۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 20097
سه مانع بزرگ احیای برجام

ریچارد بنسل گفت: ایالات متحده بسیار مایل است که توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. با این حال سه مشکل عمده وجود دارد که توافق را بسیار دشوار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایلنا یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد که خروج آمریکا از افغانستان به تنش و جنگ داخلی در این کشور منجر می‌شود.

«ریچارد بنسل» استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل و حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، دولت، سیاست آمریکا و کنگره است. به بیان نظرات خود در خصوص برجام و تنش در افغانستان پرداخت.

این استاد دانشگاه در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: به دنبال تخلیه نیروهای آمریکایی، جنگ داخلی در افغانستان رخ خواهد داد. طالبان سرانجام کابل را تصرف کردند اما جنگ همچنان ادامه خواهد یافت. 

وی افزود: ایالات متحده تنها یک دلیل برای اشغال افغانستان داشت و آن جلوگیری از تبدیل آن به پناهگاه تروریسم بین المللی بود. در بیست سال گذشته پیشرفت هایی در زمینه فناوری نظامی صورت گرفته است که نیازی به حضور آمریکا در افغانستان نیست و  ممکن است به ایالات متحده اجازه دهد تروریسم را در آن کشور بدون حضور نیروهای زمینی سرکوب کند اما مشکل اصلی جمع آوری اطلاعات خواهد بود.

richard-f-bensel

وی ادامه داد: جنگ داخلی در افغانستان پیامدهای مذهبی برای ایران و پاکستان و پیامدهای ژئوپلیتیکی برای روسیه و هند در پی خواهد داشت که سازش را با مشکل روبرو می‌کند و در نهایت شرایط را غیرقابل پیش بینی خواهد کرد. 

ریچارد بنسل هم‌چنین در ادامه در خصوص روند احیای برجام گفت: ایالات متحده بسیار مایل است که توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. با این حال سه مشکل عمده وجود دارد که توافق را بسیار دشوار می‌کند.

وی افزود: یکی از مشکلات سیاست خارجی منطقه‌ای ایران است و دوم تنش در روابط ایران و اسرائیل که احتمال برخورد نظامی را حتی بدون همکاری یا رضایت ایالات متحده افزایش می‌دهد. چنین اقدامی ممکن است با ورود و حمایت سایر کشورهای منطقه از دو طرف همراه باشد و در نتیجه منجر به یک جنگ عمومی شود. مورد سوم این است که هرگونه توافق بین ایالات متحده و ایران احتمالاً مستلزم موافقت سنای ایالات متحده است که در حال حاضر به نظر می رسد با شرایطی که دولت بایدن پیشنهاد می‌دهد بسیار مخالف است.

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 20097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha