سهامداران نباید انتظار داشته باشند در هر روز معاملاتی, بازار را سبز ببینند!/پاییزامسال، بهار بورس را شاهد خواهیم بود

حمیدرضا دانش کاظمی گفت: گمان می کنم بازار سهام طی یک بازه زمانی مشخصی بازده خوب و سودآوری داشته باشد و علت این تلاطم‌ها نیز ورود ناگهانی و به یکباره پول سهامداران حقیقی است. طی یک ماه اخیر سهامداران حقیقی که شناخت کمتری نسبت به بازار سهام دارند، مجددا اقدام به سرمایه گذاری در این بستر کرده‌اند و به واسطه این شناخت و تسلط اندک آنها معاملات هیجانی بیشتری انجام می‌دهند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  شاخص کل پس از حرکت قدرتمندی که طی دو ماه اخیر داشت، موفق به شکست مقاومت روانی ۵/ ۱میلیون واحدی شد و با برخورد به مقاومت ۶/ ۱میلیون واحدی به  اصلاح کوتاه‌مدتی ورود کرد و در نهایت این اصلاح در قالب پولبک به مقاومت ۵/ ۱میلیون واحد به پایان رسید. هر چند که طی هفته گذشته با افت قیمت دلار ترسی بین سهامدارن ایجاد شد و  اصلاح تند و تیزی را در نماگر بورس تهران نظاره‌گر بودیم اما با توجه به انتظارات تورمی حاکم شده در کشور که این روزها به حداکثر رسیده می‌توان انتظار داشت تقاضا در بازار سهام هم افزایشی باشد و می‌توان گفت بازار سهام به نظر خیلی زودتر از انتظار به سقف قبلی خود خواهد رسید. ورود ۷۶۰ میلیارد تومان پول به بازار روز چهارشنبه همچنین نشان داد بازیگران اصلی بازار به روند صعودی بازار بسیار امیدوارند و در این شرایط خریدار خواهند بود و قصد خالی کردن بازار را ندارند.

حمیدرضا دانش کاظمی مدیر عامل کارگزاری آتیه  در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد درخصوص ارزیابی بازار سرمایه امروز؛ اظهار کرد: بازار سهام طی ماه‌های اخیر روند خوبی را پیش گرفته و با توجه به وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی، می توان انتظار تداوم رشد بازار را داشت.

دانش کاظمی ادامه داد: البته نمی توان رشد آن را مانند صعود سال گذشته شارپی و بی وقفه دانست و سهامداران نباید انتظار داشته باشند در هر روز معاملاتی بازار را سبز ببینند. در واقع کلیت بازار مساعد و مطلوب بوده اما همراه با تلاطم و مثبت و منفی شدن نمادها، است.

مدیر عامل کارگزاری آتیه در تشریح علت فراز و نشیب این روزهای بازار سهام، بیان کرد: گمان می کنم بازار سهام طی یک بازه زمانی مشخصی بازده خوب و سودآوری داشته باشد و علت این تلاطم‌ها نیز ورود ناگهانی و به یکباره پول سهامداران حقیقی است. طی یک ماه اخیر سهامداران حقیقی که شناخت کمتری نسبت به بازار سهام دارند، مجددا اقدام به سرمایه گذاری در این بستر کرده‌اند و به واسطه این شناخت و تسلط اندک آنها نسبت به سرمایه گذاران بلندمدت، معاملات هیجانی بیشتری انجام می‌دهند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: از نظر رفتاری این دسته از سهامداران با مشاهده اینکه سهم آنها مثبت نیست و یا اینکه به سمت صف خرید حرکت نمی‌کند، نگران می‌شوند و سریع اقدام به واگذاری می کنند.در واقع بخشی از افت‌های بازار سهام مربوط به غیرحرفه‌ای بودن سهامداران و نبود دید تحلیلی به نمادهاست.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: برخی از سهامداران نیز به ترید روزانه و نوسان‌گیری می‌پردازند. این معامله‌گران نیز زمانی که می‌بینند بازار سهام مثبت نیست، برای اینکه از بازار جا نمانند و یا گرفتار سقوط نشوند، اقدام به فروش و عرضه می‌کنند.

دانش کاظمی مطرح کرد: بنابراین باید آمادگی سهامداری در بازاری با نوسان را داشته باشیم و این تلرانس در روزهای آینده نیز وجود خواهد داشت و در مجموع به نظر می‌رسد رشد یا افت با شدتی را در عموم بازار نداشته باشیم و احتمال دارد در فصل پاییز، میزان روزهای مثبت بازار سهام افزایش پیدا کند و وضعیت بهتری را ملاحظه کنیم.

مدیر عامل کارگزاری آتیه در خاتمه این گفت‌وگو گفت: به بازار سهام خوش بین هستم و بازدهی آن را (gain) سودساز می‌دانم. گمان می کنم نمادهای کوچک بازار سرمایه پتانسیل رشد بیشتری را داشته باشند.

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 19724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha