۵ سناریو برای افزایش یارانه‌ها در دولت رئیسی/ کدام سناریو قوی‌تر است؟

چند سناریو برای افزایش یارانه‌های در دولت رئیسی مطرح است که به احتمال زیاد یکی از آنها در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود. کدام سناریو قوی‌تر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، چند سناریو برای افزایش یارانه‌ها یا تغییر آن در دولت رئیسی مطرح است، از وعده‌ای شخص رئیس‌جمهور داده تا موافقت وزیر کار با افزایش یارانه‌ها و طرح یارانه پدرانه مرکز پژوهش‌های مجلس.

کارت اعتباری معیشت

وعده تخصیص کارت اعتباری معیشت وعده ابراهیم رئیسی است. جزئیاتی از آن نیز منتشر شده و باید از سه ماه بعد این طرح اجرا شود.

ابراهیم رئیسی برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

وزیر کار موافق افزایش یارانه‌ها

جوان‌ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است. وزیر کار از روش جدید برای شناسایی مشمولان یارانه گفته است.

حجت الله عبدالملکی با قطعیت گفته است: قطعا این یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد. قرار است مشمولان از طریق سامانه رفاه ایرانیان شناسایی شوند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها برای شناسایی مشمولان است.

یارانه ۴۵۰ هزار تومانی

سومین سناریو افزایش یارانه‌ها به پیشنهاد معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برمی‌گردد. محسن رضایی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود گفت که یارانه‌ها را ۱۰ برابر می‌کند و ۶۰ میلیون نفر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌گیرند.

بنابراین سومین سناریو در دولت به اظهارات معاون اقتصادی برمی‌گردد که به احتمال زیاد پیشنهاد افزایش ۱۰ برابری در دولت مطرح می‌شود.

حذف یارانه در مقابل وام آسان

یکی دیگر از اعضای دولت که در موضوع یارانه‌ها درگیر است، وزیر اقتصاد است.

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوارها وام آسان پرداخت شود.

یارانه پدرانه

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز اظهاراتی برای افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند.

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی در گزاشی پیشنهاد یارانه شبه نقدی را مطرح کرده است. اگر قرار باشد این پیشنهاد اجرایی شود، یارانه‌ها حذف و به جای آن یارانه مسکن، سلامت، آموزش، تغذیه، نگهداری کودکان و بهبود فضای بازار کار به مردم داده می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود آورده است: در طرح یارانه پدرانه، قرار است با تعداد زیادی خرده‌فروش مواد غذایی قرارداد منعقد شود و مشمولان یارانه، محدود به خرید مواد غذایی از این فروشگاه‌ها شوند تا در این صورت، افراد در انتخاب کیفیت اجناس مصرفی آزادی داشته و جلوی فساد در توزیع کالاها گرفته شود.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 19965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha