بازار هنوز در فاز صعودی قرار دارد و نوسانات اخیر، اصلاح در مسیر صعود است/ نوسانات بورس تا چند هفته دیگر ادامه دارد!/ سهام تورمی و دلاری در اولویت سهامداران باشد

کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه سهام ریالی و یا دلاری انتخاب کنند، تفاوت چندانی ندارد چرا که اگر بحث تقدم و تاخر آنها در واکنش به ارز را نادیده بگیریم، در نهایت هر دو گروه از این موضوع تاثیر می‌گیرند اما به طور کلی به سهامداران پیشنهاد می‌شود وزن بیشتری از پرتفوی خود را به سهام تورمی و دلاری اختصاص بدهند.

حسن کاظم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله‌گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام دچار ریزش نشده و اکنون درگیر نوسانات است. با بررسی عملکرد بازار طی هفته های اخیر متوجه خواهیم شد که قیمت ها عموما در حال درجا زدن هستند که علت این موضوع نیز عدم اطمینان نسبت به پایداری متغییرهای موثر و شرایط آنها بوده اما تا کنون خللی در روند صعودی بازار سرمایه به وجود نیامده است. در حقیقت بازار هنوز در فاز صعودی قرار دارد و نوسانات اخیر، اصلاح در مسیر صعود است.

کاظم زاده ادامه داد: با اینکه نرخ دلار و کامودیتی‌ها افزایشی بوده اما اغلب سهامداران نسبت به پایداری آن اطمینان خاطر ندارند. عده‌ای پیش بینی افزایش بیشتر قیمت‌ها را داشته و در همین راستا اقدام به خرید سهام و سرمایه گذاری می کنند و برخی دیگر نیز افت نرخ کامودیتی‌ها را متصورند و به همین منظور اقدام به عرضه سهم می کنند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: تا زمانی که وضعیت و روند پیش روی کامودیتی‌ها مشخص و تثبیت نشود، بازار سهام نوسانی خواهد بود و گمان می‌کنم نوسانات بورس حداقل یک الی دو هفته دیگر ادامه‌دار باشد.

وی افزود: از نظر بنیادی عواملی نظیر احتمال افزایش نرخ بهره، افت نرخ دلار و سایه شوم قیمت گذاری دستوری باعث جو منفی در بازار سرمایه شده است اما اخبار مثبتی که در خصوص رشد قیمت های بنیادی به گوش می رسد، بی تاثیر نیست و همین امر سبب شده تا فشار فروش در سهام مرتبط با فلزات و پتروشیمی‌ها نسبت به دیگر نمادهای معاملاتی کمتر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در حال حاضر نرخ دلار اصلی‌ترین فاکتور و پیشران بازار سهام است و فعالان این حوزه نوسانات آن را بسیار رصد و دنبال می کنند. روند قیمتی ارز نیز بستگی به نحوه تعامل کشور با جوامع بین الملل دارد.

کاظم زاده تصریح کرد: اگر این تعامل و روابط به شکل فعلی پیش برود و یا بهبود پیدا نکند، نمی توان انتظار کنترل و مدیریت نرخ ارز را داشت اما اگر روزنه‌ای در مذاکرات ایجاد شود، درآمدهای ارزی افزایش پیدا می کند و تنگناهای صادرات و واردات رفع می شود در نتیجه ارز به نرخی منطقی و کنترل شده، می‌رسد.البته با توجه به مقتضای کنونی کشور و شرایط حاضر نمی توان انتظار داشت رفتار قیمت ارز،  مشابه سال های قبل باشد و یا اینکه برای دو الی سه سال تثبیت شده باقی بماند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به نشست شورای حکام سازمان ملل متحد که در این هفته برگزار می‌شود، بیان کرد: اگر برای کشور اتفاق منفی و ناخوشایندی از منظر سیاسی رقم بخورد، نرخ ارز افزایش پیدا کرده و سهام دلاری محور مورد توجه قرار می‌گیرد اما به طور کلی می توان گفت فضا به سمتی پیش خواهد رفت که شرایط بدتر و یا بدون تغییر می شود.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در این برهه زمانی کشور به مرحله تصمیم گیری سخت رسیده است و احتمال اینکه سیاستمداران انعطلاف بیشتری نشان بدهند و شرایط خطرناک را انتخاب نکنند، وجود دارد. البته این گفته‌ها گمانه زنی بوده و اکنون نمی توان ذهن سیاست گذاران را خواند.

کاظم زاده درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با وجود ریسک‌های موجود، به سهامداران پیشنهاد تداوم سرمایه گذاری می دهید؟ پاسخ داد: شرایط بازار سهام نوسانی است. در چنین وضعیتی اختصاص ۷۰ الی ۸۰ درصد پرتفوی به سهام، مناسب است. اگر بازار رشد کند سهامدار منتفع خواهد شد و اگر قیمت ها اصلاح شوند بخشی از دارایی سهامدار نقد بوده و می توانید از قیمت پایین تری بهره‌مند شود. اینکه سهام ریالی و یا دلاری انتخاب کنند، تفاوت چندانی ندارد چراکه اگر بحث تقدم و تاخر آنها در واکنش به ارز را نادیده بگیریم، در نهایت هر دو گروه از این موضوع تاثیر می گیرد اما به طور کلی به سهامداران پیشنهاد می شود وزن بیشتری از پرتفوی خود را به سهام تورمی و دلاری اختصاص بدهند.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
کد خبر: 19936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha