دو عامل رشد کامودیتی ها چیست؟/کاهش یا افزایش احتمالی کامودیتی ها اثر زود هنگام بر بازار سهام ندارد/گمان نمی کنم بازار سهام برای بار دیگر وارد دوره رکودی و فرسایشی شود

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی گفت: دو عامل بهبود کسب و کارها و سیاست دولت ها دلیل اصلی رشد کامودیتی‌ها در شرایط کنونی بوده اما تحلیلگران نسبت به پایداری این نرخ ها دچار سردرگمی هستند و همچنین تعارض نظر بسیاری در خصوص روند آن در آینده نیز وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا بازار سرمایه واکنش و حسیاسیت کمی را نسبت به تغییرات قیمت‌های جهانی نشان دهد.

علی اسلامی بیدگلی عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی در گفتگو با زهرا فعله گری خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درخصوص علت رشد نرخ قیمت های جهانی و تاثیر آن در بازار سهام، اظهار کرد: کرونا در ابتدای همه گیری و شیوع آن عوارض اقتصادی همچون کاهش ارزش کامودیتی ها را در پی داشت اما با گذشت زمان و کاهش اثرات این بیماری، شرایط کسب و کار بهبود یافته و همین امر موجب افزایش تقاضای مجدد در بازارهای جهانی شده است. در واقع با کاهش محدودیت های کرونایی فعالیت کسب و کارها و شاخص های اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرد و همین افزایش تقاضا موجب رشد نرخ آنها می شود.

 اسلامی بیدگلی با اشاره به یکی دیگر از عوامل اثرگذار در افزایش نرخ کامودیتی‌ها طی ماه ها اخیر، بیان کرد: بسیاری از کشورها برای مهار آثار مخرب و فراگیر کرونا، ناچار به چاپ پول و استقراض شدند و این موضوع اثرات تورمی زیادی را در پی دارد. تورمی در طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در اقتصاد آمریکا ایجاد شده و این تورم به قدری شدید بوده که از سال ۱۹۷۰ به بعد در اقتصاد این کشور دیده نشده است. دولت هایی همچون آمریکا و دیگر اقتصادهای جهان باید برای مهار و کنترل این تورم سیاست‌هایی را در پیش بگیرند.

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی بیان کرد: دولت ها برای مهار این تورم، منابع را به طورغیر مستقیم به سوی بازار های مالی هدایت می کنند تا به مرور زمان آثار تورمی از خلق پول کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این برهه زمانی کاهش یا افزایش احتمالی کامودیتی ها اثر زود هنگام بر بازار سهام ندارند؛ افزود: دو عامل مذکور، دلیل اصلی رشد کامودیتی‌ها در شرایط کنونی بوده اما تحلیلگران نسبت به پایداری این نرخ ها دچار سردرگمی هستند و همچنین تعارض نظر بسیاری در خصوص روند آن در آینده نیز وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا بازار سرمایه واکنش و حسیاسیت کمی را نسبت به تغییرات قیمت‌های جهانی نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در حال حاضر روند صعودی بازار سهام به چند متغییر بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها مربوط به تغییرات نرخ ارز است که این پیشران و یا به اصطلاح "Driver" در دو ماه گذشته بر روند و رشد بازار تاثیر بسزایی داشته اما با توجه به ثبات نسبی که در هفته های اخیر به وجود آمده، انتظار بهبود وضعیت اقتصاد و همچنین روندی کاهشی در نرخ دلار وجود دارد. بنابراین می توان گفت که ثبات قیمت دلار موجب افزایش قابل توجه عرضه در بازار سهام شده و شاهد نوسان در بازار هستیم.

اسلامی بیدگلی بیان کرد: گمان نمی کنم بازار سهام برای باری دیگر وارد دوره رکودی و فرسایشی بشود چراکه به زودی با گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت ها مواجه می شویم. شرکت‌های بورسی معمولا در ۶ ماهه نخست سال وضعیت مساعدی را دارند و این شرایط مناسب آنها را می توان به عنوان یک اهرم در نظر گرفت و در نهایت از انتظار کاهش قابل توجه قیمت ها و رکود بازار سهام جلوگیری کند.

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی البته محرک های دیگری برای بازار سهام وجود دارد که از جمله آن سیاست کلی دولت است. اکنون باید منتظر بمانیم تا این فاکتورها و عوامل، شفافیت بیشتری در خصوص آن به وجود بیاید.

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 19903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha