شش ویژگی کلیدی رئیس کل بانک مرکزی/تاخیر در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی، شروع اصلاحات اساسی مدنظر آقای رئیسی را با تاخیر مواجه خواهد کرد

کارشناس برجسته بانکی گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی باید حداقل در شش حوزه آشنایی، دانش و اطلاعات کافی و توانمندی و قدرت کار  اجرایی را داشته باشد. در بخش دانش و اطلاعات رئیس بانک مرکزی باید با اقتصاد پولی، اقتصاد کلان و راههای کنترل رشد نقدینگی آشنایی کافی داشته باشد. همچنین باید با استانداردهای  آی اف آر اس و مباحث تحول حسابداری بانکی آشنایی کافی داشته باشد.باید اطلاعات کافی در زمینه مدیریت ریسک های بانکی و ریسک های ترازنامه شبکه بانکی و راههای تقویت کفایت سرمایه بانکها را داشته باشد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تیم اقتصادی دولت در حالی کار می کند که یکی از اجزای مهم اقتصاد کشور یعنی رئیس بانک مرکزی هنوز تعیین تکلیف نشده است. هنوز خبری از ابقای رئیس فعلی بانک مرکزی یا معرفی فرد دیگری برای این پست مهم و حساس نیست از این جهت رادار اقتصاد برای بررسی همه جانبه تبعات این موضوع که عدم انتخاب رئیس بانک مرکزی چه پیامدهایی برای اقتصاد دارد با کارشناس بانکی و اقتصادی گفت و گویی داشته است که در ادامه می خوانید.

وهاب قلیچ کارشناس اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اثرات طولانی شدن انتخاب رئیس بانک مرکزی گفت: فعلا در این تصمیم که ریاست کل فعلی بانک مرکزی بر منصب خود باقی بمانند یا تغییر کنند اختلاف نظرهایی وجود دارد. هر چند جناب آقای دکتر کمیجانی یکی از مدیران  با تجربه، موفق و با سطح دانش بسیار خوبی در حوزه بانکداری و بانکداری مرکزی هستند، بنابراین ابقای وی در مسوولیت فعلی می تواند اثرات قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد. اما به هر حال برای  تعیین تکلیف شدن نهایی این موضوع، زمان زیادی گذشته است. یعنی بعد از اخذ رأی اعتماد کابینه دکتر رئیسی از مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن مسوولین عموم بخش های اقتصادی کشور، وضعیت بانک مرکزی تا امروز هنوز در ابهام است و مشخص نیست وضعیت رئیس بانک مرکزی چه می شود. 

وی درخصوص ابعاد مثبت ومنفی طولانی تر شدن انتخاب رئیس بانک مرکزی گفت: قطعا طولانی شدن انتخاب رئیس بانک مرکزی هم می تواند بعد منفی و بعد مثبت داشته باشد. بعد مثبت را اینگونه می توان تشریح کرد که وضعیت فرد منتخب با توجه به وضعیت اقتصادی کشو از همه لحاظ مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که ریاست بانک مرکزی پست بسیار حساسی در تیم اقتصادی دولت است، بنابراین می‌طلبد بررسی‌ها با انگیزه بالایی دنبال شود. بخش دوم این است که رئیس منتخب بانک مرکزی باید با تیم اقتصادی هماهنگ باشد یعنی غیر از اینکه متناسب با وضعیت اقتصادی  کشور باشد، باید با تیم اقتصادی دولت هم متناسب باشد تا اختلافات درون تیمی به حداقل برسد. همچنین برنامه های رئیس کل بانک مرکزی باید به صورت مفصل مطرح شود موضوعی که زمان بر است.

وی در این باره تصریح کرد: این برنامه‌ها می تواند اعم از طرح جدید بانکداری مرکزی یا برنامه در زمینه مقابله با تحریم‌ها، خصوصاً تحریم‌های پولی و بانکی باشد. این موارد هم نیازمند بررسی است هم زمان بر است. بنابراین طولانی شدن انتخاب رئیس بانک مرکزی را اگر به حساب بررسی های همه جانبه و معرفی گزینه دقیق‌تر بگذاریم قطعا مثبت ارزیابی می شود. اما بعد منفی طولانی شدن انتخاب رئیس بانک مرکزی می‌تواند فرصت دادن به شایعه پراکنان برای تهیه و پخش شایعات در بازار و جامعه را رقم بزند. موضوعی که منجر به  اثرات نوسانی بر بازارهای مختلف می‌شود.

وهاب قلیچ خاطر نشان کرد: به گونه ای که  با مطرح شدن اسامی مختلف برای ریاست بانک مرکزی،  بازار بورس یا سایر بازارها دستخوش نوسانات و رفتارهای هیجانی می شود. نکته منفی طولانی شدن بحث‌ تاخیر در شروع اصلاحات بانکی است. به هر حال رئیس کل بانک مرکزی هرچه دیرتر بر مسند کاری خود بنشیند، بنابراین در تاخیر انتخاب رئیس بانک مرکزی، شروع اصلاحات اساسی مدنظر دولت آقای رئیسی که وعده آن را هم به جامعه داده، با تاخیر خواهد بود که برای دولت و اقتصاد چندان خوب نیست. 

وی در ادامه افزود: اثر منفی سوم، سردرگمی فعالان بازار پول جهت اتخاذ تصمیمات اجرایی است. به هر حال ممکن است فعالان بازار پول منتظر معرفی رئیس کل بانک مرکزی باشند تا براین اساس فعالیتهای پولی و تجاری خود را تنظیم کنند و یا جهت بدهند، بنابراین سردرگمی هم یکی از اثرات منفی به شمار می‌رود. 

وی در خصوص اینکه رئیس کل بانک مرکزی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا به حال اقتصاد کشور مفید باشد گفت: به نظر می رسد رئیس‌کل بانک مرکزی باید حداقل در شش حوزه آشنایی، دانش و اطلاعات کافی و توانمندی و قدرت کار  اجرایی را داشته باشد. در بخش دانش و اطلاعات رئیس بانک مرکزی باید با اقتصاد پولی، اقتصاد کلان و راههای کنترل رشد نقدینگی آشنایی کافی داشته باشد. همچنین باید با استانداردهای  آی اف آر اس و مباحث تحول حسابداری بانکی آشنایی کافی داشته باشد. یعنی کاملا بر استانداردهای آی اف آر اس باشد. رئیس کل بانک مرکزی باید اطلاعات کافی در زمینه مدیریت ریسک های بانکی و ریسک های ترازنامه شبکه بانکی و راههای تقویت کفایت سرمایه بانکها را داشته باشد.

قلیچ در این باره بیان داشت: همچنین باید  اطلاعات کافی در زمینه حاکمیت شرکتی بانک ها، تمام ظرافت ها و ریزه کاری های حاکمیت شرکتی بانک‌ها و رفع تعارض منافعی که ممکن است درون بانک ها اتفاق بیفتد را داشته باشند. نیاز است نسبت به بانکداری بین الملل اطلاعات مکفی داشته باشند و راه های ارتباط برقرار کردن با بانک‌های بین الملل و تجارت بین الملل را کاملا بشناسند. همچنین نیاز است رئیس کل بانک مرکزی آشنایی کافی با مباحث بانکداری اسلامی، موازین و اصول ضروری اجرای بانکداری اسلامی و قواعد فقهی را داشته باشد چرا که این موضوع می تواند به اجرای بانکداری اسلامی در کشور کمک کند. 

کارشناس اقتصادی و بانکی با تاکید بر توانمندی های اجرایی رئیس بانک مرکزی گفت: فارغ از شش مورد اطلاعات و دانشی که رئیس کل بانک مرکزی باید به حد کافی داشته باشد، به نظر می رسد حداقل باید شش توانمندی اجرایی نیز وجود داشته باشد. مورد اول مقاومت در برابر تقاضاهای غیرموجه بخش‌های دولتی برای برداشت از منابع پرقدرت بانک مرکزی است. رئیس بانک مرکزی باید در برابر این خواسته ها مقاومت داشته باشند و اجازه ندهند که از خزانه بانک مرکزی با استفاده از چاپ پول و قدرت چاپ پول بانک مرکزی استفاده شود به این خاطر که  اثرات تورمی به جا می گذارد.

وی افزود: دومین نکته توانایی رئیس بانک مرکزی در حوزه افزایش نظارت بانکی و قدرت برخورد با بانک های متخلف است. نظارت می‌تواند اعم از نظارت متعارف و نظارت شرعی باشد. برای این دو نظارت باید توانمندی وجود داشته باشد که بتواند به افزایش و اصلاح نظام نظارتی بانک مرکزی کمک کند. همچنین نیاز به توانمندی در سیاست تعاملی و ارتباطی با جامعه و رسانه ها یکی از نیازهای لازم برای رئیس بانک مرکزی است. رئیس کل بانک مرکزی باید چنین توانمندی را داشته باشد که بتواند انتظارات را جهت دهد و مدیریت کند. به این خاطر که بخشی از تورم ما ناشی از انتظارات تورمی است.

کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: لذا قدرت تعامل با رسانه‌ها و جامعه یکی از ویژگی‌های مهم برای رئیس کل به شمار می رود که چه موقع مصاحبه کند، چه اطلاعاتی و در چه زمان هایی به جامعه بدهد. چهارمین مورد مهم توانمندی در اصلاح قانون، یعنی همراهی برای اصلاح قانون بانکی که بسیار نیاز است که قانون تغییر کند، وجود دارد و اینکه قدرت اجرای قانون جدید را  دارند یا خیر؟ با توجه به اینکه قانون در حال تغییر کردن است، آیا رئیس کل می تواند قانون جدید رو به نحو احسن اجرا کند یا خیر؟ 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مورد پنجم توانمندی در کاهش اثرات تحریم بانکی و افزایش راه‌های توسعه تعامل با بانک‌های خارجی است. بحث تحریم بانکی برای ایران پیامدهای بدی در چند سال گذشته داشته، لذا رئیس کلی که به راه های دور زدن و کم اثر کردن تحریم ها مسلط باشد، در این زمینه عملکرد خوبی خواهد داشت. 

وهاب قلیچ در پایان بحث گفت:  مورد ششم توانمندی در تحول نظام بانکی است مثل توانمندی در کاهش مطالبات شبکه بانکی، توانمندی در ارتقای نظام اعتبار سنجی مشتریان که بسیار ضروری است در نظام بانکی ایران تقویت شد،  موردی که در آن ضعف داریم و توانمندی در اجرای بهتر بانکداری اسلامی در مشود. و توانمندی در ایجاد تحول و اصلاح و ارتقای نظام بانکی کشور. به هر حال امیدواریم هر فردی که مسئولیت بانک مرکزی را در دولت آقای رئیسی بر عهده می گیرد در یک فعالیت قابل دفاع و درخشا به تیم اقتصادی دولت  کمک کند تا اهداف مدنظر دولت اقای رئیسی هر چه زودتر با کمترین هزینه و بالاترین کارآمدی به نتایج مطلوب منتج شود.

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 20246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha