معضلی بنام فروش طلای دست دوم/خریدار طلای دست دوم مردم چه کسی است؟

افزایش قیمت‌ها به‌خصوص پس از شیوع کرونا، اوضاع اقتصادی و معیشتی بسیاری از خانوارهای شهری را تحت تاثیر قرار داده است، بطوری که نه تنها قدرت خرید طلا را ندارند بلکه در رفع نیازهای ضروری خود نیزدرمانده‌اند!  همین امر موجب گردیده طی ماه‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها مخصوصا خانم ها علیرغم  دلبستگی به زیورآلات و طلائی که در خانه دارند برای به‌دست آوردن سود حاصل از نگهداری طلای خریداری شده ، اقدام به فروش طلا و جواهرات خود نمایند که در این مسیر با پاسخ «نه»طلافروشان مواجه شدند!

گروه استانهای پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد; این روزها با افزایش چند برابری قیمت طلا و سکه، بازار طلافروشان جور دیگری داغ است، به گونه‌ای که نرخ صعودی طلا موجب شده تا هر کسی که حتی یک گرم طلا در خانه دارد روی پول آن برای پیشبرد امورات زندگی حساب کند.

از سوئی افزایش قیمت‌ها به‌خصوص پس از شیوع کرونا، اوضاع اقتصادی و معیشتی بسیاری از خانوارهای شهری را تحت تاثیر قرار داده است، بطوری که نه تنها قدرت خرید طلا را ندارند بلکه در رفع نیازهای ضروری خود نیزدرمانده‌اند!

 همین امر موجب گردیده طی ماه‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها مخصوصا خانم ها علیرغم  دلبستگی به زیورآلات و طلائی که در خانه دارند برای به‌دست آوردن سود حاصل از نگهداری طلای خریداری شده ، اقدام به فروش طلا و جواهرات خود نمایند که در این مسیر با پاسخ «نه»طلافروشان مواجه شدند!

 در این گزارش میدانی با خانمی که برای فروش طلاهای خود با مشکل مواجه شده‌ گفتگو کرده ایم.

خانم  حسینی می‌گوید؛ حدود سه سال پیش اقدام به خریدن سه النگوی طلا به قیمت پنج میلیون تومان کردم، به این طلابه چشم پس انداز و پشتوانه برای روز مبادا  نگاه میکردم و با خودم میگفتم اگر روزی نیاز شود النگوهایم را فروخته و به زخم زندگی می‌زنم.

وی ادامه می‌دهد؛ دو هفته پیش که  برای فروش النگوها به یک طلافروشی در بازار مراجعه کردم و از او ارزش واقعی طلای خود را خواستم ، بعد از اندازه گیری وزن طلا ، قیمت النگوها را به علت شکستگی حدود ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و وقتی به او از قصد خود برای فروش النگوها گفتم پاسخ داد دردحال حاضر هیچگونه خرید طلا نداریم.

خانم حسینی بیان می‌کند؛ به چند طلافروشی دیگر هم مراجعه کردم ولی پاسخ یکی بود و حتی یکی از آنها وقتی اصرار مرا دید گفت : تنها یکی از آن‌ها را با قیمت پایین‌تر از خودش می‌خرم به همین  علت از فروش النگویم صرف‌نظر کردم، ولی شدیدا به پول آن نیاز دارم و امیدوارم بتوانم النگوها را با قیمت مناسب به فروش برسانم.

با شنیدن اظهارات این شهروند طی تماسی بارئیس اتحادیه طلافروشان یکی از شهرستانها از او خواستیم در این باره توضیحاتی بدهد، وی در این خصوص بیان  کرد:

 از نظر من طلافروشی که طلافروش باشد در هر لحظه طلا خریداری می‌کند و تعداد کسانی که خرید ندارند محدود است ، البته بحث نقدینگی طلافروشان نیز وجود دارد یا همان تناسب ورودی و خروجی، که سقف تعیین شده در این خصوص مبلغ ۵۰ میلیون تومان است.
وی ادامه داد مشتری می‌خواهد پول حاصل از فروش طلای خود را نقد بگیرد، در حالی که همه خریدارن وقتی به طلافروشی رفته و طلا می‌خرند چک می‌دهند و طلا را نیز به قیمت روز می‌خرند.

 این رئیس اتحادیه طلافروشان شهرستانی ، عنوان کرد: شهروندان  باید حتما به دستگاه اعلام نرخ در همه واحدهای صنفی شهر خود که نصبش اجباری است توجه کنند، بر روی صفحه قیمت خرید، تعویض و فروش طلا  وجود دارد، البته در یک زمانی نوسانات طلا جزئی بود ولی امروز نوسانات روند صعودی پیدا کرده است.

این مسوول اضافه کرد: برای طلافروشان فقط طلا مهم است نه نقدینگی! این که می‌گویند همه طلافروشان سرمایه‌دار هستند درست نیست ، این پشتوانه زحمت چندین ساله همکاران ماست،  طلافروشان فقط روی طلا برنامه ریزی می‌کنند  نه نقدینگی فلذا اگر امروز ۱۰ گرم فروش داشتندباید ۱۰ گرم جایگزین شود.

وی اعلام کرد: همان‌طور که می‌دانید قیمت امروز یک گرم طلا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است، پس طبیعی است مردم برای فروش طلا هجوم بیاورند.

وی با اشاره به مد شدن خریدن طلای دست دوم طی دو سال اخیر، هشدار داد شهروندان بدانند چیزی به نام طلای دست دوم وجود ندارد،  مردم ناخواسته به سمت طلایی می‌روند که هیچ شناسنامه‌ای نداردطلای خریداری شده از مردم باید در کارگاه تولیدی ذوب شده و پس از انجام فرآیند به چرخه اقتصاد برگردد.

این رئیس اتحادیه طلافروشان متذکر شد:  
باید توجه کنیم که کارگاه‌های طلاسازی هم باید نان بخورند و کم کار شدن آنان نتایج ناگواری را به دنبال دارد به عنوان مثال متاسفانه در سال گذشته در یکی از استانها ۸۰ واحد کارگاه طلاسازی تعطیل شد، اگر در هر کارگاه ۲ نیرو بیکار شده باشند، حدود ۱۶۰ نفر بیکار شده‌اند!!  مردم به‌دنبال خرید طلایی هستند که ۲۰۰ هزار تومان ارزانتر است، و باید بدانند اجرت کار برای سازنده طلا است نه مغازه دار!

وی گفت: باید از خود سئوال کنیم چرا همه طلافروشان دست دوم فروشی نمی‌کنند؟ پس حتما این کار مرسومی نیست . جای تعجب دارد که چرا قانون‌گذار در این قضیه چشم بسته عمل می‌کند، طلا کالای سمساری نیست طلا یک کالای تزیینی است، در همین شهر ۲۳۰ طلافروشی وجود دارد که حدود ۴۶۰ خانوار در کنار سفره‌اش نان می‌خورندو فعالیتشان در واقع کمکی به حال چرخه اقتصاد است.

وی تاکید کرد: طلا عمدتا کالای تزیینی است  ولی با توجه به بحث‌های اقتصادی مردم جنبه اقتصادی آن را در نظر می‌گیرند، و به فروش آن روی می‌آورند، عدم خرید از سوی طلافروشان تخلف محسوب نمی‌شود، طبق آمارها در سال جدید ۲۰ درصد افراد خریدار طلا و مابقی فروشنده آن هستند.

اگرچه مسولان صنفی مدعی اند، عدم خرید طلا تخلف نیست، ولی سوال اینجا است که خریدار طلای دست دوم مردم چه کسی است؟چگونه می توان زمان فروش به روشهای مختلفی مانند نرخ سود و نرخ ارزش افزوده و دستمزد مبالغ کلانی از مردم دریافت کرد اما زمان نیاز به فروش مردم سرگردان باشند.

۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۷
کد خبر: 1979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha