فضای ترس در بازار ارز/قیمت دلار چه زمان وارد فاز نزولی می شود؟

قیمت دلار چه زمانی وارد فاز نزولی می شود؟ بازاری ها می گویند وقتی دلارهای خانگی به بازار سرازیر شود در غیر این صورت بازار در دامنه های کنونی نوسان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روز دوشنبه روز بد خریداران دلار در روزهای گذشته بود، چرا که قیمت دلار تهران کاهش نسبتا سریعی را در پارت اولیه بازار ارز سپری کرد.

قیمت دلار با بیش از ۵۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته و نزول دوباره به زیر سطح ۲۷ هزار تومان تا ظهر روز دوشنبه، فضا را برای بسیاری از معامله‌گران ترسناک کرد.

 دلار کمترین نرخی را که دیروز تجربه کرد، در حدود ۲۶ هزار و ۹۲۰ تومان بود.البته این رقم پایدار نبود و در ادامه روز بار دیگر قیمت دلار تهران خودش را به کانال ۲۷ هزار تومان  رساند و در حوالی نرخ ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان ایستاد.

به گفته فعالان بازار ارز از تغییرات قیمت دلار در روز یک شنبه می‌توان نتیجه گرفت، که سطح ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به یک حمایت مهم تبدیل شده است. سطحی که هر وقت نرخ به آن سمت حرکت می‌کند خریداران به صف می‌شوند و با خرید دلار موجب برگشت قیمت به سمت بالا می شوند. البته در بازار دیروز برخی معامله گران اعتقاد داشتند امکان اینکه برگشت قیمت دلار یک پولبک هم بشود بالا است پولبک به معنی بوسه خداحافظی با سطح قیمتی گذشته است.از نظر تحلیلگران فنی بازار این احتمال وجود دارد که با لمس مجدد کانال ۲۷ قیمت به کانال ۲۶ هزار برگردد.

در حال حاضر، معامله‌گران بازار فعلا دو دسته هستند، یک سری معتقدند که مقدار کاهش نرخ دلار بیش از حد کنونی است، چرا که خبر از سر گیری مذاکرات به بازار آمد و انتظارات منفی تعدیل شده است. اما در مقابل گروهی هستند که بر این باورند که تورم بالای موجود در اقتصاد، روند صعودی بازار را پشتیبانی می‌کند. البته نگرانی‌های تورمی مربوط به دیروز و امروز نیست، و مسئله کلانتر از این حرفاست.

در روز شنبه به طور کلی با توجه به اخبار مثبتی که از نشست شورای حکام به گوش می‌رسید،‌ جو بازار ارز مثبت بود و تعداد فروشنده‌ها زیاد بود. نکته دیگری که همچنان ادامه دارد، حباب منفی دلار نسبت به درهم است. یعنی قیمت دلار بر حسب درهم باید بالاتر از این حد باشد که الان در بازار داد و ستد میشود و این یعنی همچنان سمت تقاضا از لاک دفاعی خارج نشده است. این نکته در معاملات پشت خطی نیز گویاست و نرخ‌ها رشد بیشتری را نسبت به معاملات روزانه داشتند.

با این حال، برخی معامله‌گران میدان فردوسی یک نکته جالب می‌گویند، و آن اینکه زمانی میتونیم از روند نزولی بازار حرف بزنیم که دلارهای خانگی به بازار بیاد. در واقع زمانی گمانه‌زنی‌های مثبت به حقیقت تبدیل میشوند که سطح نااطمینانی از وضعیت آینده به طور کلی بین آحاد اقتصادی و بین مردم افول کند.

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 19994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha