آغاز دوباره تخریب آثار تاریخی در افغانستان

ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی حاکی از تخریب قلعه تاریخی گرشک در ایالت هلمند افغانستان توسط نیروهای طالبان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، بر اساس ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده اما هنوز هیچ منبع رسمی آن را تائید نکرده، ظاهرا طالبان که پیش از این نیز سابقه داشته بار دیگر تخریب آثار باستانی را آغاز کرده و در حال تخریب قلعه تاریخی گرشک در ایالت هلمند افغانستان است. 

طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز با حمله به موزه ملی افغانستان چندین اثر را به طور کلی تخریب کرد. 

رهبران طالبان در بیانیه‌ای که پیش‌تر و در ماه فوریه منتشر کردند به پیروان خود دستور می‌دهند که با قدرت از آثار تاریخی حفاظت و نگهداری کنند و همچنین حفاری‌های غیرقانونی را نیز متوقف کرده و از تمام اماکن تاریخی محافظت کنند. آن‌ها حتی ادعا کرده بودند که فروش آثار تاریخی در بازار هنر را نیز ممنوع می‌کنند.

با این وجود بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی افغانستان  نسبت به صحت این ادعاها شک و تردید دارند. «عمر شریفی» استاد علوم اجتماعی در دانشگاه آمریکایی افغانستان می‌گوید: «آن‌ها چهره خود را سفید کرده‌اند، اما هنوز یک گروه بسیار ایدئولوژیک و رادیکال هستند». 

افغانستان که هزاران سال به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای فرهنگی شناخته شده دارای میراثی غنی است و میزبان ادیان و تمدن‌های گوناگونی از بودایی، زرتشتی، مسیحیت و یهودیت تا هندوها قبل و بعد از ظهور اسلام بوده است. همچنین به عنوان یک شریان اصلی در جاده ابریشم که هند را با ایران و چین متصل می‌کند، بقایای شهرهای باستانی، صومعه‌ها و کاروانسراها را در خود جای داده که میزبان مسافرانی از جمله مارکوپولو در راه رفتن به دربار پرزرق و برق کوبلای خان از نوادگان چنگیزخان بوده است.  

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 20101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha