یکی از ترس های بازار سهام انتشار اوراق با نرخ سود بالاست/دولت باید معاملات با حجم بسیار بالا را رصد کند/سرمایه ترسو است و با وجود تهدید و ابهام از بازار سرمایه فرار خواهد کرد

امین رنجبر گفت: دولت می تواند با سیاست گذاری صحیح و منطقی، ممنوعیت‌های خاصی برای معاملات بگذارد. به طور مثال معاملات با حجم بسیار بالا رصد شده و اگر معامله‌کننده باعث صدمه به جو بازار شد، مجازاتی برای او اعمال شود. اعمال ممنوعیت و محدودیت‌های مشخص برای معاملات می تواند به طور رسمی و غیر رسمی باشد.

امین رنجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد:  اکنون با مجموعه ابهاماتی در اقتصاد رو به رو هستیم که هر بخش از این ابهامات به یکدیگر اتصال دارد. یکی از ترس و پرسش‌های بازار سهام مربوط به انتشار اوراق با نرخ سود بالا می شود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتشار اوراق ودیعه در شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گرفته اما تاکنون به کار گرفته نشده است. هرچند که هنوز این موضوع عملی نشده اما شایعات و تهدیداتی که از آن به گوش می‌رسد باعث ترس سهامداران می شود. طبیعی است با این ابهامات و عدم اطمینان‌ها، کسی حاضر به سرمایه گذاری در بورس و پذیرش ریسک آن نیست.

رنجبر بیان کرد: انتشار اوراق با سود بالا به مثابه همان قرض گرفتن از بانک مرکزی است و دولت با انجام این امر همان سازوکار را پیش می گیرد. ابهاماتی که در خصوص سرکوب‌ قیمت‌ها و یا استقراض از بانک مرکزی بیان می شود، به منظور تحقق اهداف دولت و لزوم آن در مهار تورم است که با توجه به شرایط کلی کشور، راهکار اقتصادی برای آن وجود ندارد و این اقدامات نمی تواند منجر به کنترل و ریل گذاری صحیحی شود. فکر می کنم باید تصمیم امنیتی در مبادلات اقتصادی اخذ شود.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: دولت می تواند با سیاست گذاری صحیح و منطقی، ممنوعیت‌های خاصی برای معاملات بگذارد. به طور مثال معاملات با حجم بسیار بالا رصد شده و اگر معامله‌کننده باعث صدمه به جو بازار شد، مجازاتی برای او اعمال شود.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: اعمال ممنوعیت و محدودیت‌های مشخص برای معاملات می تواند به طور رسمی و غیر رسمی باشد. این راهکار در دوره‌های مختلف تجربه شده است. این سیاست پیش‌تر درمورد معاملات سوداگرانه در بازار ارز و دلار نیز اعمال و تجربه شده بود.

رنجبر ادامه داد: گمان می کنم این راهکارها بتواند به طور موقت تورم را کنترل کند و آثار انتشار اوراق را تا حدی تخفیف بدهد اما در بلند مدت با فنر فشرده تورم که در دهه‌های گذشته با آن روبه رو بودیم، مواجه خواهیم شد. با باز شدن فنر تورم فاجعه اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصادی رخ می دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اقتصاد و بازار سرمایه ما نیاز بسیار زیادی به جذب سرمایه گذار دارد. با رونق بازار سهام، وجوه آزاد می تواند جذب این بازار شود که این امر علاوه بر بهبود و تقویت بنیه اقتصاد و تولید، منجر به کنترل تورم نیز می شود.

وی ابراز کرد؛ با شرایطی که در جامعه به وجود آمده بود و جهش قیمتی که در نرخ ارز شکل گرفت، قیمت‌ها کمی واقعی تر شده و زمینه ورود سرمایه از خارج از کشور فراهم شده بود. از طرفی قیمت نهاده‌های تولید همچون دستمزد کارگر، انرژی و... در ایران بسیار ارزان بوده و تفاوت معناداری با دنیا دارد و این موضوع ترغیب‌کننده ای در امر تولید به حساب می آید اما اینها به شرطی خواهد بود که فضای اقتصادی کشور تحت تاثیر تهدید و ابهامات قرار نگیرد و بازارها همچنان جذاب باقی بماند.

رنجبر گفت: سرمایه ترسو است و با وجود تهدید و ابهامات نه تنها از بازار سرمایه فرار خواهد کرد بلکه بازارهای موازی نیز با چالش رو به رو می شوند و در واقع فرصت های توسعه‌ای از بین خواهد رفت.

۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
کد خبر: 20320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha