مشکل فعلی بازار سهام وجود ابهام درباره خط فکری تصمیم گیران است/ قیمت گذاری دستوری نشدنی است/ توقع روند صعودی عجیب غریبی را نداریم!

کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکل فعلی بازار سهام وجود ابهامات و نبود سخن دقیقی برای مشخص شدن خط فکری تصمیم گیران است. مسئولان امر این گمانه زنی ها را نه رد می کنند و نه تایید؛ در واقع سخنان دوپهلویی مبنی بر قبول داشتن سازوکارهای بورس و در مقابل نقض آن با زمزمه های قیمت گذاری و مداخله در بورس کالا، شنیده می‌شود. گمان می کنم با برطرف شدن این مشکل، بازار سهام به مسیر صعودی خود بازگردد. البته توقع روند صعودی عجیب غریبی را نداریم.

امین رنجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: افت بازار سهام در روزهای اخیر ناشی از عوامل مختلفی بوده که عمده ترین آن به بحث قیمت گذاری دستوری بر می گردد. گمانه زنی هایی در خصوص قیمت گذاری دستوری و مداخله در فرآیند عرضه و تقاضای بورس کالا مطرح می شود که همین مسئله باعث نگرانی سهامداران می شود و متاسفانه مسئولان نیز در این خصوص پاسخ روشنی به این گمانه زنی ها نداده است.

وی اضافه کرد: البته دهقان دهنوی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار سخنانی مبنی بر اینکه اجازه دخالت دولت را در سازوکار بازار سرمایه نمی دهد، بیان کرده بود اما سهامداران در انتظار واکنش مجموعه سیاست‌های دولت و وزیر اقتصاد هستند. دولت هنوز موضع خود را مشخص نکرده است و این موضوع باعث شده تا فعالان اقتصادی احتمال بروز سیاست‌های کنترلی و سرکوب گرایانه قیمت ها را می دهد. با بروز چنین اتفاقی در سودسازی شرکت های بورسی دست اندازی ایجاد شده و به منافع فعالان این حوزه  لطمه وارد می‌شود.

وی افزود: مشکل فعلی بازار سهام وجود ابهامات و نبود سخن دقیقی برای مشخص شدن خط فکری تصمیم گیران است. مسئولان امر این گمانه زنی ها را نه رد می کنند و نه تایید؛ در واقع سخنان دوپهلویی مبنی بر قبول داشتن سازوکارهای بورس و در مقابل نقض آن با زمزمه های قیمت گذاری و مداخله در بورس کالا، شنیده می شود.

رنجبر مطرح کرد: گمان می کنم با برطرف شدن این مشکل، بازار سهام به مسیر صعودی خود بازگردد. البته توقع روند صعودی عجیب غریبی را نداریم اما با توجه به اینکه پیش بینی بیشتر گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها، توقع سهامداران را به خوبی برآورده کرده است انتظار داریم که بازار سهام به مسیر رشد آهسته و پیوسته خود ادامه بدهد. گزارش‌های خوبی از تولید و فروش شرکت‌ها به دست آمده و با رفع این ابهام مانع دیگری برای بازار سهام وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مسئولان امر نباید اشتباهات گذشته را مجدد تکرار کنند. قیمت گذاری دستوری نفعی برای اقشار ضعیف جامعه ندارد و تنها عده ای رانت خواران و دلالان از این موضوع بهره می برند. این موضوع نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز بارها تجربه شده و نتیجه‌ای جزء ایجاد اشکال در اقتصاد و فساد ندارد.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه کشور در سال‌ها قبل تجربه روبه‌رویی با قیمت گذاری دستوری را داشته است. آیا در آن زمان نیز بورس با مشکل رو به رو شد؟ چرا دولت مردان نمی توانند این معضل را کنار بگذارد؟ پاسخ داد: کشور در برهه‌ای با توجه به فشار تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی ناچار به اعمال سیاست‌های سرکوب گرایانه شد. در دهه ۸۰ بسیاری از محصولات گرفتار این سیاست بودند اما اندک اندک به سوی آزادسازی قیمت‌ها پیش رفتیم و شرایط روز به روز بهبود یافت و توقع این بود که چند کالایی که همچنان قیمت گذاری می شوند نیز آزاد شوند و به سازوکار صحیح عرضه و تقاضا ورود کنند.

رنجبر افزود: فکر میکنم بازگشت سیاست‌های قیمت گذاری دستوری یک عقبگرد محسوب می شود و عملا قابل اجرا نیست. در حوزه اقتصاد و در مباحث توسعه  بازگشت به عقب یک عمل نشدنی بوده و همچنین چنین سیاست‌هایی نمی تواند راهکار مناسبی باشد. در تمام جوامع و طی دوره های مختلف این سیاست پاسخگوی نیاز مردم نبوده و مسئله‌ای در سطح بازار سرمایه و کلان را حل نکرده است. حتی این معضل مشکلات عدیده ای برای سیاستمداران نیز ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید به این نکته که سیاست گذاری مداخله گرایانه و قیمت گذاری دستوری تنها منافع گروه نامشروعی را تامین می کند و در عوض کل اقتصاد گرفتار می شود، توجه داشته باشند و هرچه سریع تر باید این ابهام‌ها برطرف بشود. اعمال چنین سیاستی حتما مشکلات بزرگی در سطح اقتصاد کلان و خرد ایجاد می کند و به مشکلاتی که سالهای گذشته‌های گذشته درگیر بودیم روبه‌رو می شویم.

رنجبر گفت: به طور کلی گمان می کنم چنین تصمیم اخذ نشود و با توجه به شرایط کلی اقتصاد نمی توانیم به وضعیت گذشته بازگردیم و اگر هم این سیاست اعمال شود، پایدار نمی ماند.

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 20076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha