تحلیل تکنیکال یا بنیادی؛ کدام سود بیشتری به سرمایه‌گذاران بورس می‌رساند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتخاب نوع تحلیل و رویکرد مهم نیست، آن چیزی که ارزش دارد خروجی و بازده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیمان مولوی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تحلیل تکنیکال و بنیادین گفت: اولین نکته مهم برای معامله، داشتن تحلیل است و باید به این نکته توجه کنیم که هیچ کدام از این تحلیل ها بر دیگری برتری ندارند، بلکه مهم خروجی است که افراد با این تحلیل ها به دست می آورند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در تحلیل تکنیکال سرمایه‌گذاران با بررسی نمودار سهم و پیدا کردن الگوهای تکرار شونده در گذشته قیمت سهام شرکت، اقدام به خرید و فروش می‌کنند. اما در تحلیل بنیادین، تحلیلگر با بررسی صورت‌های مالی شرکت و پیش‌بینی روند سودآوری بنگاه با توجه به شرایط کلان اقتصادی، قیمت‌های جهانی، وضعیت صنعت و بسیاری دیگر از عوامل موثر، اقدام به سرمایه گذاری می‌کند.

مولوی عنوان کرد: افراد دو دسته هستند معامله گر و سرمایه گذار که معامله گران بیشتر رویکرد کوتاه مدت و تکنیکال دارند ولی سرمایه گذاران بیشتر رویکرد بنیادین دارند و با توجه به این رویکردها دست به انتخاب می زنند.

افق زمانی تکنیکالیست ها کوتاه مدت است

مولوی در رابطه با تفاوت تحلیل تکنیکال و بنیادین گفت: سهامدارانی که به سمت تحلیل تکنیکال می آیند بیشتر بر روی معاملات روزانه تمرکز می کنند. اما در تحلیل بنیادین افراد معمولا افق زمانی بلند تری را مد نظر قرار می دهند.

وی ادامه داد: در ایران چیزی که تحت عنوان تحلیل تکنیکال شناخته می شود ساده است. ولی در کشورهای پیشرو مالی تحلیل تکنیکال به سمت معامله الگوریتمی در حال حرکت است و بیشتر معاملات به سمت هوش مصنوعی می روند که معمولا انسان در این طور معاملات کمترین نقش را ایفا می کند.

مولوی  تشریح کرد:  تحلیل بنیادین عمق بسیار خوبی دارد، ولی در تحلیل تکنیکال سهامداران یادگیری نسبی از مبانی  دارند. تحلیل بنیادین نیازمند تخصص و دانش کافی است و فردی که می خواهد دست به این تحلیل بزند، باید اقتصاد کلان بداند و توانایی بررسی شرکت ها از نظر مالی را داشته باشد. بنابراین  افراد در تحلیل بنیادین کار  نسبتا دشواری دارند.

وی ادامه داد: برای مثال  اگر در سال ۹۹ گفته های تعدادی از کارشناس های تکنیکالیست را نگاه کنیم متوجه می شویم که ریزش بازار را پیش بینی نکرده بودند این در حالی است که افرادی که تحلیل بنیادین می دانستند به سهامداران گوشزد می کردند که حد ضرر برای خود مشخص کنند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تحلیل تکنیکال نسبت به بنیادین  تحلیل سطحی تری است و چون بنیادین عمق بسیاری دارد بسیاری از سهامداران به سمت این تحلیل حرکت نمی کنند، که این مسئله فقط به کشور ما محدود نمی شود.

بازده مهم است نه رویکرد!

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازده گفت: بازده ای که افراد به دست می آورند مهم است، نه رویکردی که افراد در رسیدن به این بازده انتخاب می کنند. فرقی نمی کند تکنیکالیست باشیم یا بنیادین، بلکه هدف همه سهامداران ایجاد حداکثر بازده است.

وی ادامه داد: وارن بافت یکی از بزرگترین ثروتمندان و سرمایه‌گذاران بورس در جهان، بیشتر رویکرد بنیادین دارد ولی از الگوریتم های معاملاتی نیز استفاده می کند و این گفته که همه چیز تکنیکال است یا بنیادین درست نیست. بلکه رویکرد تلفیقی بر اساس سه دیدگاه رشدی، ارزشی و شاخصی  مهم است.

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 19749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha