طرح تامین مالی مسکن روی میز بازار سرمایه

طرح تأمین مالی پروژه‌های دولت در حوزه مسکن در بازار سرمایه در حال بررسی‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های ما در حوزه تأمین مالی بخش مسکن از محل بازار سرمایه، به سه دسته کلی تقسیم شده است به طوری که سال گذشته جلسه‌های متعددی با سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عملیاتی کردن برخی برنامه‌ها برگزار و خوشبختانه تعدادی از آنها در قانون جهش تولید اعمال و تبدیل به قانون شد.

 محمود محمودزاده در این‌باره افزود: صندوق‌های زمین و مسکن با هدف افزایش تولید در حوزه ساختمان از جمله مباحثی بود که در قانون سامان‌دهی به آن اشاره شد ولی دستگاه‌های نظارتی ایرادهایی بر آیین نامه آن گرفتند که خوشبختانه با رفع ایرادهای موجود، شرکت‌ها و سازمان های وابسته به وزارت راه و شهرسازی منعی برای ورود به آن نخواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: علاوه بر بخش خصوصی که بستر برای ورود آنها فراهم است، سازمان های وابسته به وزارت راه و شهرسازی نیز می‌توانند در مقیاس کلان‌تر، پروژه‌های بزرگی را با دو هدف یعنی جذب سرمایه (علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و ساختمان) و تولید مسکن و افزایش کاربری‌های خدماتی سطح کشور، اجرایی کنند.

وی عنوان کرد: موضوع دوم بحث اوراق سلف (مشارکت در پروژه‌ها) است که آن هم بحث جداگانه دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: بحث سوم هم تامین مالی از بازار سرمایه است که برای این موضوع بررسی‌هایی در بازار سرمایه در حال انجام است تا مدل‌های مختلف آن تدوین شود؛ البته این موضوع ارتباطی به مسکن حمایتی ندارد و برای بازار مسکن معمولی است و شامل گروه‌های درآمدی متوسط به بالا می شود.

وی اضافه کرد: برای تأمین مالی دستگاه های تابع وزارت‌خانه نیز بازار سرمایه در حال بررسی‌هایی است که مشوق‌های لازم برای آن در نظر گرفته شود و جذاب‌تر از نرخ سود بانکی باشد.

وی خاطر نشان کرد: موضوع چهارم بحث تضمین حوزه مصالح ساختمانی است؛ این اتفاق یک موضوع جدید است که امیدواریم زودتر به نتیجه رسیده و آن را عملیاتی کنیم.

به گفته محمودزاده؛ سه موضوع اول آماده عملیاتی شدن هستند زیرا مصوبه‌های مربوط به آنها گرفته شده و امیدواریم با ورود جدی بخش خصوصی و بخش حاکمیت که امکان ورود به این حوزه را دارند، شاهد یک بازار بزرگ سرمایه گذاری در حوزه مسکن و ساختمان باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص زمان اجرایی شدن این برنامه‌ها گفت: اقداماتی که در وزارت راه و شهرسازی لازم بود را انجام داده ایم، اما زمان اجرای آن بستگی به دستگاه‌های مختلف اجرایی دارد که پروژه‌های خود را عملیاتی کنند؛ سیستم ما بیش از ۱۳ پروژه‌ طراحی شده، دارد؛ اما کارهای مربوط به به روز رسانی در حال انجام است که امیدواریم زودتر به نتیجه رسیده و در بورس ارائه شوند.

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 20158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha