پیش بینی بورس یک‌شنبه / طناب کشی در بازار

در معاملات دیروز روندهای مثبت و منفی متفاوتی دیده شد، به نظر می‌رسد بورسِ امروز صحنه جدال و طناب کشی این روندها باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –یک‌شنبه ۲۱ شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس ۴ هزار و ۵۱۰ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲ هزار و ۷۵۳ واحد افت کرد و در رقم ۴۶۳ هزار و ۳۴۵ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۲ واحد بالا آمد و به رقم ۲۲ هزار و ۸۱۱ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۷۸ نماد رشد قیمت و ۳۰۰ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های تولید محور خودرو (خمحور)، صنعتی آما (فاما) و هلدینگ مپنا (رمپنا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای توریل (شرکت توکا ریل)، مدیریت (سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) و وسبحان (سرمایه گذاری سبحان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت‌های صنایع کاغذسازی کاوه (چکاوه)، سیمان قائن (سقاین) و سیمان شاهرود (سرود) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت زرین معدن آسیا (فزرین)، صنعت روی زنگان (زنگان) و بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضا ۵۵۱ میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات شنبه ۹۲ نماد صف فروش و ۳۳ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۳۳ درصد رشد کرد و در رقم ۸۲۷ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۵۵۷ درصد افزایش یافت و ۲۷۶  میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه شرکت آریان کیمیا تک (کیمیاتِک) با صف‌ خرید ۵۲۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کیمیاتک، نمادهای مدیریت (شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) و توریل (شرکت توکا ریل) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۲ میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، کدما (شرکت معدنی دماوند) و فزرین (شرکت زرین معدن آسیا) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص کل بورس و فرابورس رشد اندکی داشتند و اغلب نمادهای بازار قرمزپوش شدند. در روندهای درونی بازار هم نشانه‌های مثبت دیده شد و هم نشانه‌هایی منفی برای سهام داران داشت.

رشد شاخص کل و سبزپوشی نمادهای بزرگ و شاخص‌سازی چون فملی، رمپنا، شپدیس، پارسان، شبندر، اپال، تاپیکو، کگل، وغدیر، شستا، وپارس، بوعلی، پارس، شپنا، فایرا و فارس نشانه‌ای مثبت برای بازار است. اما در مقابل نزول شاخص هم وزن و افت قیمت ۶۱ درصد نمادهای بازار نشانه‌ای منفی است.

علاوه بر این برای دومین روز پیاپی خروج پول حقیقی ثبت شد و میزان نقدینگی خروجی بازار در روز شنبه ۴۲۵ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه افزایش ۵۷۴ درصدی دارد.

اما در روز شنبه یک روند مثبت مهم دیده شد. ارزش صف‌های خرید پایانی بورس ۱۳۳ درصد افزایش یافت و ارزش مازاد تقاضای بازار به ۵۵۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز کاری پیشین رشد ۷۶ درصدی داشته است.

دیروز در سمت تقاضا ۷۸ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد و در مقابل ۸۳ درصد فروش‌ها به حقیقی‌ها تعلق داشت. بنابراین حقیقی‌ها بیش از آن که بخرند، فروشنده بودند. همچنین ۸۰ درصد تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار در نمادهای کوچک و متوسط رخ داد و نمادهای بزرگ بازار عمدتا پول حقیقی داشتند.

از آن جایی که بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای کوچک بازار بوده و نمادهای بزرگ بازار با تقاضای حقیقی مواجه بودند به نظر می‌رسد بزرگان بازار بتوانند امروز هم شاخص کل را بالا بکشند.  

پیش بینی بورس

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 19911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha