افزایش ساعت معاملات و دامنه نوسان؛ ٢ راهکار بهبود معاملات بورس

 یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش دامنه نوسان و ساعت معاملات از اصلی ترین اقداماتی هستند که می‌توانند به شدت روند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار دهند و زمینه‌ساز رشد معاملات این بازار باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ حسین عبدی  به نوسان حاکم در معاملات بورس اشاره کرد و افزود: جستجو برای یافتن علت بازگشت رشد به معاملات بورس به دوران قبل از انتخابات ریاست جمهوری باز می گردد که این بازار به دلیل ابهامات موجود افت زیادی را تجربه کرد.

وی اظهار داشت: افت زیادی که بازار سهام طی سال ٩٩ و ابتدای سال ۱۴۰۰ تجربه کرد منجر به جذابیت سرمایه گذاری در این بازار نسبت به سایر بازارها شد.

عبدی اظهار داشت: چالش موجود در بازار دلار و عدم جذابیت بازارهای موازی برای سرمایه گذاری باعث ورود سرمایه های پارک شده در بیرون از بورس به این بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه سودسازی مناسب شرکت های بنیادی را ناشی از افزایش قیمت های جهانی و نیز نرخ دلار دانست و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در سهام شرکت های بزرگ و شاخص ساز پیش رفتند و همین امر منجر به رشد بازار از خرداد ماه تا کنون شده است.

وی به استقبال بازار از سهام شرکت های کوچک تاکید کرد و افزود: با توجه به ورود قابل توجه نقدینگی و افزایش ارزش معاملات روزانه به بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان، اکنون پس از رشد سهام شرکت‌های بزرگ در بازار شاهد هدایت نقدینگی به سمت شرکت های کوچک و متوسط  هستیم و سهام این شرکت‌ها با استقبال بیشتری نسبت به سهام شرکت های بزرگ مواجه شده اند.

عبدی با اشاره به اینکه بازار اکنون  از لحاظ نرخ دلار، مولفه های بنیادی و اقتصاد کلان محتاط تر به آینده نگاه می کند، ادامه داد: با توجه به اینکه سهام شرکت های کوچک از روند صعودی بازار جا مانده اند و رشد چندان زیادی را تجربه نکردند؛ بنابراین هدایت نقدینگی به سمت سهام این شرکت ها پیش رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با وجود پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری ایران اما همچنان برخی از ریسک ها معاملات بازار را مورد تهدید قرار دادند، گفت: این احتمال وجود دارد که در کوتاه مدت شاهد سیاست های انقباضی در دولت جدید باشیم، بازار ممکن است در صورت افزایش نرخ بهره بانکی و کنترل قیمت دلار با چالش هایی مواجه شود که این اتفاق کوتاه مدت خواهد بود و نمی تواند چندان تاثیر بلندمدتی را در بازار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بلندمدت با سیاست هایی مانند ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور روبرو خواهیم بود که منجر به تحریک و تداوم رشد بازار سهام خواهد شد، افزود: اکنون سیاست کلی و موقتی دولت فعلی، کاهش نرخ تورم و کنترل آن است که این امر در کوتاه مدت به نفع بازار سرمایه نیست اما سیاست های تحریک اقتصادی دولت جدید به طور قطع در میان مدت و بلند مدت به سود بازار سرمایه خواهد بود.

عبدی اعلام کرد: اعتقاد ما انجام فعالیت های لازم برای گسترش حتمی زیرساخت بازار سرمایه است که اکنون به دنبال چنین امری،  شاهد تلاش سازمان بورس برای اجرایی شدن این اتفاق هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند به نفع آنها خواهد بود تا دید بلندمدت را در معاملات بازار سرمایه جایگزین دید کوتاه مدت کنند، چرا که کسب بازدهی معقول از بازار سهام در بلندمدت نصیب سهامداران خواهد شد و رشد بازار هم در بلندمدت انجام می شود، همچنین نباید روند صعودی بازار به شکل هیجانی صورت بگیرد.

وی بازار سرمایه را به عنوان ستون تامین مالی و ستون اقتصادی برای کشور مطرح کرد و افزود: از همان ابتدا رشد هیجانی بازار با ضرر و زیان سهامداران همراه بود، به همین دلیل همیشه رشد آهسته و پیوسته مدنظر فعالان بازار سهام برای معاملات بوده است.  

راه های تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

عبدی به راه های تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس تاکید کرد و اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان شرکت های بزرگ و افزایش ساعت معاملات می تواند منجر به بهبود روند معاملات بازار سرمایه شود که افزایش زمان معاملات بازار باید حداقل ٦ ساعت باشد تا سهام شرکت ها بتوانند به صورت روان معامله شوند.

این کارشناس بازار سرمایه پررنگ کردن نقش بازارگردان ها در بازار را به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بازار سهام معرفی کرد و گفت: اخیرا با اجرای دستورالعمل ها شاهد بودیم که امیدواری های زیادی به فعالان بازار داده شد تا نقش بازارگردان ها در معاملات بازار پررنگ شود و به مرور زمان تنظیم گری بازار از طریق بازارگردان ها منجر به نزدیک شدن قیمت ها به ارزش ذاتی خود شود؛ بنابراین افزایش دامنه نوسان و افزایش ساعت معاملات از اصلی ترین اقداماتی هستند که می توانند به شدت روند معاملات بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند که در کنار این دو موضوع نباید از پررنگ تر شدن نقش بازارگردان ها در بازار غافل ماند.

وی با بیان اینکه به طور قطع بازار سهام تا پایان سال بازدهی بهتری را نسبت به سایر بازارهای موازی در اختیار سهامداران قرار خواهد داد، گفت: به طور کلی دید سرمایه گذاری در بورس باید بلندمدت باشد، در کشورهایی که اقتصاد تورمی رخ می دهد بهترین پیشنهاد در حوزه سرمایه گذاری آن کشور، حضور در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت های این بازار است.

به گفته عبدی، سرمایه گذاران باید سهام تحت اختیار خود را به صورت بنیادی تحلیل کنند که از این لحاظ بازدهی خوبی از این بازار در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بهتر است روند قیمت گذاری دستوری تغییر یاید و از اجرای آن در اقتصاد کشور جلوگیری کند، گفت: کاهش اجرای این اتفاق به نفع اقتصاد کشور است و اقتصاد آزاد اطمینان بیشتری را بین سهامداران برای سرمایه گذاری در بازار سهام ایجاد خواهد کرد.

عبدی خاطرنشان کرد: با حذف قیمت گذاری دستوری از اقتصاد کشور به مرور زمان پول بیشتری وارد بازار سهام خواهد شد که به دنبال آن چرخه این بازار با رونق بیشتری همراه می شود و روند تامین مالی تولید برای شرکت ها بیشتر خواهد شد؛ با توجه به چنین مسایلی کاهش استفاده از قیمت گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور کلی اکنون شرکت ها به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن نرخ ارز نمی توانند پیش بینی درستی را از بودجه ارائه دهند که این امر منجر به کاهش قدرت تحلیل سرمایه گذاران از روند این بازار خواهد شد.

وی اظهار داشت: باید اقدامی صورت گیرد تا حرکت هیجانی در نرخ ارز رخ ندهد و اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس دچار خدشه نشود.

بنابراین گزارش،  شاخص کل بازار بورس روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه) با ۱۵ هزار و ۴۰۱ واحد کاهش در جایگاه یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی قرار گرفت.

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 19792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha