کوه بانک مسکن موش زایید/ استقبال مردم از وام یک میلیاردی مسکن از سادگی آنهاست!

کارشناس مسائل پولی و بانکی در مورد وام یک میلیارد تومانی بانک مسکن گفت: امیدوارم مردم فریب این وعده‌ها را نخورند چراکه پس از ۱۵ سال با این پول نمی‌توانند ۱۵ متر در تهران خریداری کنند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا، هفته گذشته بانک مسکن از افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان از ۴۰۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد تومان خبر داد، خبری که هر چند صدای بلندی داشت اما با بررسی جزییات و شرایط مشخص شد هیاهویی برای هیچ بود و پس از تاکیدات مستمر رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی برای توجه دستگاه‌ها و به ویژه نظام بانکی برای افزایش تولید مسکن و آغاز نهضت مسکن سازی، کوه موش زایید و بانک مسکن از طرح وام یک میلیارد تومانی مسکن که پس ۱۵ سال در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد،‌ پرده برداشت.

طبق اعلام بانک مسکن، سقف وام در پایتخت ۱ میلیارد تومان در ‌ شهرهای بزرگ ۸۵۰ و در سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان خواهد شد که از شروع سپرده‌گذاری پس از ۱۵ سال این وام به متقاضی ارایه‌ می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله و نرخ سود آن برای اقساط ۵ ساله ۶ درصد و بیش از آن ۹ درصد است یعنی فرد متقاضی در طول ۲۰ سال حدود ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان به بانک مسکن باید برگرداند یعنی سودی بیش از ۵۰ درصد برای بانک مسکن که البته این سود فارغ از سود سپرده‌گذاری ماهانه متقاضی است که باید در ۵ سال اول د ۲۰۰ هزار تومان، در ۵ سال دوم  ۳۰۰ هزار تومان و ۵ سال اخر ۴۰۰ هزار تومان به حساب واریز شود.

از سوی دیگر در شرایطی که اساسا مخاطب این گونه از طرح‌ها اقشاری هستند که بدون طرح‌های حمایتی امکان خانه‌دار شدن ندارند، اقساط  این وام ماهانه حدود ۹ میلیون تومان است.

البته بانک مسکن اعلام کرده‌است که زوددتر از موعد هم این وام را در اختیار به علاقه‌مندان قرار می‌دهد به‌طوری که پس از ۵ سال سپرده‌گذاری افراد می‌توانند به ۴۰۰ میلیون تومان از اینوام دسترسی داشته باشند.

هر چند تیتر وام یک میلیارد تومانی وام مسکن مخاطبان زیادی داشت اما وقتی افراد این خبر را به طور کامل مطالعه کردند و از شرایط مطلع شدند، عطای آن را به لقای بانک مسکن بخشیدند. بسیاری از کارشناسان با انتقاد از این طرح معتقدند که این وام بیشتر از آنکه به نفع مردم باشد به نفع بانک مسکن است و پس از ۱۵ سال با این پول نمی‌توان حتی یک اتاق در تهران خریداری کرد.  

احمد حاتمی‌یزد کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری وام یک میلیارد تومانی وام مسکن، بانک مسکن اظهار داشت: گمان نمی‌کنم در شرایط تورمی کشورمان این وام مفید واقع شود. باید توجه داشته باشیم که فقط در ۱۰ سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۱۰ برابر شده‌ است و تقریبا هر ۱۰ سال هم شاهد این میزان افزایش قیمت در بازار مسکن هستیم بنابراین این وام پس از ۱۵ سال نمی‌تواند در رشد قدرت خرید مردم اثری داشته باشد.   

وی ادامه داد: متقاضیان باید ۱۵ سال صبر کنند تا به وام یک میلیارد تومانی مسکن برسند و به طور قطع ۱۵ سال دیگر این وام برای خرید مسکن مبلغ و رقم قابل توجهی نخواهد بود و ارزش بالای نخواهد داشت و  پس از ده سال ارزش این پول به یک دهم کاهش پیدا می کند

حاتمی‌یزد با بیان اینکه افراد برای دریافت وام یک میلیارد تومانی باید در ۱۸۰ ماه باید بیش از ۶۰ میلیون تومان سپرده گذاری کرده باشند، گفت: البته هر چند سپرده‌گذاری با این پول هم در این مدت زمان ارزش زیادی ندارد اما در پایان ۱۵ سال ارزش همین پول هم به کمتر از ۶ میلیلون تومان می‌رسد و باید پرسید درصورت استقبال بانک مسکن از چه منابعی قرار است وام یک میلیارد تومانی را بپردازد البته اساسا در مدت ۱۵ سال مشخص نیست در سیاست‌های بانک مسکن چه تحولاتی رخ دهد و این وعده تا چه حد محقق شود.      

وی با تاکید بر اینکه سیلی نقد به از حلوای نسیه است و مردم فریب این وعده‌های عوام فریبانه را نخورند، افزود:‌ این وعده هم از جنس وعده ساخت مسکن مهر است. درست است که مسکن مهر ساخته شد اما در طول ۱۲ سال یعنی به طور متوسط سالانه فقط ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور ساخته شد.    

این کارشناس مسائل پولی و بانکی ادامه داد: امروز هم وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال را می‌دهد گویی درکی از این اعداد ندارند. هزینه ساخت این میزان مسکن به غیر از هزینه زمین چیزی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است چراکه  در حال حاضر حداقل هزینه ساخت مسکن ۵ میلیون تومان است و هر واحد را هم متوسط ۱۰۰ متر در نظر بگیریم یعنی ۱۰۰ هزار متر و هزینه‌ای چیزی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و هنوز نمی‌دانیم این هزینه‌ها از چه منابعی تامین خواهد شد.     

وی با بیان اینکه اگر مردم از وام یک میلیارد تومانی بانک مسکن استقبال کنند از سادگی آنها است، گفت: امیدوارم مردم فریب این وعده‌ها را نخورند چراکه پس از ۱۵ سال با این پول نمی‌توانند ۱۵ متر در تهران خریداری کنند.

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 19920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha