مشارکت متخصصان ایرانی در تدوین استانداردهای فناوری اطلاعات

دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات ضمن دعوت از متخصصان حوزه‌های فناوری در فرایند تدوین استانداردهای بین‌‎المللی، آخرین دستاوردهای ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در نشست مشترک با سازمان ملی استاندارد ایران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، علی آذرکار، دبیر کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات با معرفی ساختار سازمان ایزو گفت: ایزو یک نهاد استانداردسازی مهم در دنیاست که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۷ آغاز کرده است. تا پیش از سال ۱۹۸۷ و گسترش موج توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در دنیا، این نهاد متولی تدوین استاندارد در تمامی حوزه‌ها به جز این حوزه‌ بود.

او ادامه داد: از سال ۱۹۸۷ به بعد، دو نهاد مهم استانداردگذار جهانی (یعنی ISO و IEC) ساختار مشترک JTC۱ را ایجاد و اعلام کردند که از این پس این ساختار نقطه تمرکز تدوین استانداردهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات خواهند بود.

آذرکار با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ در ذیل این ساختار، شش کمیته‌ی فرعی تشکیل شد، افزود: هر یک از این کمیته‌ها به طور جدی و فعال در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌‏المللی مشارکت دارند؛ کمیته‌ی فرعی ۷ (با عنوان «مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار») (سطح مشارکت P)، کمیته‌ی فرعی ۲۷ (با عنوان «فنون امنیت اطلاعات») (سطح مشارکت P)، کمیته‌ی فرعی ۲۹ (با عنوان «کدینگ اطلاعات صوتی، تصویری، چندرسانه‌ای و ابررسانه‌ای») (سطح مشارکت P)، کمیته‌ی فرعی ۴۰ (با عنوان «مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و حکمرانی فناوری اطلاعات») (سطح مشارکت P)، کمیته‌ی فرعی ۳۹ (با عنوان «پایداری برای فناوری اطلاعات و از طریق آن») (سطح مشارکت P) و کمیته‌ی فرعی ۴۱ (با عنوان «اینترنت اشیا و فناوری‏های وابسته») (سطح مشارکت O).

دبیر کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات با تأکید براینکه یکی از اهداف ایزو تلاش برای مشارکت هر چه بیشتر کشورهای در حال توسعه است، ادامه داد: در تدوین استانداردها ایزو از مشارکت همه‌ی کشورها استقبال می‏‌کند. اما شرط مشارکت در این فرایند، ایجاد ساختاری مشابه JTC۱ در هر یک از کشورهای عضو است.

او به ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در ایران اشاره کرد و ادامه داد: با همین هدف، «کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات» به‌عنوان ساختار متناظر ISO/IEC JTC۱ در ایران با هدف مشارکت جمهوری اسلامی ایران در تدوین استانداردهای بین‌‏المللی حوزه‌ی فناوری اطلاعات از سال ۱۳۸۸ تشکیل شد.

به گفته‌ی آذرکار مسئولیت‏‌های دبیرخانه‏‌ی کمیته فنی فناوری اطلاعات از سال ۱۳۹۵ تاکنون در اختیار سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای بوده و این روند تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد. در حال حاضر، ۵ کمیته متناظر در ایران فعالند که ۵ کمیته‌ی فرعی دارای سطح مشارکت P و یک کمیته‌ی فرعی دارای سطح مشارکت O است.

واگذاری مدیریت پروژه‌ی تدوین استاندارد فاوا به ایران

دبیر کمیته فنی فناوری اطلاعات با بیان گزارشی از فعالیت‌‏های ۱۲ ساله‌ی این کمیته تأکید کرد: بخش عمده‌‏ای از این فعالیت‌‏ها از سال ۱۳۹۵ به بعد، زمانی که مسئولیت‌‏های دبیرخانه‏‌ای آن به سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای واگذار شد، انجام شده است.

آذرکار ارسال بیش از ۱۷۰۰ نظر، بررسی بیش از ۱۸۰۰ سند ارسالی، واگذاری مدیریت پروژه تدوین یکی از استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات توسط ایزو به ایران برای نخستین بار، حضور در بیش از ۴۵ نشست و اجلاسیه (حضوری و غیرحضوری)، مشارکت حدود ۵۰ نفر از متخصصان داخلی در تدوین فرآیند استانداردهای بین‏‌المللی حوزه فناوری اطلاعات، تلاش برای رفع مشکلات و محدودیت‏‌های حضور ایران در نشست‏‌های غیرحضوری (اصلاح سند SD-۱۹ ) را بخشی از دستاوردهای این دوره عنوان کرد.

او در پایان از تمامی بنگاه‌‏های خصوصی، نهادها و سازمان‏‌هایی که به طور تخصصی در حوزه‌های مشخصی از فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، درخواست کرد برای مشارکت در کمیته‌‏های فعال موجود و فعال‌سازی کمیته‌های فرعی جدید مرتبط با حوزه‌ی تخصصی خود اقدام کرده و در فرایند تدوین استانداردهای بین‌‎المللی نقش موثری ایفا کنند. او از همه متخصصان دعوت کرد درخواست‏‌های خود را در این‌باره به آدرس sec@isiri-ittc.ir ارسال کنند.

آذرکار در پایان تأکید کرد: از آنجا که دبیرخانه‌ی کمیته‌های فرعی، نقش مهمی در تصویب یا عدم تصویب یک استاندارد دارند، حضور متخصصان و خبرگان حوزه‌ی صنعت می‌‏تواند باعث حفظ بیشتر منافع ملی در این راستا شود.

۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 20384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha