ابهام یکی از بزرگترین موانع بازار سهام است /دهقان دهنوی عملکرد پرتلاش و خوبی داشته است / دلیلی برای تغیر رئیس سازمان بورس نمی بینم

تحلیلگر بازارهای مالی گفت: رئیس فعلی سازمان تاکنون پرتلاش عمل کرده و در این مدتی که این مسئولیت را داشته هر کاری که به اصطلاح از دستش بر می‌آمده برای بازار انجام داده است. البته احساس می کنم در بخشی از زیرمجوعه های خود بنا بر همین گمانه‌زنی‌های تغیر، اجازه فرماندهی محکم را نداشته و به طور کامل نتوانسته که ایده‌های خود را اجرایی کند اما با همه این تفاسیر عملکرد وی در مدت زمان ۶ الی ۷ ماهه قابل تقدیر بوده و تمام موارد ذکر شده از جمله مهمترین دغدغه‌های اهالی بازار سهام به حساب می آمد که طی سال های زیادی به ثمر نرسیده بود و اکنون شاهد عملیاتی شدن این موارد هستیم.  

علیرضا عسگری مارانی تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار داشت: ابهام یکی از بزرگترین مسئله و موانع بازار سهام است. طبق رفتار دولت ها در سال های گذشته، عام مردم انتظار تغیر سیاست ها با تغیر دولت را دارند و در حال حاضر نیز مسئولان چشم اندازی از تغیرات احتمالی و برنامه های خود مطرح نکرده اند. همین موضوع از دیدگاه فعالان بازار سهام و سهامداران ابهام تلقی می شود.

وی با توجه به اینکه طبق روال سال‌های گذشته احتمال تغیر مدیران با تغیر سیاست‌ها و دولت ها وجود دارد؛ بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته مجریان نظارتی که شامل بانک و بیمه مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و...  که نهاد تنظیم کننده (regulator) محسوب می‌شوند، تا پایان ماموریتی که به آنها سپرده شده، به فعالیت خود ادامه می دهند و در واقع تغیر دولت‌ها تفاوتی در مسیر آنها ایجاد نمی کند. این موضوع ثبات را که یکی از مهمترین اصل‌های سرمایه گذاری است به سهامداران القا می کند.

عسگری مارانی ادامه داد: متاسفانه طی یک سال گذشته ۳ مرتبه رئیس سازمان بورس عوض شده و این منطق اصلا پذیرش شده‌ نیست. امیدوارم دولت اقدام به چنین کاری نکند چراکه این تغیرات اصلا به صلاح بازار سهام نبوده و باعث عقب افتادگی بازار می شود.

تحلیلگر بازارهای مالی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با فرض تغیر احتمالی،  رئیس سازمان بورس منتخب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ پاسخ داد: نهادهای تنظیم کننده جایگاه و حساسیت خاصی در بازار دارند و در واقع خط مشی و مسیر بازار را مشخص می‌کنند. بنابراین باید مدیر و هیات مدیره این نهادها دارای تجربه و دانش علمی بالایی باشند و در عین حال انتصاب آنها باعث ایجاد تضاد منافع در انجام وظایف نشود.

وی ادامه داد: کاندیدای ریاست نهادهای تنظیم کننده از جمله سازمان بورس می تواند از گروه افرادی که پیشینه موفقیت آمیزی در بازارهای مالی داشته‌اند، انتخاب شود. به طور مثال امکان دارد فردی از بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد انتخاب شود و لزوما از خود بازار سرمایه نباشد اما عملکرد آن فرد در سمت قبلی خود باید موفقیت آمیز و با سابقه درخشانی باشد.

عسگری مارانی بیان کرد: نظام شایسته سالاری در تمام دنیا مرسوم بوده و امکان دارد فرد منتخب از جامعه بازار سرمایه باشد که با رشد و بروز استحقاق خود به مرتبه عالی برسد و دارای قدرت اقتصادی و سیاسی بالا و همچنین تجربه و بینش کافی برای اداره امور را دارا باشد. تاکنون نیز شورای عالی بورس با همین پیش فرض و شیوه، افرادی را انتخاب کرده‌اند که در نهایت عملکرد خوبی را به ثبت رسانده اند.

وی اضافه کرد: شورای عالی بورس در انتخاب رئیس سازمان بورس، فراقوه ای عمل می کند چراکه بانک مرکزی، وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی، هر کدام در شورای عالی بورس نمایندگانی داشته و در این رابطه نیز حق رای دارند. این شورای با خرد جمعی و بررسی‌های همه جانبه اقدام به انتخاب فردی شایسته می کنند.  

تحلیلگر بازارهای مالی تصریح کرد: به طور کلی من هیچ دلیلی برای تغیر ریاست بانک و بیمه مرکزی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نمیبینم. گمان می کنم هنوز زمان برای انجام ماموریت‌های خود دارد و حتی اگر سیاست‌ها نیز تغیر کرد، دولت باید اجازه بدهد تا افرادی که اکنون در راس نهادهای نظارتی فعال هستند، به انجام امور و فعالیت خود بپردازند و در همان راستای مدنظر دولت وظایف خود را به اتمام برسانند.

عسگری مارانی تشریح عملکرد محمدعلی دهقان دهنوی، بیان کرد: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به طور حدودی ۶ الی ۷ ماه در این سمت منصوب شده و در همین مدت اندک عملکرد خوبی را به ثبت رسانده است. البته در دو الی سه ماه نخست از آغاز فعالیت او بنا بر مشورت‌های اشتباهی که به وی دادند، تصمیمات اشتباهی همچون دامنه نوسان نامتقارن را به بازار سهام تحمیل کرد اما بجز این مورد مابقی اقدامات او با توجه به شرایط حساسی که داشتیم، مثبت و رضایت‌بخش بوده است. درمورد تصمیم اشتباه دامنه نوسان نامتقارن نیز وی شهامت کافی برای پذیرش اشتباه خود و همچنین جبران و تغیر این سیاست را داشته است.

وی بیان کرد: در برهه‌ای که دهقان دهنوی تازه زمام امور را به دست گرفته بود، شرایط خوبی در بازار نداشتیم و با انتخابات و تغیر دولت و همچنین عدم تطبیق نقطه نظرات مجلس با سیاست‌های اواخر دولت قبلی، فرسایشی شدن روند نزولی در معاملات و... روبه‌رو بودیم و در چنین شرایط نا به سامانی وی درمورد آنچه که به درستی از بازار سهام متوجه شده است، اقدام خوبی را داشته است.

تحلیلگر بازارهای مالی معتقد است؛ رئیس فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون پرتلاش عمل کرده و در این مدتی که این مسئولیت را داشته هر کاری که به اصطلاح از دستش بر می‌آمده برای بازار انجام داده است. البته احساس می کنم در بخشی از زیرمجوعه های خود بنا بر همین گمانه‌زنی‌های تغیر، اجازه فرماندهی محکم را نداشته و به طور کامل نتوانسته که ایده‌های خود را اجرایی کند اما با همه این تفاسیر عملکرد وی طی این مدت قابل قبول بوده است.

وی ابراز کرد: دهقان دهنوی با جدیت وظایف خود را دنبال می کند. همان طور که شاهد بودیم به سرعت نسبت به اقدامات متخلفانه شستا واکنش نشان داده و مقابله کرد. یکی دیگر از اقدامات مثبت وی اجازه معامله و افزایش مشارکت کارکنان بازار سرمایه در سهامداری است.

تحلیلگر بازارهای مالی افزود: افزایش سرعت ورود و پذیرش شرکت‌ها به بازار سرمایه یکی دیگر از اقدامات مفید رئیس سازمان بورس است که با توجه به حجم نقدینگی یکی از مهمترین نیازهای بازار به حساب می‌آید. اجباری شدن سجام نیز یکی دیگر از اقدامات و الزامات مهم بازار سهام بوده که با وجود اهتمام‌های کافی، این موضوع نیز الزام و اجرایی شد.  

عسگری مارانی در تکمیل سخنان خود با تشریح اقدامات مفید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بیان کرد: هرچند که هنوز هم در شرکت‌های بورسی و فرابورسی اقدامات سلیقه‌ای دیده می شود اما تا حدی با این موضوع مقابله شده و از وسعت آن تا حدی کاسته شده است. در مجموع اقدامات وی به در مدت زمان ۶ الی ۷ ماهه قابل تقدیر بوده و تمام موارد ذکر شده از جمله مهمترین دغدغه‌های اهالی بازار سهام به حساب می آمد که طی سال های زیادی به ثمر نرسیده بود و اکنون شاهد عملیاتی شدن این موارد هستیم.  

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 20122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha