آیا دولت دوباره از بازار سهام دنبال تامین مالی است؟/اصلاح سبد دارایی لازمه کسب سود است/سرمایه گذاران نباید از افت و خیزهای موقت هراس داشته باشند

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار گفت:بزرگ ترین ریسک بازار سهام زمانی ایجاد می شود که میزان سود سرمایه گذاران بسیار بالا باشد. چراکه این افراد با کمترین چالش و شائبه‌ای اقدام به فروش دارایی خود کرده و به اصطلاح سیو سود می کنند.در واقع زمانی که سهامداران بازدهی زیادی را از نماد کسب کرده باشند دیگر حاضر به پذیرش ریسک‌های احتمالی نیستند و اقدام به رنج کشیدن و نقد کردن سهم خود می کنند.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه و مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  طی هفته اخیر شایعاتی در خصوص اینکه دولت قصد تامین مالی دوباره از بازار سهام را دارد مطرح شد و همین موضوع زمینه ساز افت و کاهش ارزش شاخص کل شد،اما چنین چیزی صحت ندارد و مدیر عملیات بازار بورس نیز شایعه تامین مالی به صورت فروش خرد را تکذیب کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین تامین مالی به صورت فروش خرد نداشته ایم و به صورت عمده نیز از طریق آگهی اعلام می‌شود. بازار سهام باهوش است و اگر غیر از این حالت اقدامی انجام شود، فعالان این عرصه متوجه می شوند و به نهی و اعتراض شدیدی خواهند پرداخت. از طرفی اعضای دولت جدید نسبت به سوء مدیریت‌ها و زیان مردم از بورس در دولت پیشین بسیار منتقد بود بنابراین اقدام مشابهی را انجام نمی‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت نمی‌تواند در عمل چنین اقدامی انجام بدهد اما به دروغ آن را رد کرده و منکر شود، چراکه شبکه معامله گری بسیار کوچک بوده و خبرها به سرعت می‌پیچد. عرضه خرد در بازار سهام وجه بدی را برای دولت ثبت می کند بنابراین چنین رفتاری خارج از منطق و سیاست است.

کوشکی اضافه کرد: اصلاح بازار سرمایه دلایل دیگری داشت که مهمترین آن رویارویی با مقاومت سنگین شاخص کل بود اما به طور کلی این اصلاحات برای بازار سهام لازم بوده و نیاز به دست به دست شدن سهام است. سرمایه گذاران نباید از افت و خیزهای موقت هراس داشته باشند.

وی بیان کرد: بزرگ ترین ریسک بازار سهام زمانی ایجاد می شود که میزان سود سرمایه گذاران بسیار بالا باشد. چراکه این افراد با کمترین چالش و شائبه‌ای اقدام به فروش دارایی خود کرده و به اصطلاح سیو سود می کنند. در واقع زمانی که سهامداران بازدهی زیادی را از نماد کسب کرده باشند دیگر حاضر به پذیرش ریسک‌های احتمالی نیستند و اقدام به رنج کشیدن و نقد کردن سهم خود می کنند.

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار تشریح کرد: بازار سهام اصلاح عمیقی را داشته و اکنون بعید است که دوباره به فاز ریزشی ورود کند و نباید کاهش‌های روزانه و موقت را ملاک قرار دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه برخی سرمایه گذاران تازه وارد می گویند سهام ما رشدی نداشته اما با این حال دوباره شاهد قفل‌های صف فروش و ریزش می شوند؛ بیان کرد: بسیاری از نمادهای معاملاتی از جو کلی بازار سهام متاثر می شوند و این را نباید به دست‌های پشت پرده تعمیم داد. بلکه سرمایه گذاران باید به سبددارایی و نحوه سرمایه گذاری خود مراجعه کنند. در این میان این پرسش مطرح است که آیا آنها سبد دارایی خود را اصلاح کرده‌اند؟ و یا اینکه با چه معیاری اقدام به خرید و انتخاب سهم کرده‌اند؟ اگر مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده‌اند باید به اصلاح سبد خود بپردازند. البته بسیاری از سهامداران در اواخر سال ۹۹ و یا اوایل سال ۱۴۰۰ که قفل صف فروش بسیاری از نمادها باز شده بود اقدام به خروج از نماد نا مناسب و چیدمان جدید در پرتفوی خود کردند.

کوشکی با بیان اینکه طی دو الی سه ماه اخیر بازار رشد خوبی را داشته و بسیاری از نمادها با صعود شاخص کل با افزایش تقاضا و قیمت رو به رو شدند؛ گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون به طور میانگین نمادها حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد رشد داشته اند و بخش زیادی از زیان سهامداران جبران شده است. بنابراین به طور کلی نمی توان گفت نمادها با رشد مواجه نشده‌اند اما در خصوص اینکه چرا یک سهم مشخصی رشدی نداشته و یا روزهای متعددی با منفی رو به رو می شود، باید به بررسی دقیق تر آن پرداخت. در بسیار مواقع اینگونه نمادها عملکرد مالی ضعیفی در شرکتشان دیده می شود و در چنین شرایطی بازار تحلیل نسبی می کند.

۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
کد خبر: 19808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha