تصمیم آمریکا برای لغو تحریم‌های ضد برجامی

«لوئیس بونو» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی وین، اتریش، در سخنان خود در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تصمیم آمریکا برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نماینده آمریکا در وین با بیان آنکه تمامی طرف‌های برجام باید واقع‌بین باشند، از تصمیم آمریکا برای لغو مشروط تحریم‌های ایران خبر داد.

در ابتدای بیانیه‌ای که با عنوان «جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، دستور کار مورد ۵: تایید و نظارت بر ایران» در وبگاه نمایندگی آمریکا در وین منتشر شد، آمده است: «آمریکا از دبیرکل آژانس بین‌المللی، معاونان و باقی کارکنان قدردانی می‌کند که وظایف خود را به طور کاملا حرفه‌ای انجام دادند. همچنین از گزارش اخیر آژانس در تاریخ ۷ سپتامبر درباره نظارت بر ایران تشکر می‌کنیم. گزارش‌های کامل و به موقع از سوی دبیرکل آژانس بین‌المللی برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن توافق هسته‌ای الزامی است.»

در بخش بعدی آمده است: «آمریکا و متحدان و شرکایش به دنبال برقراری دیپلماسی برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستند.»

لوئیس بونو در ادامه این بیانیه بدون توجه به بدعهدی‌های آمریکا و خروج یک‌جانبه این کشور از برجام نوشته است: «تصمیم داریم در صورتیکه ایران به برجام به طور کامل پایبند باشد، ما نیز تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کنیم.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده است ایران همچنان به نقض تعهدات خود ذیل برجام ادامه می‌دهد. این مقام آمریکایی در بیانیه خود ادعا کرد: «این مسائل به تشدید تنش‌ها میان دو طرف منجر می‌شود و ما را از پایبندی به توافق دور می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم بدون درنگ به برجام بازگردد و از تشدید تنش‌ها خودداری کند. ایران باید با فوریت بیشتر به سمت توافق حرکت کند و از آن فاصله نگیرد.»

گفتنی است «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته جاری (شنبه) به تهران سفر و درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مذاکره کرد.

نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی قرار است از روز دوشنبه ۲۲ شهریور تا جمعه ۲۶ شهریور در وین برگزار شود که پیش‌تر اعلام شده بود مسئله برنامه هسته‌ای و قطع دسترسی آژانس به تأسیسات اتمی ایران یکی از مباحث اصلی آن خواهد بود.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی توییتری در واکنش به توافق اخیر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آن استقبال کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نیز در توییتی از موفقیت‌آمیز بودن سفر رافائل گروسی به تهران خبر داد و نوشت: «سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران موفقیت‌آمیز بود. تبریک به ایشان و ایران. شکی نیست که شورای حکام در جلسه خود که روز دوشنبه آغاز می‌شود، از این سفر و این نتایج استقبال خواهد کرد.»

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 20037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha