ایران این یک سهمیه عربستان را می‌خواهد! (گزارش)

حفظ صدرنشینی، رنکینگ تیمهای ملی و قهرمانی در ACL ایران را در رنکینگ ای اف سی بالاتر از عربستان قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از دوره یک ساله تعطیلی مسابقات ملی فوتبال، حالا دوباره تب بازیهای ملی در قاره آسیا داغ شده و در کنار حساسیت لیگ قهرمانان، تیمها برای صعود به جام جهانی تلاش می‌کنند و ایران نیز امیدوار است با گذر از امارات و کره جنوبی در فیفادی پیش رو، مسیر  بلیت قطر را هموار کند.

از آن طرف در رقابتهای باشگاهی، پرسپولیس برای دومین سال متوالی با هدایت یحیی گل‌محمدی به مرحله یک چهارم نهایی رسیده و در رقابت با الهلال، الوحده و النصر برای صعود دوباره به فینال این مسابقات و شکستن طلسم قهرمانی آسیا تلاش می‌کند.

در این بین فوتبال ایران نیم‌نگاهی نیز به رنکینگ رقابتهای ای اف سی دارد که به صورت مشترک بر اساس عملکرد تیم ملی و تیمهای باشگاهی ارائه می‌شود و برای سهمیه لیگ قهرمانان تاثیر مستقیم دارد.

* صعود ویژه ایران بعد از موفقیتهای پرسپولیس
فوتبال ایران در سالهای اخیر در این رنکینگ صعود ویژه‌ای داشته و توانسته از رتبه هفتم به جایگاه چهارم برسد و در این صعود، رد پای پرسپولیس به طور کامل مشخص است. ایران در فصل ۲۰۱۷ که با صعود پرسپولیس به نیمه نهایی همراه بود، ۳.۲ امتیاز بیشتر از بهترین عملکرد خود به دست آورد اما با این وجود در پایان آن سال رتبه هفتم قاره را به خود اختصاص داد.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ فوتبال ایران تنها به واسطه درخشش تیم ملی با کارلوس کی‌روش موفق شد در بین هشت تیم برتر آسیا قرار بگیرد و اگر صدرنشینی رنکینگ فیفا نبود، احتمالا ایران سهمیه کمتری را به خود اختصاص می‌داد.

اما پس از اینکه در فصل ۲۰۱۸ پرسپولیس به فینال صعود کرد، اوضاع برای ایران نیز تغییر کرد و فصل به فصل در این رتبه بالا آمد. در فصل ۲۰۱۸ نایب قهرمانی پرسپولیس با صعود استقلال به یک چهارم و ذوب آهن به یک هشتم همراه شد تا ایران با کسب امتیاز ۱۸.۸۵ دومین کشور موفق آسیا در رده باشگاهی لقب بگیرد.

نکته جالب اینکه در سال ۲۰۱۹ و باتوجه به حذف پرسپولیس در مرحله گروهی این امتیاز به ۱۱.۵ تقلیل یافت که همین نکته اهمیت نتایج درخشان پرسپولیس در دیگر دوره‌ها را مشخص می‌کند.

با این حال نکته ناامیدکننده این است که ای اف سی نتایج فصل ۲۰۲۰ را به دلیل «لغو ای اف سی کاپ باتوجه به پاندمی کرونا» اعمال نکرده! اگر این نتایج اعمال می‌شد باتوجه به نایب قهرمانی پرسپولیس، حالا ایران می‌توانست در رتبه اول تا سوم آسیا قرار بگیرد.

* ساز و کار امتیاز دهی در جدول ای اف سی
شاید با دو عکسی که در بالا آمده، این سوال برایتان ایجاد شود که ای اف سی چگونه این امتیازات را برای هر فصل از مسابقات به تیمها می‌دهد؟

در مکانیسمی که سال ۲۰۱۹ از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر شد، آمده که «برای هر پیروزی ۳ امتیاز، هر تساوی یک امتیاز، صعود به مرحله حذفی ۳ امتیاز، پیروزی در پلی آف ۰.۳ امتیاز، تساوی در پلی آف ۰.۱۵ امتیاز و صعود از پلی آف به مرحله گروهی ۰.۳ امتیاز» اختصاص می‌یابد.

سپس امتیاز تمام تیمهای هر کشور جمع می‌شود و با گرفتن متوسط آن، امتیاز کلی آن کشور در یک فصل مشخص در اختیار قرار می‌گیرد. به طور مثال پرسپولیس حالا با شش برد و یک صعود ۲۱ امتیاز دارد، تراکتور با ۲ برد و ۴ مساوی و یک صعود ۱۳ امتیاز و به همین ترتیب باقی تیمها. به عبارتی هر باخت یا هر امتیاز کمتر، تاثیر مستقیمی در امتیاز نهایی دارد. 

پس از آن نوبت به جمع عملکرد ۴ سال اخیر می‌رسد؛ اینجا کشوری که بیشترین تعداد امتیاز را داشته باشد، از ClubPoint امتیاز ۱۰۰ را به خود اختصاص می‌دهد و سپس بقیه کشورها به نسبت آن امتیاز می‌گیرند. مثلا اینجا ژاپن ۱۰۰% را گرفته و باقی کشورها به آن نسبت بهره مند شده‌اند.

* ایران، بهترین تیم غرب آسیا می‌شود؟
در رنکینگ کنونی ای اف سی، باتوجه به تعطیلی چند ماهه مسابقات ملی، نتایج تیم ملی محاسبه نشده اما معمولا به این شکل است که ۹۰% امتیازات بر اساس عملکرد باشگاهی و ۱۰% بر اساس عملکرد تیمهای ملی داده می‌شود.

بنابراین اگر ایران صدرنشینی اش با اسکوچیچ را در رنکینگ ملی حفظ کند، ۱۰% امتیازات را خواهد گرفت. از طرف دیگر اگر پرسپولیس موفق شد سه پیروزی در لیگ قهرمانان کسب کند و جام را بالای سر ببرد، امتیاز ایران در Club Points به ۴۷ نزدیک خواهد شد.

حال با رخ دادن این دو شرایط ایده آل، ایران بالاتر از عربستان، به بهترین تیم غرب آسیا تبدیل خواهد شد و برای فصل ۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا سهمیه بیشتری خواهد گرفت و احتمالا با ۳ سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف پای به رقابتهای آسیایی خواهد گذاشت.

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 20238
منبع: ورزش سه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha