۳ تهدید جــدی بازار سهام چیست؟/تا زمانی که ندانیم نرخ بهره به چه سمتی می رود شاهد ترس سهامداران و رفتارهای هیجانی خواهیم بود!

پیمان مولوی گفت: روند افزایشی شاخص کل بورس در یک ماه اخیر، به علت رشد نرخ دلار بوده و با افت آن نیز بازار سهام روند کاهشی به خود گرفت. اکنون بازار به این باور رسیده است که شاید برای مدت طولانی دلار افزایش نرخی نداشته باشد و حتی با کمی افت قیمت هم رو به رو شود و به همین دلیل معاملاتی که در طی یک هفته اخیر پشت سر گذاشتیم همراه با تردید و هاله ای از ابهام بود.

پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان  ایران و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با تشریح عملکرد بازار سهام، اظهار کرد: در این هفته کاری، بازار سهام دچار افت و یا رنج‌هایی شد که علت آن نیز به وضعیت کلان کشور در مواردی از جمله شرایط کسری بودجه در سال ۱۴۰۰، مشخص نبودن وضعیت تحریم‌ها و مذاکرات برجامی، معین نشدن نرخ بهره و ... است. تا زمانی که ندانیم نرخ بهره به چه سمتی پیش خواهد رفت و روند آن کاهشی، افزایشی و یا حتی ثابتی است، شاهد وجود ترس سهامداران و رفتارهای هیجانی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فعالان بازار سرمایه نیز در همین پوزیشن یعنی تردید و رفتاری محتاطانه به فعالیت خود ادامه خواهند داد و بر همین اساس نمی توانیم درمورد  اینکه چه رقم خواهد خورد، قضاوت و پیش بینی داشته باشیم.

وی بیان کرد: روند افزایشی شاخص کل بورس در یک ماه اخیر، به علت رشد نرخ دلار بوده و با افت آن نیز بازار سهام روند کاهشی به خود گرفت. اکنون بازار به این باور رسیده است که شاید برای مدت طولانی دلار افزایش نرخی نداشته باشد و حتی با کمی افت قیمت هم رو به رو شود و به همین دلیل معاملاتی که در طی یک هفته اخیر پشت سر گذاشتیم همراه با تردید و هاله ای از ابهام بود.

دبیر انجمن اقتصاددان‌های ایران معتقد است؛ با برداشت تنخواه دولت از بانک مرکزی در ابتدای سال، به نظر می رسد حدود چهارصد هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و این کسری بودجه خود باعث تورم در اقتصاد ایران می‌شود و اگر به آن توجهی نشود با فشار تورمی رو به رو خواهیم بود.  

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موثر بر جهت دهی بازار سرمایه نرخ بهره است، تشریح کرد: تا زمانی که سیاست گذاری مشخصی برای نرخ بهره وجود نداشته باشد، بازار وضعیت معینی را نخواهد داشت و اگر شفافیت در این موارد به وجود نیاید نمی توان انتظار داشت که فعالان بازار سهام دچار مشکل نشوند.

مولوی تصریح کرد: از سوی دیگر با سیاست های انقباضی دولت، توافق‌ برجام، کاهش نرخ دلار و یا به عبارتی افزایش ارزش ریال؛ امکان ورود بازار سرمایه به فاز ریزشی و رکودی وجود دارد.

وی درمورد این سوال خبرنگار که آیا فعالیت سرمایه گذاران بزرگ بازار سهام می توانند سبب جو مثبت شود؟ پاسخ داد: سهامداران حقوقی فرقه‌ای جدا از بازار سرمایه نیستند و آنها نیز همانند دیگر سرمایه گذاران به دنبال کسب منفعت هستند و نهایتا یک رویکرد اقتصادی دارند. عده‌ای گمان می کنند با وجود اقتصاد دستوری در کشور، می توان انتظار حمایت و یا خریدهای بی پایان را از جانب سهامداران حقوقی داشت و دولت باید آنها را موکلف کند. در صورتی که چنین چیزی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و این برداشت بسیار اشتباه بوده است.

مولوی گفت: بازارگردان‌ها و سرمایه گذاران حقوقی نیز همانند دیگر ذی‌نفعان بازار سهام به منظور کسب بازده به فعالیت می پردازند و نمی توان از آنها انتظار داشت در هر شرایطی بازار را مثبت نگه دارند. سهامداران خرد باید بدانند که بازار سرمایه دارای فراز و نشیب و تلاطم است.

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 19811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha