برای اینکه در صنعت لوازم خانگی دچار انحصار نشویم باید درهای کشور را هوشمندانه باز کنیم/ال جی و سامسونگ را به شرطی دوباره به کشور برگردانیم که محصولات تولیدی در ایران را به منطقه صادر کنند

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت:کشور کره جنوبی و ژاپن برای حضور در بازارهای ایران باید بپذیرند زمانی اجازه خواهند داشت در ایران کارخانه راه اندازی کنند که کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس محصولات مورد نیازشان از این برندها را از ایران خریداری کنند. یعنی کشورهای منطقه محصولات  سامسونگ یا ال جی مورد نیاز خود را از ایران تامین و خریداری کنند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بعد از تشدید تحریم های آمریکا و اعمال تحریم های جدید علیه ایران که کشورهای مثل کره جنوبی از ایران خارج شدند و صادرات محصولات خود را از ایران دریغ کردند اینک که بر اساس برخی اخبارآمریکا در ازای آزاد سازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران نزد این کشورها اجازه صادرات کالا داده است این موضوع در ایران موافقان و مخالفانی یافته است. حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی وفعال اقتصادی در این باره نظر خود را با رادار اقتصاد مطرح کرده است.

حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص بحث واردات یا حمایت از تولید کننده لوازم خانگی داخلی به دلیل آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی و ژاپن گفت: قطعا یک تولید کننده خوب که برای بودن و بقا در بازار کار و فعالیت می کند هرگز به خروج از بازار نمی اندیشد و به این مساله واقف است در دنیای پر از رقابت امروز باید محصولات به روز و کیفی تری تولید کند، لذا چنین تولید کننده ای دید روشنی به مساله تولید دارد و در افق های مختلفی سیر می کند که یکی از آنها چشم انداز توسعه صادراتی خود است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: چنین تولید کننده ای با این دیدگاه کمترین هراسی از واردات کالای خارجی به کشور ندارد چرا که می داند در بازار رقابتی باید حرفی برای گفتن داشته باشد. البته این مساله از سوی دولتمردان با برنامه ریزی های لازم یعنی با حفظ  شرایط تولید باید دنبال شود.

صالحی درباره اهمیت حمایت های دولت برای ایجاد رقابت پذیری تولیدات داخلی با رقبای خارجی گفت: قطعا تولید کننده ایرانی که تسهیلات با سودهای ۲۵ تا ۳۰ درصد دریافت می کند قدرت رقابت پذیری خود را به نسبت تولید کننده خارجی که تسهیلات با سودهای یکی، دو درصد دریافت می کند از دست می دهد. در چنین شرایطی قیمت کالای وارداتی به ایران ارزان تر از کالای تولیدی داخلی تمام می شود. این مساله خود را در زمان سرکوب نرخ ارز در دولت قبلی به خوبی نشان داد. با حذف سرکوب نرخ ارز کالاهای کشورهایی مثل ترکیه، چین وهند که تا پیش از این بسیار ارزان بود باز هم به نسبت هایی معقول رسید لذا مشخص است وقتی کالای ایرانی نتواند بازار داخل را به خود اختصاص دهد و دردست بگیرد تولیدات کالای کشورهایی مثل چین، هند، ترکیه، کره و ژاپن بازارهای ایران را به انحصار خود درمی آورند.

وی در این باره تصریح کرد: به دلیل کاهش درآمدهای نفتی هنگامی که دولت سیاست سرکوب نرخ ارز را منتفی کرد شاهد این موضوع هستیم که اجناس ایرانی نه تنها در بازارهای داخلی بلکه به بازارهای برخی کشورهای منطقه دست یافتند. لذا برای رقابت پذیر تر شدن کالای ایرانی و حضور در بازارهای منطقه ای همه شرایط باید تسهیل شود. بنابراین اگر تولید کننده ایرانی تقویت شود و قابلیت رقابت پذیری با کالای خارجی را داشته باشد نگرانی بابت واردات لوازم خانگی به ایران نخواهد داشت.

حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در ادامه به اهمیت باز کردن آرام درهای کشور به روی کالاهای خارجی و ایجاد رقابت اشاره کرد و گفت: برای اینکه در صنعت لوازم خانگی نیز مثل صنعت خودرو دچار انحصاری نشویم که مردم مجبور به خرید خودروها و لوازم خانگی با پایین ترین کیفیت دنیا شوند به تدریج باید درهای کشور را با اتخاذ یک سیاست هوشمندانه به روی کشورهای جهان باز کنیم تا در وضعیت جدید تولید کننده ایرانی مجبور به ارتقای کیفیت کالای خود و ورود در شرایط رقابتی شود. در حال حاضر بسیاری از صنایع مثل صنعت برق بدون کمترین حمایت دولتی در بهترین وضعیت رقابتی روی پای خود هستند.

وی در این باره توضیح داد: البته نباید تمام بازار لوازم خانگی کشور را در اختیار برندهای خارجی قرار داد. بلکه با سیاست هوشمندانه ای می توان برای این منظور چاره ای اساسی اندیشید که برای اقتصاد کشور نیز آورده های بزرگی داشته باشد. اگر برندهایی مثل سامسونگ و ال جی مایل به بازگشت به بازارهای ایران هستند باید مانند لوازم خانگی بوش که در کره ساخته می شود یا تویوتا کمری ژاپن که در استرالیا ساخته می شود محصولات خود را در ایران تولید کنند. به هر حال برندهای معروف کره جنوبی و ژاپن بازارهای خوبی در غرب آسیا و در کشورهای خلیج فارس دارند، بدین منظور باید با این کشورها مثل ترکیه که در ساخت لوازم خانگی بوش به توافق رسیده، به توافق برسیم.

صالحی در ادامه گفت: یعنی کشور کره جنوبی و ژاپن برای حضور در بازارهای ایران باید بپذیرند زمانی اجازه خواهند داشت در ایران کارخانه راه اندازی کنند که کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس محصولات مورد نیازشان از این برندها را از ایران خریداری کنند. یعنی کشورهای منطقه محصولات  سامسونگ یا ال جی مورد نیاز خود را از ایران تامین و خریداری کنند. بنابراین زمانی که اجازه مشروط به این کشورها داده می شود ضمن بده بستان بیشتر با دنیا، تولید کننده ایرانی هم مجبور به ارتقای کیفیت کالای خود می شود.

عضو اتاق بازرگانی دراین باره با اشاره به اهمیت لغو تحریم ها گفت: برای اینکه بازارهای منطقه ای را در دست بگیریم و تولیدات برندهای معروف در ایران ساخته شود حتی دادن امتیازهایی و گرفتن امتیازهایی از آمریکا برای ما بسیار سودمند است وعواید اقتصادی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. وقتی کارخانه های با کیفیت در ایران مشغول کار می شوند، این موضوع منجر به رشد کارخانه‌های داخلی ایران می‌شود. لذا حاکمیت باید در اتخاذ هر گونه تصمیم گیری و سیاست گذاری ناظر به منافع بزرگ کشور با کشورهای دنیا تصمیم گیری کند. بی تردید این راهکار کمک قابل توجهی برای افزایش اشتغالزایی کشور می شود.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: این در حالی است که در صورت بستن درهای کشور به روی واردات کشورهای جهان، کالای ایرانی توان رشد خود را از دست می دهد، چرا که بازار ۸۰ میلیونی نمی تواند زمینه رشد صنعت لوازم خانگی کشور را فراهم کند. بنابراین برای رقابتی شدن تولید کشو به جای بازار ۸۰ میلیونی باید، بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه ای داشته باشیم.

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 20287

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha