برای سازمان بورسی که سالـها بـــــدون شفـــافــیت کــار می‌کـرد، اصلاحات صورت گرفته از سال قبل تاکنون قابل توجه است / با سنگ اندازی جلوی پای فعالان بورس مانع توسعه بازار می شوند

کارشناس بازار سرمایه گفت:با توجه به اینکه آقای دهقان دهنوی چندین ماه است که خم و چم بازار را می شناسد و کار را بلد است بهتر است دولت رئیس سازمان را تغییر ندهد چرا که این موضوع می تواند یکی از مخاطرات تحمیلی به بورس باشد. امیدواریم بازار سرمایه و کلیه بازارهای اقتصادی و پولی کاملا مستقل از نظام سیاسی باشد،چرا که برخی تغییرات می تواند خطرناک باشد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بورس از یکی دو سال گذشته که کسری های دولت با عدم فروش نفت وتشدید تحریم ها شکل جدی و عمیق تری به خود گرفت روندی را طی کرد که برای برخی خوشایند و موجب از دست رفتن دارایی برخی از تازه واردان به بورس شد. از آن زمان به بعد تا کنون که دولت تغییر کرده بورس همچنان دستخوش مسائل مختلفی است که گاهی روند صعودی وگاهی درمسیر افت و ریزش قرار می گیرد. بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه و بورس درباره نیازهای بازار سرمایه، اصلاحات لازم در این بازار با رادار اقتصاد مسائلی را مطرح کرده است.

 کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد به پارامترهای موثر بر بورس اشاره کرد ودر این باره گفت: بازار سرمایه یک بازار خود التزام است، یعنی خودش را به تعادل می رساند اما پارامترهایی که می تواند تعادل بورس را بر هم بزند را نباید دست کم گرفت. یکی از مهمترین پارامترها در ایران؛ دست کاری قیمت است که از طریق قیمت گذاری دستوری روی کالاهایی سیمان، فولاد، سنگ آهن و... صورت می گیرد. لذا قیمت گذاری های دستوری بزرگترین تهدیدی است که می تواند بازار سرمایه را با چالش های جدی مواجه کند.

وی در این باره افزود: البته عناصر دیگری مثل امنیت اقتصادی، روابط حسنه با کشورهای دنیا نیز موضوع مهم و تاثیر گذاری بر بازار سرمایه است. با توجه به اینکه در حال حاضر سایر عناصر تاثیر گذار بین المللی دچار تغییر فاحشی نشده است بزرگترین تهدید فعلی در بورس، قیمت گذاری دستوری است. از این رو فعالان و اهالی بازار سرمایه خواستار این موضوع هستند که دولت سیزدهم هر گونه قیمت گذاری دستوری را کنار بگذارد.

بهروز شهدایی کارشناس بازار سهام در ادامه به مخاطرات تامین مالی دولت از بورس اشاره کرد ودر این باره گفت: بحث تامین مالی دولت نیز مساله مهمی است در عین حال که می تواند نقش مثبت داشته باشد می تواند نقش مخربی نیز از خود به جا بگذارد. در وضعیت عادی که تامین مالی از طریق بازار بدهی انجام بگیرد و نرخ بهره به میزانی تعیین شود که جهش بالایی نداشته باشد این موضوع چندان برای بورس نمی تواند خطرناک باشد. اما اگر دولت به دلیل کسری بودجه و درخواست تامین مالی نرخ بهره بالای بانکی یا نرخ بهره بالایی را به اوراق عرضه شده اختصاص دهد قطعا با جذاب شدن خرید اوراق بدهی، احتمال مواجه شدن بازار با چالش های بسیار زیاد دور از ذهن نیست.ب

وی در این باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه عرضه سهامی که قرار است دولت آنها را برای تامین مالی به بازار عرضه کند و اوراق و سهام عدالت نیز اگر بدون برنامه ریزی و توجه به حواشی تاثیر گذار این موارد روی بورس انجام شود، قطعا بورس به صورت جدی تهدید می شود. اگر دولت سیزدهم این سه موضوع را انجام ندهد وعملیاتی نکند قطعا حال بازار خوب خواهد بود.

شهدایی در خصوص برخی اصلاحات انجام شده در سازمان بورس گفت: واقعیت این است که برای مجموعه ای که سالها بدون شفافیت کار می کرد و ابهامات زیادی متوجه این سازمان بود، برخی اصلاحات صورت گرفته از سال قبل تا کنون قابل توجه است وحتی از این فعالیت ها می توان با عنوان حرکت های انقلابی و ارزشمند  یاد کرد. به هر حال بورس نیازمند اصلاحات زیادی است که امیدواریم رئیس سازمان در فرصت مغتنم بتواند یکایک آنها را به منصه ظهور برساند.

بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییر رئیس سازمان بورس در دولت سیزدهم نیز گفت: عدم تغییر رئیس سازمان بورس در وضعیت کنونی قطعا به نفع بازار و اهالی بازار است. به این دلیل که عدم ثبات مدیریتی در هر مجموعه و سازمانی می تواند برای آن مجموعه مخاطراتی ایجاد کند.

وی در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای دهقان دهنوی چندین ماه است که خم و چم بازار را می شناسد و کار را بلد است بهتر است دولت رئیس سازمان را تغییر ندهد چرا که این موضوع می تواند یکی از مخاطرات تحمیلی به بورس باشد. به هر حال امیدواریم بازار سرمایه، کلیه بازارهای اقتصادی و پولی کاملا مستقل از نظام سیاسی باشد، یعنی  جا به جایی نظام سیاسی و  جناحی روی بازار پول، بازار بدهی و سرمایه و تغییر مدیران آنها تاثیر نگذارد چرا که برخی تغییرات می تواند خطرناک باشد. لذا امیدواریم به  مدیر کنونی سازمان بورس اجازه بهتر کار کردن داده شود.

بهروز شهدایی در خصوص اصلاحات ساختاری که باید دربورس انجام شود گفت: بازار ما کاملا تک بعدی است یعنی بیشترین تمرکز روی بازار سهام است، هر چند اخیرا بازار بدهی هم رونق پیدا کرده است. واقعیت این است که ابزارهایی داریم که در بازار سرمایه مغفول مانده یا توسعه نیافته است از جمله دو طرفه شدن بازار. مشکلی که بازار سرمایه ما دارد این است که وقتی بازار سرمایه نزولی است نصف مردم از دست می روند در حالی که در بازارهای دنیا چنین اتفاقی نمی افتاد چرا که در بازارهای نزولی هم امکان کسب سود از طریق فروش استقراضی وجود دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایران این موارد نهادینه نشده است. وقتی هم از مسوولین سازمان بورس این موارد سوال شود که به کجا رسید؟ به داشتن آیین نامه و دستور العمل اشاره می کنند اما عملا به خاطر فقدان جذابیت لازم وسنگ هایی که جلوی پای کارگزاران انداختند عملا مانع اجرای آن شدند. لذ ا امیدواریم همه موارد اصلاحی مورد نظر اهالی بازار اعمال شود و ابزارهای مالی و اختیارات در بورس توسعه داده شود. اگر این موارد رعایت شود حتما می توان بورسی، عمیق ساز و کار دار و باب طبع همه فعالین بازار ایجاد کرد.

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 20048

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha