واتساپ به اطلاعات کاربران سرک می‌کشد!

براساس تحقیقات انجام شده، واتساپ برخلاف تمام وعده هایش، محتوای تبادل شده در این شبکه اجتماعی توسط کاربران را بررسی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از RT Arabic؛ تحقیقات جدید نشان داد که مکانیسم‌های کنترلی مورد استفاده فیسبوک برای کار با برنامه واتساپ، برخلاف وعده‌های مارک زاکربرگ، رئیس آن در خصوص حفظ حریم خصوصی کاربران این برنامه است.

زاکربرگ در سخنرانی خود در سنا در سال ۲۰۱۸ گفت: "ما هیچ محتوایی را در واتساپ نمی‌بینیم." با این حال، تحقیقات انجام شده توسط ProPublica، مستقر در نیویورک، بر اساس اسناد، داده‌ها و مصاحبه با ده‌ها کارمند فعلی و سابق این شرکت و پیمانکاران آن، به این نتیجه رسید که فضای خیلی هم برای کاربرانش خصوصی نیست.

این اولین تحقیق در نوع خود است که جزئیات و توانایی اپراتورهای واتساپ را برای بررسی پیام‌ها و داده‌های کاربران نشان می‌دهد و نحوه استفاده آن‌ها از این اطلاعات را بررسی می‌کند. این سایت هشدار داد که از زمان تصاحب واتساپ در سال ۲۰۱۴، فیسبوک در سکوت، ضمانت‌های امنیتی جامع را برای کاربران برنامه به طرق مختلف تضعیف کرده است.

سرکشی واتساپ و فیسبوک به اطلاعات کاربران

ProPublica خاطرنشان کرد که سیاست‌های حفظ حریم خصوصی فیسبوک نسبت به آنچه در عملکرد سایت فیسبوک و برنامه اینستاگرام ذکر می‌شود تفاوت قابل توجهی دارد. یک افشاگر که خواست نامش مخفی بماند، سال گذشته شکایتی را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارسال کرد که در آن اظهارات فیسبوک در مورد حریم خصوصی واتساپ را دروغ خواند و اعتراف کرد که اپراتورهای این برنامه به طور گسترده از سیستم‌های اطلاعاتی و داده‌های حساب به منظور بررسی پیام‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های رد و بدل شده توسط کاربران برنامه استفاده کرده‎اند. کمیته مدنظر هیچ گونه اقدام عمومی در رابطه با این شکایت انجام نداد، در حالی که واتساپ اصرار داشت که از آن مطلع نیست.

نحوه برخورد واتساپ با پیام‌های سوء استفاده کننده

این سایت تأیید کرد که بیش از هزار کارمند بازنشسته واتساپ در دفاتر این شرکت در مرکز تگزاس، پایتخت ایرلند دوبلین و سنگاپور، با استفاده از نرم افزار فیسبوک میلیون‌ها پیام، عکس و فیلم که در این شبکه اجتماعی تبادل می‎شوند را بررسی می‌کنند.  این سایت توضیح داد که این صحبت در مورد پیام‌های سوءاستفاده‌گری است است که توسط کاربران در واتساپ مشخص شده و ممکن است به دلایل مختلفی از کلاهبرداری و هرزنامه‌های الکترونیکی گرفته تا انتشار پورنوگرافی و تهدیدهای احتمالی تروریستی بررسی شوند.

سرکشی واتساپ و فیسبوک به اطلاعات کاربران

گزارش سایت نشان می‌دهد که وقتی کاربر پیامی را با عنوان "سوء استفاده احتمالی" علامت گذاری می‌کند، این پیام و چهار پیام قبلی از همان گفتگو برای بررسی ارسال می‌شود. کارل ووگ، مدیر ارتباطات واتساپ، به این سایت اذعان کرد که تیم‌های قراردادی در حال بررسی این پیام‌ها از آستین (مرکز تگزاس) و جاهای دیگر هستند و می‌گوید که آن‌ها در حال شناسایی "بدترین سوء استفاده کنندگان" و دور نگه داشتن آن‌ها از برنامه هستند.

در این گزارش آمده است که این کارمندان روزانه با حداکثر ۶۰۰ پیام مشکوک برخورد می‌کنند، بنابراین مجبور می‌شوند در کمتر از یک دقیقه، معمولاً بر اساس دستورالعمل‌های مبهم، در برخی موارد تصمیم گیری کنند. یکی از بازنشستگان به سایت فاش کرد که به او و همکارانش پیشنهاد شده است که یک ویدیو کلیپ را بررسی کنند که نشان می‌دهد مردی در یک گردهمایی سیاسی در دستانش سر بریده شده را در دست دارد و از آن‌ها خواسته است تشخصیص دهند این سر واقعی یا جعلی است.

روسیاهی جدید واتساپ؛ استفاده از اطلاعات شخصی کاربران

این گزارش نشان می‌دهد که کارمندان به طور رسمی در Accenture کار می‌کنند و از آن‌ها خواسته می‌شود که ارتباط خود را با فیسبوک فاش نکنند. ProPublica خاطرنشان کرد که کار این بازنشستگان بخشی از فرایند سانسور است که در آن شرکت با استفاده از هوش مصنوعی، داده‌های رمزگذاری نشده فرستنده و حساب شخصی او را بررسی می‌کند.

در نهایت، علیرغم تعهد واتساپ به کاربران خود برای کنترل کامل فراداده‌های آن‌ها، تحقیقات تأیید کرد که اپراتورهای این سایت بدون اطلاع کاربران، داده‌ها را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به اشتراک می‌گذارند. پروپابلیکا، این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد که حداقل دوازده مورد را کشف کرده است که در آن وزارت دادگستری ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ دستور دادگاه برای دریافت ابرداده از واتساپ را صادر کرده است.

استفاده واتساپ از اطلاعات شخصی کاربران

این سایت اعلام کرد که فراداده‌ها نقش مهمی در دستگیری و محکومیت ناتالی ادواردز، مقام سابق خزانه داری ایالات متحده ایفا کرده‌اند که متهم به افشای گزارش‌های محرمانه بانک‌ها مبنی بر انتقال مالی مشکوک به BuzzFeed است.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
کد خبر: 19943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha