سلام و احترام
ما امضاکنندگان این کارزار، با احترام به قوانین کشور نسبت به نحوه برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۰ و شائبه وجود تقلب‌های آشکار و گسترده و همچنین طرح تست‌های غلط و خارج از چهارچوب کتاب درسی که منجر به ایجاد دلهره و اضطراب شدید برای داوطلبان آزمون و خانواده‌های آن‌ها شده و زحمات چندین‌ساله آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده، معترض بوده و تقاضا داریم کارگروهی تشکیل شود تا تمام ابعاد این‌ ماجرا را بررسی کرده و ضمن شفاف‌سازی، فضای جبران خسارت روحی و عاطفی خانواده‌ها و داوطلبان کنکور را فراهم نماید."

نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۰ اعلام شد + لینک

برای اعتراض به نتیجه کنکور ۱۴۰۰ کجا مراجعه کنیم؟ + لینک

۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 20412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha