افـت بــازار سهـــام عــامــدانه اســت! /برخی به دنبال ایجاد ناراضایتی عمومی و غیر تحلیلی کردن بازار سرمایه هستند/ضعف نظارتی در فرابورس جدی است

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: سهم‌ها بازیچه افرادی خاص و محدود می‌شوند و این معضل ناشی از ضعف نظارتی است. اگر سهمی پروژه می شود باید سریعا آن نماد تعلیق و یا متوقف شود تا بازیگران آن از این اقدام خود درس عبرت بگیرند؛ در غیر این صورت همان طور که اینگونه اتفاق‌ها در یکسال اخیر به وفور رخ داد، بازهم اتفاق افتاده و شاهد صدمه دیدن بازار سرمایه خواهیم شد. این روزها تفاوتی بین انتخاب سهم و واشکافی ارزندگی آنها وجود ندارد. این موارد به صراحت بیانگر ناکارآمدی بازار سرمایه است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۵۱/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۴۹ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۹۴ سهم (۵۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۲‌سهم (۴۱‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۳ نماد (۱۲ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۷۵۲ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۳۰ نماد بورسی (۹ درصد) به‌ارزش ۹۱ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۰۹/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۴ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۴ سهم (۵۱ درصد) مثبت و ۷۰ سهم (۴۹ درصد) منفی بود. در این بازار ۲۱ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۳۵۱ میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۱۶ نماد (۱۱ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش‌۱۴۳ میلیارد تومان مواجه شدند. در روزی که گذشت با وجود رشد نماگرهای بورسی اما حقیقی‌ها دست از فروش برنداشتند و فقط میزان خروج سرمایه این دسته از بازیگران سهام نسبت به‌روزهای قبل از آن کاهش یافت.  

علی خوانپایه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص رفتار بازار سهام در این روزها اظهار کرد: زمانی که جمعیت بزرگی از بازار به یکباره منفی می‌شود، می توانیم احتمال بدهیم که عمدی در این اتفاق دخیل بوده و فکر می کنم ریزش‌های این روزهای بازار سهام کاملا عامدانه است.

خوانپایه ادامه داد: در گروه‌های کوچک همانند غذایی یا دارویی قیمت سهام یک چهارم شده اما نمادهای شاخص ساز در رشد اخیر بازار، نیمی از کل ریزش های خود را جبران کرده و قیمت‌های قبلی خود را باز پس گرفته‌اند. این در حالی است که پس از رشد و با منفی شدن شاخص‌سازان و افت بازار، گروه‌های کوچک که پیش‌تر اصلاح قیمتی داشتند، دوباره با عرضه شدید روبه‌رو شده و قفل صف فروش می شوند. گمان میکنم پشت پرده این موضوع به بازیگران سهم بر میگردد و در واقع عده‌ای به دنبال ایجاد ناراضایتی عمومی و غیر تحلیلی کردن بازار سرمایه هستند.

تحلیلگر بازار سرمایه در تکمیل سخنان خود افزود: به طور مثال اگر ایران خودرو ریزشی داشته باشد، نباید گروه‌هایی همانند ساختمانی و یا غذایی که هیچ ربطی به آن ندارد هم دچار ریزش و افت قیمتی بشوند.

وی با اشاره به اینکه ضعف نظارتی در بازار فرابورس بیشتر به چشم می آید، گفت: سهم‌ها بازیچه افرادی خاص و محدود می‌شوند و این معضل ناشی از ضعف نظارتی است. اگر سهمی پروژه می شود باید سریعا آن نماد را تعلیق و یا متوقف شود تا بازیگران آن از این اقدام خود درس عبرت بگیرند؛ در غیر این صورت همان طور که اینگونه اتفاق‌ها در یکسال اخیر به وفور رخ داد، بازهم اتفاق افتاده و شاهد صدمه دیدن بازار سرمایه خواهیم شد.

خوانپایه تصریح کرد: تحلیلگران بازار سهام طی فعالیت‌های خود سهمی را بررسی و کارشناسی می کنند اما با یک اتفاق غیرمنطقی تمام بازار سهام دچار ریزش می شود و گویا تفاوتی بین انتخاب سهم و واشکافی ارزندگی آنها وجود ندارد. این موارد به صراحت بیانگر ناکارآمدی بازار سرمایه است.

وی گفت: نقش بازیگران سهم و رفتارهای عامدانه آنها در بازار سرمایه کاملا مشهود است.  قیمت‌های بازار سهام به خصوص در نمادهای کوچک بسیار جذاب شده است. به طور مثال سهمی وجود دارد که فروش شرکت ۲ هزار میلیارد تومان بوده و ارزش بازار آن نیز همان ۲ هزار میلیارد تومان است! مشابه این موارد به وفور در بازار سهام دیده می شود و با تمام موارد ارزنده‌ای که وجود دارد باز هم طی معاملات یک هفته اخیر شاهد رنج منفی سنگینی شدیم.

تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد: معاملات عجیبی را در یک هفته اخیر پشت سر گذاشتیم. زمانی که لیدر یک گروه ریزشی می شود مابقی نمادهای آن صنعت نیز با افت مواجه می شوند و این موضوع همزمان اتفاق می‌افتد. اگر معاملات چند روز اخیر را بررسی کنید متوجه خواهید شد که این اتفاق همزمان در حدود ساعت ۹:۱۰ الی ۹:۲۰ رخ می دهد. همچنین باید گفت که اگر ایران خودرو و سایپا منفی کامل بشوند، کل بازار (حتی سهامی که قیمت آن یک پنجم شده) هم ریزش پیدا می کند.

خوانپایه بیان کرد: اگر سهمی ظرفیت فروش، دارایی و افق خوبی دارد، باید جمع بندی درمورد آن به وجود بیاید و بتواند راهش را از مابقی بازار جدا کند و یا اینکه حداقل در روزهای منفی بازار بتواند خودش را حفظ کند و مزیت‌های تحلیلی آن به عنوان یک سپر دفاعی برای سهامدار عمل کند اما به علت ضعف‌های ساختاری بازار سرمایه، متاسفانه تر و خشک باهم می‌سوزد.

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
کد خبر: 20213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • peiman1369 IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      بورس اسلامی جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست