پیش بینی نقدینگی ۱۴۰۰ در چهار سناریو /تورم احتمالی در اولین سال دولت رئیسی

بررسی ها نشان می دهد در خوشبینانه ترین حالت حجم نقدینگی اقتصاد ایران در پایان سال ۱۴۰۰ از ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کمتر نخواهد بود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز اگر رشد ماهانه که در تیر ماه برای نقدینگی به ثبت رسید در ماه های آتی نیز تکرار شود، حجم نقدینگی اقتصاد ایران در پایان سال ۱۴۰۰ مرز ۴ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را رد خواهد کرد. به بیان دیگر چنانچه این سناریو به وقوع بپیوندد، در ۸ ماهه دوم سال نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزودهخواهد شد. بر این اساس رشد سالانه نقدینگی در پایان سال جاری ۳۶ درصد خواهد بود.

حجم نقدینگی در چهار سناریو بررسی شده است: در این سناریوها حجم این متغیر مهم بر پایه میانگین رشد ماهانه نقدینگی در ۴ بازه زمانی اعم از یکسال منتهی به تیر ۱۴۰۰، ۶ ماه منتهی به تیر، ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰ و خود رشد ماهانه تیر ۱۴۰۰ محاسبه شده است. 

رشد ماهانه نقدینگی در یکسال گذشته

در میان دوازده ماه گذشته بالاترین رشد ماهانه نقدینگی به اسفند ۹۹ با رشد ۵ درصدی تعلق دارد. پایین ترین رشد نیز در یکسال گذشته با ۰.۴ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. به طور کلی رشد ماهانه این متغیر تورم ساز  در یکسال منتهی به تیر ماه امسال به غیر از اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰، روند یکسانی داشته است. در اکثر ماه های دوازده ماها گذشته این رشد ماهانه برای نقدینگی بین ۲ تا ۳ درصد بوده است.

photo_2021-08-16_16-04-49

سناریو خوش بینانه به رشد نقدینگی

میانگین رشد ماهانه نقدینگی در یکسال منتهی به تیر ماه امسال، ۲.۷ درصد بوده است. چنانچه بنا باشد رشد ماهانه نقدینگی تا پایان سال با همین سرعت باشد، حجم نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۰، ۴ هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان و رشد سالانه به ۳۳.۲ درصد خواهد رسید.

میانگین رشد ماهانه نقدینگی در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۲.۳ درصد بوده است. مهم ترین علت پایین بودن میانگین این چهار ماه، رشد ماهانه نزدیک به صفر درصدی نقدینگی در فروردین است. چنانچه از مرداد ماه تا اسفند همین سرعت حفظ شود، حجم نقدینگی در پایان سال ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.بر این اساس رشد سالانه نقدینگی در پایان ۱۴۰۰، ۲۹.۴ درصد برآورد خواهد شد. در بین چهار سناریو بررسی شده برای برآورد حجم نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۰، این سناریو خوشبینانه ترین حالت است.

در بدترین حالت نقدینگی به چه حجمی می رسد؟

بررسی ها نشان می دهد متوسط رشد ماهانه نقدینگی در ۶ ماه منتهی تیر ماه امسال، ۲.۸ درصد بوده است. با این سرعت رشد حجم نقدینگی در پایان سال به ۴ هزار ۶۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. که بر این اساس رشد این متغیر پولی در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ درصد خواهد بود.

رشد ماهانه نقدینگی در تیر ماه ۳.۱ درصد  بوده است. چنانچه رشد ماهانه نقدینگی تا پایان سال به همین مقدار باشد یا به بیان دیگر نقدینگی با همین سرعتی رشد کند که در تیر ماه به ثبت رسانده، حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار و ۷۳۰ هزار میلیارد تومان و رشد سالانه ۳۶ درصد می رسد. چنانچه سناریو رشد ماهانه به واقعیت بپیوندد، بالاترین حجم نقدینگی در پایان سال را میان سناریو های مطرح شده خواهیم داشت. این نکته حائز اهمیت است که در بدترین حالت نیز رشد سالانه نقدینگی در پایان ۱۴۰۰ به رکورد ۴۰.۶ درصدی رشد این مغیر در پایان ۹۹ نخواهد رسید.

photo_2021-08-24_14-40-00

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 19970

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha