سهامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در بازار چه کار کنند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران این موضوع را مدنظر داشته باشند که قرار است با فروش سهام و خروج نقدینگی از این بازار، سرمایه‌های خود را وارد کدام‌یک از بازارها کنند، زیرا تجربه نشان داده که بازار سهام نسبت به سایر بازارها بهتر بتواند ریسک افزایش نرخ دلار را پوشش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ محمد جمالی به راه‌های بهبود روند معاملات بازار سهام و تداوم روند صعودی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: نخستین و مهمترین اقدام که بهتر است در این بازار مدنظر قرار گیرد، عدم وجود محدودیت دامنه نوسان و باز شدن این دامنه برای انجام بهتر معاملات است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات لازم برای حذف وجود محدودیت دامنه نوسان اجرا شود، گفت: بهتر است به‌مرور به سمت افزایش دامنه نوسان حرکت کنیم تا اجازه دهیم که نقدشوندگی بازار با افزایش حد نوسان تقویت شود.

جمالی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد بازار با پدیده صف‌نشینی مواجه باشد، اظهار داشت: به‌طور طبیعی اگر حد نوسان افزایش یابد یا به سمتی پیش برویم که دیگر شاهد وجود حد نوسان در بازار نباشیم، نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت و همراه با تحلیل در معاملات بازار حاکم خواهد شد.

عدم مداخله در ساز و کار معاملات بازار

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر پیشنهاد خود برای تداوم روند صعودی معاملات بورس تاکید کرد و گفت: تعامل با فعالان بازار و نهادهای مالی به عنوان مسیری درست تلقی می‌شود که ریاست و مدیران سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار در پیش گرفته‌اند.

وی، عدم‌مداخله در ساز و کار معاملات بازار را از دیگر اقدامات سر و سامان دادن معاملات بورس عنوان کرد و افزود: انتظار ما این است که در صورت ابلاغ دستورالعمل به بازار، به‌طور حتم نظر فعالان بازار اخذ شود،  آثار آن بر بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت طرح مذکور به بازار ابلاغ شود.

جمالی گفت: اگر انتظار برگشت طرفین به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها وجود داشته باشد، به‌طور حتم اقتصاد کشور ثبات بیشتری را به دست خواهد آورد.

وی گفت: هزینه‌هایی که اکنون بابت تحریم، حمل و نقل، بیمه و نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات وجود دارد، با رفع تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با چنین نگاهی به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در هر دو سناریو بتواند شرایط بهتری را نسبت به باقی بازارها برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

افزایش تولید بدون حمایت از بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست

وی به انتظارات فعالان بازار سهام از دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: انتظارات از دولت سیزدهم، تحقق صحبت‌های مطرح شده در دوران برگزاری انتخابات است.

جمالی با بیان اینکه همه از دولت انتظار دارند تا برنامه‌ریزی‌های انجام شده منجر به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید در کشور باشد، ادامه‌داد: بازار سرمایه بستری برای اجرای چنین اتفاقی است، زیرا امکان ندارد بدون تقویت و حمایت از بازار سرمایه افزایش تولید، اشتغال و صادرات رخ دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: انتظار ما از دولت سیزدهم از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی بازار سرمایه این است تا در تصمیمات به این موضوع توجه داشته باشد که آیا برنامه‌های در دستور کار در جذب سرمایه‌های مردمی به شرکت‌های تولیدی، بازار اولیه و جذب آن در پروژه‌ها اثر مثبت دارد یا منفی و بعد درخصوص اجرای دستورالعمل جدید تصمیم‌گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه امروز برای رسیدن به رشد اقتصادی بالا، کاهش مشکلات بیکاری و نیز افزایش صادرات راهی جز دعوت سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه نداریم، افزود: چه بهتر که این فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران داخلی پهن شود تا از طریق چنین اقدامی روند معاملات بورس تقویت شود.

بنابر این گزارش؛ شاخص کل بازار بورس روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۳ شهریورماه) با ۲۱ هزار و ۷۳۰ واحد افزایش در جایگاه یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی قرار گرفت.

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 20034

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha